Star Ocean: Second Evolution

In november van vorig jaar heb ik voor het laatst tijdens mijn eindeloze NS-avonturen de tijd kunnen doden met mijn PlayStation Portable. Dat deed ik met de RPG Star Ocean: First Departure in de UMD-gleuf. Terwijl ik in de trein zat, reisde ik zonder vertragingen naar andere werelden, hielp ik Roakianen te genezen van een virus dat hen in steen deed veranderen en bouwde ik een relatie op met alle personages die het spel rijk was. Sinds het voltooien van alle opdrachten in dat spel, kijk ik al uit naar het tweede deel in de serie, Star Ocean: Second Evolution.

Star Ocean: Second Evolution is de remake van Star Ocean: Second Story, dat in 1998 voor het eerst het licht zag op de originele PlayStation. Second Story was, zoals de naam al verklapt, het vervolg op het eerste verhaal in de Star Ocean-serie. Hiervan is onlangs ook een remake verschenen onder de titel Star Ocean: First Departure.

Het verhaal van het tweede deel speelt twintig jaar na de gebeurtenissen uit First Departure. En het draait allemaal om Claude en Rena. De eerste is de zoon van admiraal Ronyx, die een belangrijke rol speelde in het orginele Star Ocean. Claude is samen met zijn vader op een missie als hij in een zwart gat verdwijnt en zich plotseling op een vreemde planeet bevindt. De tweede hoofdpersoon, Rena, is een meisje met speciale helende krachten. Zij is op jonge leeftijd door haar adoptieouders in een bos gevonden op diezelfde vreemde planeet. En dit bos is ook de plek waar Claude uit het zwarte gat komt en meteen Rena bijstaat in haar strijd tegen een monster. Toeval? Ik denk het niet.

Samen gaan ze op onderzoek uit om meer te weten te komen over de Sorcery Globe, een mysterieuze meteoriet die de belichaming van het kwaad lijkt te zijn. Maar stiekem hebben ze beiden een verborgen agenda. Claude wil namelijk een manier vinden om terug te keren naar de aarde en Rena hoopt in het geniep meer te weten te komen over haar biologische ouders.

Ondanks de familieband tussen Claude en een van de hoofdpersonen uit de vorige Star Ocean, hebben we hier te maken met een compleet losstaand verhaal. Je hoeft dus First Departure niet gespeeld te hebben voordat je aan dit spel begint. Aan het begin van het spel kun je kiezen of je met Rena of met Claude wilt spelen. Aangezien zij elkaar aan het begin van het avontuur nog niet ontmoet hebben, zorgt dit voor twee heel verschillende invalshoeken van hetzelfde verhaal. In beide gevallen zul je allerlei nieuwe gebieden moeten verkennen en de lokale bevolking helpen met al hun problemen. Denk hierbij aan een mijn die onveilig wordt gemaakt door een tweekoppige draak, maar ook aan bijvoorbeeld een jongetje waar de andere kinderen in het dorp niet mee willen spelen omdat hij rijke ouders heeft. De quests zijn dus heel uiteenlopend en er is meer dan voldoende te beleven.

Technisch gezien is er niet zoveel aan de game veranderd, maar een minpunt is dit zeker niet: Star Ocean: First Departure zat goed in elkaar. Daarnaast draaien RPG’s natuurlijk voornamleijk om het toffe verhaal. Het verhaal wordt nog steeds verteld door middel van ingame gesprekken tussen de verschillende personages met af en toe een animé-achtig tussenfilmpje. En ik moet zeggen dat die gesprekken af en toe wat de snelheid uit het spel halen. Zelfs als je de originele instellingen van het spel aanpast, zodat je teksten kan wegklikken, en je dus niet alle zinnen eerst hoeft aan te horen, duren sommige gesprekken gewoon te lang. Niet in het minst omdat ze soms compleet overbodig zijn. Ik herinner me een moment waarop er weer een gesprek werd gestart, waarin er tegen me werd gezegd dat het nu toch echt tijd werd om de gevangen kinderen te gaan bevrijden. Mijn personage zei toen precies wat ik dacht: “Dat hoef je me niet NOG een keer te vertellen.”. En die gedachte had ik tijdens het spelen meer dan eens. Gelukkig verlopen real-time random encounters een stuk soepeler, waarmee je lekker vlot geld en experience points binnenhaalt..

Mocht je in level stijgen, levert dit naast verbetering van de statistieken ook skill points op die te investeren zijn in veel verschillende vaardigheden die invloed hebben op allerlei kenmerken van jezelf en bondgenoten. In het begin lijkt dit wat ingewikkeld, maar je hebt het gauw genoeg onder de knie en dan kun je je mannetjes, en vrouwtjes helemaal vormen zoals je ze het liefste hebt. Dit zorgt voor de nodige tactische overwegingen. De mogelijkheid om je personage en zijn metgezellen te upgraden zorgt voor dat lekkere verslavende element. Ik wil altijd nog net even dat volgende level halen met bijvoorbeeld Claude. Maar als Claude dan weer een level omhoog is gegaan, dan bevindt Rena zich ook weer in de nabije omgeving van een volgend level. Dus ja, die wil ik dan ook nog even naar haar climax brengen. En zo blijft het maar door gaan.

Nu was het al zo dat het eerste deel weinig nieuws bracht in het RPG-genre en ook over deze titel kan dat gezegd worden. Het is een Japanse RPG, zoals we al veel vaker gezien hebben. Maar alles wat het spel doet, doet het wel weer goed. En ik moet zeggen dat ik persoonlijk steeds vaker begin te verlangen naar die goeie oude tijd, de tijd van de SNES, de hoogtijdagen van de console RPG’s. Dus voor mij is Star Ocean: Second Evolution een zeer welkome versnapering om die honger te stillen. Daarbij is het zeker een hoogstandje in het karige PSP-aanbod van de laatste tijd. Buiten dat heeft het mijn NS-reizen in ieder geval toch net weer dat kleine beetje avontuurlijker gemaakt.

Star Ocean: Second Evolution is een degelijke Japanse RPG, die goed is voor flink wat uurtjes spelplezier. Ondanks dat de gameplay en graphics enigszins ouderwets zijn, is het levelen van je personage nog steeds verslavend en weet het verhaal genoeg te bieden en te boeien. Liefhebbers van het eerste deel kunnen dit vervolg zonder twijfels in huis halen. En als je gewoon op zoek bent naar een leuke RPG op je PSP dan hoef je niet verder te kijken dan deze titel.

8
  • Ouderwets genieten
  • Dertig uur spelplezier