Tom Clancy's EndWar

Nog niet heel lang geleden schreef ik de recensie van EndWar voor de Xbox 360. Ik beloonde de game met een 8 vanwege de leuke en innovatieve besturing met je eigen stem, de mooie graphics en animaties, en de toffe setting. Nu is de game er ook voor de PC, maar met concurrenten als Empire: Total War en Dawn of War II is het nog maar de vraag of deze game zich ook op dit platform staande weet te houden.

De setting van EndWar doet denken aan de Koude Oorlog, maar speelt zich in de nabije toekomst af. Europa, de Verenigde Staten en Rusland zijn de drie grootmachten die door een onheilspellende kettingreactie aan gebeurtenissen het strijdtoneel betreden. Op deze manier wordt het verhaal in de singleplayer van drie verschillende kanten belicht en neem je elke factie afwisselend onder je hoede.

EndWar is een RTS die zich kenmerkt door snelle potjes boordevol actie. Het strategische element is iets meer naar de achtergrond gedrukt en komt voornamelijk naar voren in het ‘rock-paper-scissors’ systeem van de units en het innemen van uplinks. Door deze uplinks namelijk met je infanterie te bezetten ontgrendel je extra command points en daarmee kun je weer nieuwe units inschakelen of zelfs speciale aanvallen zoals airstrikes uitvoeren. Tussen de missies door is het mogelijk om je verschillende eenheden te upgraden. Ook kunnen eenheden in rang stijgen, waardoor ze sterker worden en langer overleven op het slagveld.

Zoals ik al zei ligt het tempo in de game vrij hoog en daarom is het belangrijk dat de speler snel kritische beslissingen durft te nemen. Infanterie verplaatst zich namelijk niet al te snel waardoor je wel even twee keer nadenkt alvorens ze naar de andere kant van het speelveld te sturen. Ze terug laten trekken kost immers kostbare tijd. Om dit alles een beetje fatsoenlijk aan te sturen moet je natuurlijk over een hoge mate van controle beschikken. Op de console was dit vooral erg belangrijk. Gelukkig waren daar de voice commands. Met een druk op de schouderknop (spatiebalk in de PC-versie) kun je een commando door de microfoon geven zoals “Unit 2, move to Alpha” of “Unit 5, attack hostile 4”. Dit werkt (mits je een beetje Engels kan) naar behoren en voegt dan ook zeker wat toe aan het speelplezier.

Bij het spelen van de PC-versie probeerde ik vooral te kijken of het aansturen van de troepen met je stem een toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de besturing met muis en toetsenbord. In eerste instantie was dit niet het geval en hield ik me lekker bij het laatste. Omdat de camera zich echter altijd vlak boven een unit bevindt en je niet al te ver kan uitzoomen, merkte ik langzaam maar zeker dat het toch wel handig was om units af en toe op pad te sturen met een voice command. Vooral als de chaos het hele beeldschermp vult is het erg fijn dat je sommige orders even door de microfoon kunt blèren. De uiteindelijke conclusie is dan ook dat de besturing met muis en toetsenbord in combinatie met de microfoon zelfs nog beter werkt dan op de console.

Toch komt EndWar beter tot zijn recht op de console. Op één of andere manier ademt die hele game ‘console’ uit. Je merkt dat de game op het gebied van diepgang en tactische mogelijkheden heeft ingeleverd om het op de console goed speelbaar te houden. Dat is, zeker als je het gaat vergelijken met onlangs verschenen toppers als Empire: Total War en Dawn of War II, wat duidelijker zichtbaar bij de PC-versie en dat is jammer.

EndWar is ook op de PC een erg vermakelijke game. Het spel ziet er prima uit, speelt lekker weg en de combinatie van voice commands met muis en toetsenbord werkt prima. Bovendien loof ik Ubisoft om het feit dat ze eens met wat innovatiefs durven te komen. De reden dat deze game echter toch een iets lager cijfer krijgt dan zijn console-broertjes, ligt in het feit dat het niveau van strategiegames op de PC toch net even wat hoger ligt. Daar kan EndWar helaas nog net niet aan tippen.

7
  • Voice commands
  • Setting en verhaal