Age of Empires: Mythologies

Ik hoef niemand te vertellen dat schaken niet populair is. Ook de spelletjes voor het hele gezin op zaterdagavond zijn als wolken voor de zon verdwenen. Tijd en ontwikkeling zijn daar de schuldigen van. Niemand wil meer een halve avond kwijt zijn aan een potje monopoly. Niemand wil meer de meest ingewikkelde woorden neerleggen om met scrabble te winnen. Misschien is dat de reden geweest dat ze Age of Empires Mythologies hebben ontwikkeld. Dit spel is namelijk schaken in een ander jasje.

Niet dat je met je loper een paard moet slaan, maar het verschilt er niet veel van. In Age of Empires is het namelijk de bedoeling dat jij op een tactische manier afrekent met je tegenstander. In het begin van het spel gaat dit vrij makkelijk. Je stuurt een blauwe strijder op een paard op een rode strijder met een zwaard af. Vervolgens beland je in een korte cutscene, die je *Thank god* kunt skippen, waar de twee tegenstanders elkaar te lijf gaan. Dit vervolg je nog tien á twintig keer en je hebt de missie gehaald.

Dat is natuurlijk iets te kort door de bocht. Er moet namelijk wel degelijk worden nagedacht over de strijd. Wanneer je als een gek gewoon de strijd aangaat dan is het negen van de tien keer met de staart tussen je benen weer terug naar huis. Zo is het naast de bloederige gevechten de bedoeling dat je onder andere gebouwen, mijnen en boerderijen bouwt. Hiermee verdien je geld en eten dat je vervolgens kunt gebruiken om je leger sterker te maken. Dit is vooral bij de latere missies van belang. Ik denk echter, wanneer ik midden in een oorlog zit, niet aan het bouwen van een boerderij, dus mocht ik enkele malen de missies opnieuw doen. Dat is op zich niet erg, van je fouten leer je immers. Alleen vond ik dit alles bij elkaar nogal magertjes. Meestal heb je in een turn-basedgame een heel mooi verhaal of iets dat je de game in trekt. Dat is bij dit spel niet zo. Voor hetzelfde geld heet het Age of Empires: Mariologies en je hebt in principe hetzelfde spel. Waar je bij andere spellen die zijn gebaseerd op goden en epische verhalen vaak een mooi script hebt zijn hier alleen de namen heel af en toe herkenbaar.

Waar ze een paar steken met verhaal hebben laten vallen, pakken ze het met het battlesysteem weer op. De korte gevechten zijn wel gevarieerd. Er zijn verschillende teams die je op allerlei manieren kan inzetten. Zo heb je onder andere lichte, gemiddelde en zware infanterie die allemaal verschillen qua wapens. Met de gemiddelde infanterie kun je bijvoorbeeld beter tegen een lichte tegenstander vechten dan tegen iemand met zware wapens. De keuzes die je maakt zijn belangrijk voor de gevolgen van de oorlog. Naast de standaard aanvallen, heb je ook God Powers. Deze zijn te gebruiken wanneer het je te heet onder de voeten wordt. Deze God Powers kunnen ervoor zorgen dat het bijvoorbeeld vier dagen donker is, of je kunt er een enorme tsunami mee veroorzaken.

De beste punten van deze game zijn de verschillende modi, de Campaign-, Skirmish- en Scenario-modus. De Campaign spreekt voor zich, waarbij het de bedoeling is dat je het verhaal speelt van de Egyptenaren, Grieken en Noren. De Skirmish is een multiplayermodus waarbij je de tegenstander met de grond gelijk moet maken. Daarnaast heb je de Scenario-modus die erg tof is. Hierbij begin je namelijk ergens op de map. Alleen dat stukje van de map is zichtbaar. De tegenstanders en gebied zijn allemaal verstopt achter een dikke zwarte mist. Dit maakt het heel lastig om in te schatten wat je volgende stap zal zijn. Het is namelijk goed mogelijk dat een tegenstander op de loer licht. Deze missies zijn voor de gevorderde spelers.

Een ware verrassing is dat je zowaar Achievements kunt behalen, die ingame worden bijgehouden. Dit biedt net wat meer uitdaging, omdat sommige Achievements lastig zijn om te halen. Daarnaast is het mogelijk om maps, goden, helden en relics vrij te spelen. Gelukkig is het wel mogelijk om zelf te kiezen welke je vrij wilt spelen. Deze extra’s ontgrendel je door middel van Myth Points, die je verdient door gevechten te winnen.

Age of Empires: Mythologies is een hele degelijke turn-basedgame met een nietszeggend verhaal. Dit wordt gelukkig goedgemaakt door de lange speelduur. Vooral fanaten van dit soort games kunnen dit spel wel waarderen. Dat de naam Age of Empires aan de game verbonden is zie je er echter niet erg aan af.

6
  • Lange speelduur
  • Veel te ontgrendelen