Skate 2

Een kleine anderhalf jaar geleden waaide er een frisse wind door het genre der skateboardgames. Ontwikkelaar Black Box ging de strijd aan met alleenheerser Neversoft, die daarvoor jarenlang verantwoordelijk was voor de gelauwerde, maar in herhaling vallende Tony Hawk-reeks. De strijd werd uiteindelijk gewonnen door Black Box, met als gevolg dat laatstgenoemde ongestoord en zonder enige concurrentie aan een tweede deel kon werken. De situatie ligt nu dan ook volkomen anders, met Black Box zelf als grootste vijand.

Vooropgesteld, iedereen die Skate goed vond, gaat zich hoogstwaarschijnlijk ook vermaken met de opvolger. Skate 2 biedt bovenal meer, meer en nog eens meer. Meer tricks, meer achtergrondverhaal, meer online mogelijkheden en vooral meer van hetzelfde. Gamers die het eerste deel hebben laten schieten kunnen dan ook zonder problemen instappen om alsnog te ervaren wat de serie te bieden heeft. Alles wat Skate tot een topper maakte is nu dan ook weer aanwezig.

De grote vraag was dan ook hoe Black Box een opvolger interessant zou weten te maken. Skate voldeed aan bijna alle wensen van het skateboardende en gamende publiek: het ademde realisme, het wist de vibe (vies woord) rondom het skateboarden perfect van de straat naar een game te vertalen en de uitdaging kwam voort uit het uitvoeren van alle tricks zelf met de zogenaamde Flickit-besturing en de daaraan verbonden - redelijk stijle – leercurve. Door de besturing was de game daarom meer verwant aan het echte skateboarden en het leren daarvan, dan wat we tot dan toe in games gewend waren.

Het is dan ook goed dat de trukendoos in Skate 2 een stuk voller is, want één van de weinige kritiekpunten van het eerste deel was wellicht het wat beperkte aantal uit te voeren acties. Black Box heeft zich vooral laten inspireren door de meer old school tricks, zoals de Boneless, No Comply, een hoop Footplants en een scala aan Handplants, allen naar hartenlust te tweaken met de rechterstick op de controller. Het knappe is dat de besturing volkomen logisch blijft. Geen enkele trick wijkt af van de standaardindeling, waarbij vier verschillende knoppen voor vier verschillende ledematen staan. Het vereist enige oefening, maar wanneer je deze tricks en de uitvoering daarvan onder de knie hebt, wordt het doorkruisen van San Vanelona en het ‘beskaten’ van haar bankjes, leuningen, zwembaden, ramps en ledges een waar genot.

Het is dan ook jammer dat de ontwikkelaar niet meer aandacht heeft besteed aan het verfijnen en uitbreiden van deze ervaring. Black Box achtte het noodzakelijk één of ander flinterdun en volkomen onnodig achtergrondverhaal toe te voegen en daaraan enkele gameplay-elementen te verbinden. Omdat de stad San Vanelona na een grote aardbeving (zie Skate It) is herbouwd door een kwaadaardig internationaal bedrijf dat niet al te veel opheeft met skaters, zijn een hoop leuningen en randen ‘gecapt’ met metalen obstakels en wemelt het in de stad van security die hun kans schoon zien om jou en je maten constant omver te beuken.

Om ergernissen te voorkomen kun je vrienden opbellen om de stukken metaal te laten verwijderen, of de security voor een bepaalde tijd op afstand te houden, wat natuurlijk in beide gevallen geld kost. Ook nieuw is de mogelijkheid om expres op je muil te gaan om zo punten te scoren in de vernieuwde Hall of Meat. Zulke onderbrekingen leiden helaas af van de echte gameplay, zonder ook maar iets van toegevoegde waarde te hebben. Daarnaast is het in Skate 2 mogelijk om naar elke mogelijke spot in de stad te teleporteren. Dat is zeer handig, maar daardoor speel je ten eerste in hoge snelheid door het carrièregedeelte heen en mis je ten tweede een hoop van wat de stad te bieden heeft. Als gevolg heb je meer het idee met een spelletje bezig te zijn, dan met het lekker realistisch rondskaten door een open stad, zoals het eerste deel dat zo goed deed.

Skate 2 is daarnaast niet echt geschikt voor mensen met een kort lontje. Nu werkt de Flickit-besturing natuurlijk zeer intuïtief, maar is het daarom vaak millimeterwerk wat betreft het uitvoeren van de vereiste trick. Challenges zijn daardoor op zichzelf al uitdagend genoeg, maar als er ook nog eens auto’s, voetgangers en andere skaters in het spel zijn wordt het af en toe onterecht moeilijk. Zo willen medeskaters nog wel eens je ultieme trick om zeep helpen door als een blinde jou omver te rijden in de halfpipe. Daarnaast is het telkens opnieuw aftellen voor elke nieuwe poging een frustratieverhogende factor en heeft de controller flink wat te verduren gekregen tijdens mijn eerste speelsessies.

Het is natuurlijk niet eerlijk om een game daarop af te rekenen en dat doe ik ook absoluut niet. Ik wil dan ook graag afsluiten door te benadrukken dat Skate 2 in principe alles biedt wat je verwacht van een skateboardgame. Naast de genoemde vernieuwingen zijn er een stuk meer online mogelijkheden, kun je van je board af, zijn verschillende spots naar wens aan te passen en bevat de game een verder uitgebreide Replay Editor. Genoeg om je mee te vermaken totdat een derde deel voor de deur staat.

Skate 2 is een oerdegelijke game, maar houdt de aandacht helaas niet altijd bij het skateboarden zelf. Desondanks kun je deze opvolger blind aanschaffen als je het eerste deel geweldig vond en is dit voor nieuwelingen een uitgelezen kans om bekend te worden met Skate. De controls werken nog altijd voortreffelijk, het blijft voldoening geven om tricks perfect uit te voeren en het is wederom aangenaam vertoeven in San Vanelona.

8
  • Besturing blijft geweldig
  • Meer van hetzelfde