Dragon Ball: Origins

‘Beste leeftijdsgenoten en medefans van agressieve tekenfilms. Zoals jullie allemaal wel weten is Dragon Ball Z voor ons nog steeds de serie bij uitstek om onze gevoelens over te uiten. Praten op het schoolplein over de nieuwste afleveringen, de beste gevechten naspelen; het was als een tweede natuur. Maar wisten jullie dat er leven was vóór Dragon Ball Z?’

Voordat Dragon Ball Z verscheen, was daar namelijk Dragon Ball, een manga en animé die (helaas) alleen in Japan succesvol was. Deze serie is stukken luchtiger dan Dragon Ball Z en vooral de verscheidene personages (zoals Master Roshi, in Dragon Ball een nog viezere oude man dan in Z) en dialogen zorgen voor flink wat onderbroekenlol. In Dragon Ball: Origins voor de Nintendo DS is dit anders en mag je aan de slag met het hoofdpersonage Goku. Deze schattige jongen komt op een dag de zestienjarige Bulma tegen, een meisje dat op zoek is naar de zeven Dragon Balls, die bij elkaar verzameld een enorme draak oproepen. Die draak laat op zijn beurt een wens uitkomen voor degene die de zeven ballen bij elkaar heeft gebracht. Enfin, om een lang verhaal kort te maken: Goku bezit één van de Dragon Balls en gaat met Bulma op stap om ze alle zeven bij elkaar te brengen.

Dragon Ball: Origins is een action adventure, in tegenstelling tot de vele Dragon Ball Z-spellen die alleen om het vechten in arena’s draaien. Het eigenlijke doel van het spel is keer op keer het einde van het level te bereiken, zonder dat jij of Bulma doodgaat. Vooral het laatste is niet altijd even makkelijk, omdat Bulma zichzelf niet bepaald geweldig beschermt. Een coöperatieve modus had hiervoor uitkomst kunnen bieden, maar helaas bestaat de enige online mogelijkheid uit het ruilen van verdiende figurines. Buiten het vechten moeten er hier en daar ook wat kleine puzzels worden opgelost. Denk dan bijvoorbeeld aan stenen in het water schuiven om zo een brug voor Bulma te vormen en meer van dit soort kunstjes. Vernieuwend is het niet, maar het is tussen het vechten door op zijn minst verfrissend te noemen.

Origins is volledig speelbaar met het touch screen en maakt dan ook gebruik van een Phantom Hourglass-achtige besturing. Het gedeelte wat echt verschilt, is het actiegedeelte, en daar zijn dan ook op zowel positief als negatief vlak een aantal opmerkingen over te maken. Het aantal aanvallen dat je leert naarmate de game vordert, is perfect om de pakweg vijftien uur die het spel duurt, vermakelijk te houden. Naast gebruik te maken van de welbekende Kamehameha-aanval vecht Goku onder andere met behulp van zijn uitschuifbare stok. Door verscheidene bewegingen te maken met je pennetje komen de mooiste acties op het scherm. Het nadeel is echter dat zodra het ook maar iets te druk wordt op het scherm en er te veel vijanden zijn op te weinig oppervlak, de besturing plotseling zo secuur niet meer is.

Een groot voordeel is dan weer wel dat als de besturing doet wat hij moet doen, alles werkelijk waar prachtig wordt weergegeven. Dragon Ball: Origins ziet er simpelweg weergaloos uit. Zelfs als er allerlei acties gaande zijn, houdt de game een stabiele framerate vast. De animaties van de personages zien er bijzonder gedetailleerd uit, omgevingen zijn fraai vormgegeven en lekker divers; Origins is een lust voor het oog. Ik overdrijf niet als ik beweer dat dit één van de mooiste spellen is die de DS momenteel in petto heeft. Ook leuk is dat het grootste deel van de tijd, de schermen op de Dual Screen als één worden gebruikt – zie de screenshots als voorbeeld. Dit heeft als gevolg dat de algehele top-down cameravoering net dat beetje extra indrukwekkend is. Tel bij dit alles de geinige tot uiterst knap gecomponeerde muziek op en het moge duidelijk zijn dat het met de sfeer in en beleving van Dragon Ball: Origins wel goed zit.

Hoewel de besturing niet altijd vlekkeloos is en ontwikkelaar Game Republic met het weglaten van een coöperatieve modus een enorme kans heeft laten liggen, is Dragon Ball: Origins zonder twijfel een van de leukste DS-games van 2008. Fans van de serie doen hiermee absoluut geen miskoop en zelfs mensen die het hele Dragon Ball-universum niet kennen doen allesbehalve een slechte aankoop wanneer zij besluiten voor dit spel te gaan. Een onderhoudend verhaal, humor en vette actie in een prachtig jasje; wat wil je nog meer?

8
  • Vrij uitgebreid vechtsysteem dat niet gaat vervelen…
  • Visueel een prestatie waar je ‘U’ tegen zegt