Sega Mega Drive Ultimate Collection

Veel bedrijven die op de huidige markt bezig zijn, bestaan al een stuk langer dan je misschien denkt. Activision, Atari, Midway en Electronic Arts zijn ontwikkelaars en uitgevers die allemaal hun sporen wel hebben verdiend. Zij hebben al eerder compilaties uitgebracht van hun beste spellen, net als Sega, dat al eerder een Mega Drive Collection uitbracht op de PlayStation 2 en PlayStation Portable. Voor de huidige generatie consoles heeft de uitgever nu een Ultimate Collection in elkaar gezet.

Deze Ultimate Collection bestaat uit totaal 49 games. Veertig hiervan zijn spellen voor de Mega Drive, de resterende negen zijn Arcade- en Master System-spellen. Heb je de vorige Mega Drive Collection in je bezit, dan ken je het grootste gedeelte van deze titels ook wel. Verreweg de meeste spellen zijn gezellig meegegaan naar de Xbox 360 en PlayStation 3, enkele uitzonderingen daargelaten. Alle Sonics, alle Golden Axes, Shinobi III, Comix Zone en een zwik aan RPG's zijn stuk voor stuk op de disc te vinden. Sword of Vermillion en Virtua Fighter 2 zijn nu thuis gelaten en daar zijn titels als Shining Force 1 en 2 en alle Streets of Rage-delen bijgekomen. Ik zet overigens mijn vraagtekens bij de keuze om beide Ecco-spellen op de disc te zetten, maar dingen als Toejam & Earl of andere Shinobi-games te vergeten.

Alle geïncludeerde games zijn overigens zonder problemen te spelen. Voorheen waren er nog wel eens compilaties waar veel framedrops of andere technische problemen zich voordeden, maar tijdens het spelen van deze Ultimate Collection heb ik geen technische fouten ontdekt. Alle games lopen uitermate soepel, alhoewel ze qua uiterlijk natuurlijk niet meer te vergelijken zijn met het huidige gamesaanbod. Maar als dat je stoort, zijn dergelijke compilaties natuurlijk sowieso niet interessant. Het hoofdmenu zit daarnaast zeer overzichtelijk in elkaar en een handige functie daarin is de mogelijkheid om je favoriete spellen te beoordelen zodat ze bovenaan komen te staan.

Verreweg het grootste minpunt is het ontbreken van online multiplayer. Sega heeft een hele stapel games opnieuw uitgebracht op Xbox Live Arcade, waarvan een aantal ook op deze compilatie staan. Streets of Rage 2, Sonic the Hedgehog 2 en Golden Axe 2 zijn daar voorbeelden van. De Live Arcade-versies ondersteunen gewoon netjes online multiplayer, wat zeker in het geval van vechtgames als Streets of Rage erg goed werkt. Waarom is dan de beslissing genomen om deze online functionaliteit uit Ultimate Collection weg te laten? Online multiplayer is een erg belangrijk onderdeel van games tegenwoordig en het enige wat Ultimate Collection online doet is je scores vergelijken met die van andere gamers. Erg jammer.

Erg positief is dan weer de hoeveelheid extra's die je vrij kunt spelen. Denk aan interviews met de bedenkers van een aantal klassiekers en zelfs een aantal volwaardige spellen. Ze zijn niet allemaal even interessant, maar titels als Zaxxon en Fantasy Zone zijn zeker de moeite waard. Deze extra's speel je overigens allemaal vrij door in elk spel aan bepaalde eisen te voldoen. In Comix Zone moet je bijvoorbeeld het eerste level uitspelen, in Sonic Spinball tien miljoen punten halen in het eerste level en in Shinobi III moet je het eerste level uitspelen zonder een continue te gebruiken. De ene doelstelling is lastiger dan de andere, maar dat brengt juist enige uitdaging met zich mee.

Sega Mega Drive Ultimate Collection is een compilatie waarop in totaal bijna vijftig spellen zijn te vinden. Dat zijn er behoorlijk veel en het grootste gedeelte is ook wel de moeite waard. Naast enkel de nostalgische waarde zit er ook genoeg uitdaging in, omdat er veel bonusmateriaal is vrij te spelen. De grootste minpunten zijn het mysterieuze ontbreken van online multiplayer en het feit dat bijna de helft van de klassiekers ook te vinden zijn op de vorige compilatie en op Xbox Live Arcade.

7
  • Heel veel klassiekers
  • Goed geëmuleerd