Football Manager Live

Ontwikkelaar Sports Interactive verwierf faam door sinds het begin van de jaren ’90 jaar in jaar uit geweldige voetbalmanagementgames op de markt te brengen. Een paar jaar geleden achtte het team de tijd rijp om aan een nieuw project te beginnen: een ware management-MMO. Na jaren van intensief testen is het nu eindelijk zo ver. Dames en heren, zeg uw baan op, vraag een scheiding aan en sla een voorraad voedsel in, want Football Manager Live is hier!

Het grootste verschil tussen Football Manager Live (FML) en de ‘gewone’ FM-serie is natuurlijk dat je enkel met menselijke tegenstanders te maken hebt en er daarom geen bestaande clubs in het spel te vinden zijn. Aan het begin worden spelers gevraagd hun eigen club op te zetten, het stadion een naam te geven en met een zeer beperkt budget een team samen te stellen. FML bevat een enorme database aan bestaande voetballers, waarbij het voor zich spreekt dat teams in het begin grotendeels uit een stel onbekende namen bestaan.

Het is dan ook zaak zo snel mogelijk een budget op te bouwen en dat doe je door wedstrijden te spelen en in een ranking terecht te komen. Hoe beter de prestaties, hoe sneller je stijgt in rank en hoe meer dagelijkse inkomsten je genereert. Hier laat al meteen de verslavende factor van FML zich zien, want het loont duidelijk om actief te spelen en het is tevens de beste manier om zo snel mogelijk een respectabel team op te zetten. Wedstrijden opzetten is daarbij eenvoudig en kost, afhankelijk van de eisen die je aan een tegenstanders stelt, tien seconden tot hooguit een paar minuten.

Wat Sports Interactive heeft proberen te doen is een toegankelijke game in elkaar te zetten die zowel casual huisvaders als hardcore FM-fans aanspreekt en die zowel in lange als korte sessies te spelen is. Dat is een flinke uitdaging, aangezien de FM-serie bekendstaat om de ongelofelijke diepgang, kille presentatie en, zeker bij het laatste deel, de hoge moeilijkheidsgraad. Een opmerkelijk verschil is dan ook het aanvankelijke gebrek aan tactische diepgang. In eerste instantie is er slechts de keuze uit een reeks vooraf ingestelde tactieken.

Dat is wellicht even schrikken voor de doorgewinterde FM-speler, maar FML biedt op de lange termijn evenveel mogelijkheden als zijn oudere broer. De game bevat namelijk een RPG-systeem, waarbij het aan jou is om te kiezen voor bepaalde specialisaties. Ben je bijvoorbeeld een stuk tactisch onbenul, maar kun je onderhandelen als de beste, dan is het mogelijk op dat gebied vaardigheden te ontwikkelen en krijg je op die manier meer mogelijkheden bij het aan- en verkopen van spelers. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het ontwikkelen van trainingsvaardigheden om voetballers snel beter te maken, scoutingvaardigheden om de beste onbekende voetballers te ontdekken, fysiotherapievaardigheden om blessures in te perken, enzovoorts.

Bovenstaand systeem maakt het mogelijk succes te hebben zonder intensief urenlang bezig te zijn met het actief tweaken van tactieken. Kies je toch voor dat laatste en kom je tegenstanders tegen met een zelfde instelling, dan ontvouwt zich een tactisch steekspel tijdens wedstrijden (die overigens weer traditiegetrouw in 2D worden gespeeld en dus niet in 3D zoals dat in FM 09 mogelijk was). Het geeft de ultieme voldoening om vijf minuten voor het einde een speler te wisselen, één kleine tactische ingreep te doen en diezelfde speler dan de winnende goal zien maken. Dankzij dat chat-mogelijkheid kun je het tegelijkertijd even lekker in het gezicht van je tegenstander wrijven.

Zulke chat-gesprekken kunnen daarnaast ook handig zijn om relaties op te bouwen. Spreek je één iemand met een lagere rank vaker, dan kun je nutteloze spelers aan hem of haar slijten, en andersom bij tegenstanders met een hogere rank dan jij. Het loont dan ook om actief te zijn in de community, mailinglists door te spitten voor goede aanbiedingen en zelf constant in de weer te zijn om de beste spelers voor je team te strikken. Daarom is FML minder geschikt voor korte speelsessies dan de ontwikkelaar wil doen laten geloven. Als je even niet aanwezig bent geweest zijn sommige spelers uit het niets weggekocht en heb je natuurlijk ook geen controle over de te spelen wedstrijden. Gelukkig kun je zonder al te veel problemen de computer alles voor je laten spelen, maar als je twee dagen later weer inlogt blijkt soms dat je dan opeens dertig wedstrijden verder bent en onderaan de competitie bungelt.

FML werkt natuurlijk met fictieve competities, afhankelijk van op welk dagdeel jij het liefste speelt. Hier miste ik toch de uitdaging van FM om juist de echte voetbalwereld in te stappen, een bestaand team onder mijn hoede te nemen en me daarmee omhoog te werken. Verder mist FML enkele andere onderdelen, zoals een directie die resultaten van je verwacht, de pers die al jouw acties aan de kaak stelt, directe interactie met de voetballers zelf (om ze af en toe een flinke uitbrander of juist een compliment te geven) en het opzetten van trainingsschema’s.

Dat neemt niet weg dat ik genoten heb van Football Manager Live. Het is de eerste MMO die mij aanspreekt (mede omdat er geen trollen en draken in het spel zijn) en biedt een enigszins versimpelde versie van de bekende FM-gameplay. Er zijn overigens wel drie-, zes-, of twaalfmaandelijkse kosten verbonden aan het spelen, dus mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn dat FML jouw ding is, dan is het aan te raden te beginnen met een abonnement van drie maanden.

Football Manager Live is een leuke afwisseling op de andere games uit de Football Manager-serie. Het onderhandelen met anderen, het behalen van tactische overwinningen op menselijke spelers, het zelf opzetten van competities: het zijn allemaal dingen die bijdragen aan de ervaring onderdeel te zijn van een grote levende voetbalwereld waarin iedere speler vecht voor zijn eigen hachje. Het mist hier en daar wat onderdelen uit FM en is misschien niet zo geschikt voor de casual gamer als de ontwikkelaar zou willen, maar reken maar dat je hier snel verslaafd aan raakt.

8
  • Toegankelijk
  • Diepgang