Race Pro

Met de GTR- en Race-series wist ontwikkelaar SimBin PC-bezitters met een vergaande fetisj voor alles op vier wielen te bevredigen, maar nu wil het team achter de bekende racesimulaties meer. Consolebezitters mogen vanaf deze week ook eindelijk ruiken aan het èchte racen, namelijk met Race Pro, het debuut van SimBin op de Xbox 360.

Al bij het opstarten wordt duidelijk dat de ontwikkelaar geen concessies heeft gedaan qua presentatie. Waar genregenoten als Forza 2 en Gran Turismo 5 Prologue beiden hun spelers nog enigszins wisten te verwelkomen met flitsende beelden, een stijlvol vormgegeven menu en fijne achtergrondmuziek, windt Race Pro er geen doekjes om: het gaat hier om het rijden en niets anders. Grijze menu’s met witte letters en slaapverwekkende muzak nodigen je uit om snel aan de career-modus te beginnen en de rest te laten voor wat het is.

Het is noodzakelijk om meteen te beginnen met deze career, aangezien dat de enige manier is om auto’s vrij te spelen. Tijdens de career ga je contracten aan met bepaalde raceklasses, waarbij elke klasse dan meestal weer bestaat uit drie opeenvolgende races. Win je deze races, dan speel je geld vrij en met dit geld kun je weer nieuwe contracten ‘kopen’ om aan races deel te nemen. Elk gewonnen contract laat je de desbetreffende auto houden, om daarin later in andere modi achter het stuur te kruipen. Het is een erg saaie opbouw die weinig aanmoedigt om race na race na race te winnen en daardoor weinig uitdaging biedt.

De uitdaging komt dan ook van het in bedwang houden van je vierwieler. Het is onverstandig om direct op het hoogste niveau (Professional) te beginnen, omdat daar elke vorm van rij- of stuurhulp verboden is. Waar dat bij een Gran Turismo wellicht niet al te veel moeilijkheden oplevert, slinger je in Race Pro al gauw van de ene berm naar de andere en zelfs onze gerespecteerde Zebra (Philip dus) kreeg zijn auto niet onder controle. Waar de eerste races nog redelijk eenvoudig te winnen zijn, stijgt de moeilijkheidsgraad verschrikkelijk snel en het is dan ook aan te raden om op één van de twee lagere niveaus te beginnen. Die geven je de mogelijkheid telkens zelf te kiezen van welke rijassistentie je gebruik wenst te maken, waardoor je stap voor stap kunt wennen aan de hoge eisen die Race Pro aan coureurs op het hoogste niveau stelt.

Deze torenhoge eisen ben ik nog nooit tegengekomen in soortgelijke games. Al snel wordt duidelijk dat er veel meer komt kijken bij het rijden dan slechts op tijd remmen en goed sturen. Meer dan ooit speelt de timing van het schakelen en de keuze van versnelling een enorme rol, terwijl daarnaast het moment van gas geven in een bocht cruciaal is, het gebruik maken van de slipstream van voorliggers onmisbaar en het leren kennen van elke auto absolute noodzaak. Na het wennen aan en winnen met één bepaalde auto op een circuit (ons eigen Zandvoort bijvoorbeeld), kun je even later net zo goed keihard laatste worden in een andere racebak in dezelfde race.

Nu kan ik me voorstellen dat deze uitdaging genoeg mensen aanspreekt. Ook ik houd wel van enig realisme in racegames. Wat Race Pro echter vergeet is dat er veel meer komt kijken bij een racegame dan enkel een vlekkeloze rijsimulatie. Ontwikkelaar SimBin heeft al haar moeite in dat onderdeel gestoken, maar is bijvoorbeeld vergeten een degelijke AI te implementeren voor je tegenstanders. Nergens wijken zij af van hun ideale lijn, een tekortkoming die zelfs de Gran Turismo-serie inmiddels achter zich gelaten heeft. Daarnaast zijn de circuits compleet uitgestorven (het is muisstil voor het begin van elke race), hoeven er amper pitstops gemaakt te worden, ziet de game er ronduit karig uit en blijft het contact met de pitcrew beperkt tot een verschrikkelijk droge “you’ve won, congratulations” aan het einde van de race. Voor de vorm zit er nog wel een schademodel in elke auto, al ziet je barrel er na tien frontale crashes nog altijd uit alsof hij slechts een paaltje geraakt heeft tijdens het inparkeren.

Ik vind het zo jammer dat uitgerekend een ontwikkelaar als SimBin – met aan het hoofd oud-coureur Henrik Roos – niet in staat is om een uitdagende race-ervaring in elkaar te zetten. Nu Codemasters de geweldige TOCA/DTM-serie heeft vermoord (God hebbe zijn ziel) mist de huidige generatie consoles een ultieme racegame, die realistisch rijden met een geweldige ervaring daaromheen weet te combineren. Race Pro mist zelfs de mogelijkheid om het tegen een vriend of vriendin op te nemen via splitscreen, een onmisbaar onderdeel van elke racegame. De onlinemodus voor zestien man weet dan ook niet te verbloemen dat dit gewoon een dikke tegenvaller is.

Het debuut van SimBin op de consoles is niet al te gelukkig. Naast een geweldig diepgaand simulatie- en tuning-gedeelte weet Race Pro eigenlijk helemaal niets anders te bieden dan dat. Autofreaks kunnen allicht hun lol op met de verschillende bolides en circuits, maar echte racefans zullen nog even moeten wachten tot een nieuwe serie opstaat of gewoon weer Forza 2, F1 Championship of het goede oude DTM 2 op moeten starten.

6
  • Realistisch rijden
  • Zandvoort