Exit DS

Nu de PlayStation Portable al twee titels van Exit in de catalogus heeft, is nu eindelijk ook de Nintendo DS aan de beurt om dit eigenaardige puzzelspel te verwelkomen. Exit DS weet op een redelijk unieke wijze platform- en puzzelelementen samen te voegen en gooit daar een fraai visueel sausje overheen. De ontwikkelaar van Exit is Taito, deze studio heeft al jarenlang ervaring met arcadegames en dat is bij deze game goed terug te zien, op een minder goede manier.

In Exit ga je op stap met Mr. Escape. Een wat apart ventje dat de hoofdrol opeist in dit vreemde avontuur. Het zijn meerdere avonturen waarin Mr. Escape belandt en iedere keer komt hij in een situatie terecht waarbij hij zo snel mogelijk moet ontsnappen. Hij moet ondermeer een brandende flat en een zinkend schip trotseren. In totaal zijn er tien van deze settings en dit is samen goed voor meer dan honderd levels. In ieder level is het hoofddoel om de uitgang binnen de gestelde tijd te bereiken en daarbij komen af en toe subdoelen zoals het redden van slachtoffers. De game is volledig in 2D en richt zich vooral op het puzzelaspect, maar er moet ook heel wat geklommen en gesprongen worden. Ieder level is zo een puzzel die je dient op te lossen.

Je bestuurt Mr. Escape normaal gezien volledig met de stylus. Zodra hij is aangetikt kun je hem ergens heen sturen. Aanvankelijk lijkt dit omslachtig, iets later lijkt het te werken, maar na een uur blijkt het onlogisch te zijn. Het is namelijk een geweldig gepriegel om Mr. Escape de juiste handelingen uit te laten voeren en zodoende obstakels te overwinnen. Het werkt op zich wel, maar nergens krijg je het gevoel directe controle over de bewegingen van Mr. Escape te hebben. Daar komt nog eens bij dat er een tijdslimiet aanwezig is, waardoor je de nodige frustraties niet kunt gebruiken. Het is mogelijk om Mr. Escape met de D-pad te besturen, maar dit werkt nog trager. De besturing mag dan niet helemaal lekker werken, het concept is gelukkig leuk en apart. De levels worden telkens uitdagender en je hersenen worden soms flink aan het denken gezet, zonder dat het ooit ondoenlijk wordt.

De frustratie van de gameplay wordt gelukkig deels weggenomen door de bij vlagen relaxte muziek. De levels worden vaak begeleid door catchy deuntjes die je na een tijdje kunt mee neuriën. Ook de visuele stijl is betrekkelijk uniek dankzij de grove tekenstijl en het stripboekeffect wat dit met zich meebrengt. Overigens blijft de PSP-versie er mooier uitzien, maar dit ontloopt elkaar weinig. Exit DS is een redelijk geslaagde game die genoeg content biedt, maar naar verloop van tijd wordt het ondanks de nodige variatie, een beetje eentonig. De keuze van besturing is ook niet gelukkig, wat maakt dat we hier te maken hebben met een middelmatig product.

Puzzelgames zijn er genoeg voor de DS, maar Exit DS doet genoeg unieke dingen om het proberen waard te zijn. Het is dan ook jammer dat de besturing niet optimaal werkt, want het concept is goed uitgedacht. De falende besturing blijft achter bij de aparte visuele stijl en sterke audio, wat er voor zorgt dat je deze game beter op de PSP kunt spelen. Toch kun je er vanuit gaan dat je met Mr. Escape een goede tijd zult hebben, al is dit afhankelijk van jouw eigen kookpunt.

6+
  • Aangename audio
  • Mr. Escape