Grand Theft Auto: Chinatown Wars

De Grand Theft Auto-serie staat er om bekend met hun games de lat hoger te leggen voor de concurrentie op hetzelfde platform. Toch werd een wenkbrauw omhoog getrokken toen Nintendo tijdens de vorige E3 aankondigde dat Rockstar met een Grand Theft Auto voor de DS kwam. Het was moeilijk voor te stellen dat er op de handheld van Nintendo onschuldige voorbijgangers konden worden vermoord. Toch is de game er en daar mogen we heel blij mee zijn.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars is een game. Punt. Dat is het intrappen van een van de grootste open deuren die je maar kan bedenken, maar feit is dat ik de laatste tijd geen echte game meer op de Nintendo DS heb gespeeld. Natuurlijk waren er wel een paar interessante titels zoals Chrono Trigger, maar dat was voor mij bekend terrein. Chinatown Wars is voor mij dan ook de reden dat de Nintendo DS weer aan de oplader hangt en ik in de trein geen series meer kijk. Het is een game waarvoor je met gemak een DS kunt aanschaffen, want zoals bij elke andere GTA-game is er enorm veel te doen.

In Chinatown Wars kruipt de speler in de huid van Huang Lee. Huang leidt een rustig leven als zoon van een Triad-baas, maar komt in de problemen wanneer zijn vader wordt vermoord. Met het zwaard Yu Jian reist hij naar Liberty City om het erfstuk aan zijn oom te geven. Eenmaal aangekomen gaat het gelijk mis. Huang wordt bij aankomst aangevallen door een groep Koreanen, verliest het zwaard en wordt voor dood achtergelaten. Vanaf hier begint een typisch GTA-avontuur, waarbij Huang zich als kleine crimineel opwerkt. In de praktijk betekent dat dat Huang van de ene missie over naar de andere gaat.

Qua verhaal is Chinatown Wars heerlijk luchtig. Stilstaande cutscenes worden begeleid met tekst, waarbij humor een grote rol speelt. Zelfs de grootste chagrijn krijgt een lach op zijn gezicht van de opmerkingen rondom de grootte van het mannelijke geslachtsdeel en één van de vele andere macho opmerkingen. Huang reageert hier negen van de tien keer lekker sarcastisch op, waardoor hij als personage een plek in mijn hart heeft gevonden. Verder is het goed om te weten dat de gesprekken tussen Huang en zijn opdrachtgever meestal binnen zo’n dertig seconden voorbij zijn, zodat deze niet in de weg staan van het speelplezier.

De missies zijn in Chinatown Wars van een hoog niveau. Ze duren allemaal niet al te lang en bieden het plezier wat je er van mag verwachten. Huang krijgt opdrachten waarbij hij vijanden moet uitschakelen, schuilplaatsen opblaast of races wint, je kent het wel. Vernieuwing zit hem in het gebruik van de touchscreen. Dit gebruik je bijvoorbeeld voor het gooien van granaten, alsmede kleine andere gimmicks binnen de missies. Een goed voorbeeld daarvan is het in elkaar zetten van een sluipschuttersgeweer of het snel hotwiren van een auto, zodat je de achtervolging in kunt zetten.

Visueel gezien haalt Chinatown Wars absoluut alles uit de Nintendo DS. De game maakt gebruik van een zeer goed werkende getekende look en een camerastandpunt van schuin bovenaf. De camera is 360 graden te draaien en tijdens het spelen ben ik het overzicht nooit echt verloren, dus dat heeft Rockstar goed gedaan. Ook wil ik even een dikke veer in de reet steken voor de muziek in de game. Er zijn een aantal radiostations te vinden in deze DS-versie, die met hun vrolijke tunes de stad net iets levendiger maken.

Met de singleplayer kun je je heel lang vermaken, vooral omdat er naast de missies echt heel veel te doen valt in de game. Daarnaast is er ook een multiplayervariant, die met vrienden bij elkaar kan worden gespeeld, maar ook via de WiFi-mogelijkheden. Wij hebben hem op kantoor met twee man kunnen testen. De game heeft een aantal standaardopties zoals Race en Death Match, maar ook een modus die mij deed denken aan Battlefield: Bad Company. De aanvallende partij moet daarbij vrachtwagens opblazen en de verdedigende moet die wagens verdedigen. In het speelveld liggen een aantal wapens verspreidt, die zeer handig zijn om de strijd in je voordeel te beslissen. Helaas word je bij deze soort modi wel met het enige minpunt van de game geconfronteerd: het richten. Met de rechter schouderknop lock je op de dichtstbijzijnde vijand en veel te vaak pak je dan een voorbijganger of een auto in plaats van de directe tegenstander. Op die manier ging ik zowel in de singleplayer als online een aantal keer onnodig dood. Absoluut slordig, maar het staat een topscore natuurlijk niet in de weg.

Chinatown Wars is een must-have voor gamers met een Nintendo DS. Het is een game waarmee je heel lang zoet bent en het zit van begin tot eind uitstekend in elkaar. De game ademt een typisch GTA-gevoel, maar weet tegelijkertijd nieuwe dingen te introduceren. Heb je nog geen Nintendo DS, maar zit je wel over de aanschaf te twijfelen, dan is Chinatown Wars de game om je over de streep te trekken!

9
  • Verhaal
  • Graphics