Chrono Trigger DS

Chrono Trigger stamt alweer uit 1995 en wordt nog steeds gezien als één van de beste RPG’s aller tijden. De enige reden dat veel Europeanen de game niet of slechts van naam kennen is omdat hij hier nooit is uitgekomen. Toch zal een ieder die de game ooit gespeeld heeft het me eens zijn dat Chrono Trigger zich mag scharen onder de beste games in het genre.

Het verhaal van Chrono Trigger wordt gekenmerkt door boeiende personages met diep uitgewerkte achtergronden en meerdere plottwists die het voor de speler voortdurend interessant houden. In de game speel je Crono, een jongen die door ongelukkige omstandigheden gedwongen wordt een verdwenen jongedame op te sporen. Deze gebeurtenis slingert hem een avontuur in dat zich in meerdere tijdsperken afspeelt. In elk tijdperk ziet de wereld er weer anders uit en ontmoet je nieuwe vrienden en vijanden. Langzaam aan wordt duidelijk dat elk tijdperk een cruciale rol speelt in het voorkomen van de vernietiging van de aarde.

Chrono Trigger is een typische Square-RPG met hier een daar een paar vernieuwingen. Althans, dat was in 1995 zo, naar huidige maatstaven zijn de turn-based gevechten nogal verouderd. Dat wil echter niet zeggen dat de gameplay ‘stoffig’ aanvoelt. Laten we eerlijk zijn, afgezien van een uitzondering hier en daar is de opzet van Japanse RPG’s eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Chrono Trigger is dus – hoewel traditioneel van opzet - ook vandaag de dag nog prima te spelen, zèlfs als je niet echt van turn-based gevechten houdt.

Het merendeel van de game loop je met een groep van drie personages door de meest uiteenlopende omgevingen zoals middeleeuwse kastelen, futuristische fabrieken en betoverende bossen. De vijanden die je hierin tegenkomt lopen bijna allemaal vrij rond en daardoor is het ook mogelijk om gevechten te ontwijken. Raak je zo’n vijand echter wel aan dan krijg je geen apart gevechtsscherm, maar positioneert je party zich in een bepaalde formatie en kan het gevecht beginnen.

Naast de te verwachten mogelijkheden om aan te vallen en items te gebruiken, zit de verslavende en enigszins tactische waarde van de gevechten hem in het gebruik van techs. Elk personage in je party heeft verschillende vaardigheden en magische krachten, die met elkaar te combineren zijn. Zo kunnen de Cyclone-aanval van Crono en de Flamethrower-aanval van Lucca gecombineerd worden tot de ‘FireWhirl’. Na verloop van tijd leren de personages steeds meer van deze techs en krijg je meer en meer combinaties tot je beschikking. Hierdoor wordt de keuze wie mee te nemen in je party ook een stuk interessanter.

Speciaal voor de DS-versie zijn er wel een aantal elementen aan de game toegevoegd. Zo zitten er een aantal door Akira Toriyama (bekend van Dragonball Z) geanimeerde filmpjes in, die we ook al in de Playstation-port zagen. Daarnaast is er wat artwork vrij te spelen, kun je een lijst van alle vijanden bekijken en is het mogelijk om de soundtrack te beluisteren. De belangrijkste toevoeging is echter de mogelijkheid om een eigen monster te trainen waarmee je (á la Pokemon) gevechten aan kunt gaan in een speciale arena. Je traint het monster door hem naar verschillende tijdperken af te laten reizen. Ook kun je de menu’s nu met de touchscreen bedienen. Erg bijzonder vond ik dit echter niet, ze hadden de tijd die in deze features is gestoken beter in iets anders kunnen steken. Nee, niet daar in.

Dan is het natuurlijk de vraag hoeveel deze DS-remake toevoegt. Persoonlijk is het beoordelen van Chrono Trigger DS een pittige kluif omdat de game voor mij een bijzonder nostalgische waarde heeft. Ik wil echter wel een zo eerlijk mogelijk cijfer geven; is deze game de moeite waard om aan te schaffen? Voor de mensen die van RPG’s houden absoluut, zelfs als je niet echt weg bent van turn-based gevechten. De game staat na jaren nog steeds als een huis. Heb je Chrono Trigger echter al gespeeld, verwacht dan niet dat je een compleet nieuwe ervaring gaat opdoen met het spelen van deze versie.

Chrono Trigger is nog altijd één van de vetste games ooit gemaakt. Alleen al voor puur het hoofdverhaal is de game een aanschaf waard. Het is wel jammer dat men tijd heeft gestoken in een paar onnoemenswaardige features, in plaats van de game bijvoorbeeld een visuele update te geven of de muziek over te zetten in mp3-formaat. Vette game, matige remake dus.

8+
  • Verhaal
  • Personages