Halo Wars

Als je aan Halo denkt, dan denk je aan een shooter. Toch is men bij Ensemble Studios drie jaar geleden aan de slag gegaan met een strategie-game die zich afspeelt in de wereld van Halo. Dat is dus iets totaal anders, maar blij zijn we er wel mee.

We hadden het al een beetje verwacht, maar uiteindelijk is het fantastisch om te zien dat we met Halo Wars eindelijk een RTS hebben waarbij de besturing geen enkel moment in de weg zit. Al twee jaar lang volgen we de game, waarbij elke keer het besturingssysteem in het zonnetje staat. Met de LB- en RB-knop selecteer je alle eenheden op het speelveld of alle eenheden die je op het beeld ziet staan. Wil je iets specifieker zijn, dan pak je de A-knop. Door deze lang in te drukken ontstaat er een cirkel en alles wat je met deze cirkel aanraakt wordt geselecteerd. Geen gezeur met shortcuts, waarbij je soms drie knoppen achter elkaar moet indrukken om iets voor elkaar te krijgen. Het is een perfect alternatief op de muis- en toetsenbordbesturing.

Er zit echter wel een andere kant aan dit verhaal. Door de simpele besturing is er geen ruimte voor diepgaande RTS-functies. Zo kun je geen squads onder een snelkoppeling plaatsen en ontbreekt de mogelijkheid om jouw eenheden over bepaalde trajecten te laten patrouilleren. Vooral de eerste mogelijkheid mis ik. Nu kun je veel minder makkelijk goed tactisch te werk gaan. Normaal gesproken sorteer ik mijn eenheden in squads gebaseerd op soort. Tanks komen in het tanks-squad, vliegtuigen in het vliegtuigen-squad, enzovoorts. Vervolgens laat ik ze precies die vijandelijke eenheden aanvallen waar zij het effectiefst tegen zijn. In Halo Wars kan dit wel, maar via een lastige omweg. Eerst selecteer je alle eenheden, om daarna via de rechtertrigger door de verschillende eenheden te scrollen en dan de juiste te pakken. Dit duurt echter zo lang, dat je al er al snel voor kiest om een groot leger op te bouwen en dat op de vijand af te sturen.

Centraal bij het opbouwen van het leger staat jouw basis. Een basis staat op een vaste plaats en via verschillende grids kan hij uitgebreid worden. Denk daarbij aan supply depots voor de inkomsten, barracks, armory’s en vliegvelden voor de verschillende eenheden, een technologiecentrum om jouw eenheden te verbeteren en speciale wapens uit te vinden en turrets voor de verdediging. Net als bij de besturing ligt het allemaal voor de hand en ben je er heel snel aan gewend, maar ook hier geldt dat het niet echt al te diep gaat. Elke leek kan een basis opbouwen, hem uitbreiden en zijn gewenste leger opbouwen. De lage instapdrempel is een zege voor de Halo-fan en dat is dan ook het voornaamste doel geweest van de ontwikkelaar. Wie nog nooit een RTS heeft gespeeld heeft aan Halo Wars echt een goede.

Qua missiestructuur voldoet Halo Wars aan de verwachtingen. Het speelt zich zo’n dertig jaar af voor de gebeurtenissen van Halo en dat betekent dat je de Master Chief niet tegenkomt. In plaats daarvan heb je te maken met een aantal verschillende personages, die een pittige strijd uitvechten tegen de Covenant. Daarbij begin je op de ijzige planeet van Harvest, maar dat is absoluut niet de enige locatie. Je komt ook een kleurrijke tropische planeet tegen en een planeet waarbij er kennis wordt gemaakt met de Flood. Eén ding hebben de locaties gemeen en dat is dat overal de Halo-vibe aanwezig is. Deze vibe komt via de omgevingen naar voren, maar natuurlijk doen de verschillende herkenbare eenheden en vijanden een aardige duit in het zakje. Te spreken ben ik ook over wat je in de verschillende missies moet doen. De ene keer is het een standaard geval van de vijand uitschakelen, maar er zijn ook missies waarbij jouw groepje soldaten aan de toorn van de vijand moet ontsnappen of waarbij je burgers helpt te evacueren. Het is allemaal in orde, maar een echt wow-gevoel komt pas aan het einde van het spel naar voren en dat is zonde. Tot dat moment kabbelt het allemaal rustig voort en heb je geen enkel moment echt het gevoel dat je bezig bent met een epische strijd.

Dat is jammer, want op technisch gebied is de game fantastisch. Explosies zijn cool, physics van ontploffende tanks mogen er zijn en de verschillende lichtefecten zijn voor een RTS erg goed. Dezelfde positieve indruk heeft de soundtrack op mij achtergelaten. Typische Halo-deuntjes worden afgewisseld met nieuw opgenomen tracks en alles bij elkaar genomen is het heerlijk om naar te luisteren.

Gelukkig maar, want de replaywaarde van Halo Wars is erg hoog. Missies mogen dan niet al te spannend qua opbouw zijn, maar dankzij het feit dat ze nooit langer dan drie kwartier duren en er heel veel in valt te verkennen speel ik ze graag opnieuw. Speciale achievements worden vrijgespeeld als de speler de missie op een bepaalde manier haalt en daarnaast krijgt de speler aan het einde een score die hem een gouden, zilveren of bronzen medaille oplevert. De echte Halo-fanaat wil natuurlijk alles op goud halen en daar ben je best een tijdje zoet mee. Daarnaast is het goed om te weten dat je zeker een uurtje of acht bezig bent voordat je de vijftien missies voltooid hebt.

Klaar ben je dan nog niet, want er zijn heel veel multiplayer-modi in de game te vinden. Je kunt het offline opnemen tegen de computer, waarbij de zijde van de Covenant ook speelbaar is, maar natuurlijk begint het echte feest als je online gaat spelen. Met zes man kan er tegelijkertijd een wilde oorlog worden uitgevoerd, waarbij de communicatie van de koptelefoon zeer belangrijk is. Samen een basis verdedigen of juist met zijn allen aanvallen geeft een machtig gevoel. Bovendien is het goed om te weten dat een gemiddeld potje binnen een half uur wel gestreden kan worden. De game leent zich er dus perfect voor om even een potje te spelen en daarna weer weg te leggen.

Het doel van Ensemble Studios was het maken van een Real Time Strategy-game die de Halo-fan zou aanspreken. Dankzij de lekkere Halo-sfeer en de zeer toegankelijke besturing zijn ze daar dik in geslaagd. Voor de echte hardcore RTS-speler is de game echter een beetje te beperkt, maar zij krijgen op de PC nog een hoop toffe RTS-games voorgeschoteld. Ik heb me in elk geval met de singleplayer dik vermaakt en ga de game regelmatig online spelen.

8
  • Controls
  • Lage instapdrempel