Naruto: Ninja Destiny II

Een licentie die in de gamesindustrie helemaal uitgebuit lijkt te worden, dat is iets waar we op de redactie nogal eens moe van worden. Ik trok dan ook op een licht sarcastische manier mijn rechterwenkbrauw op toen ik Naruto: Ninja Destiny II op de deurmat zag liggen. Nadat in zo’n acht maanden tijd Ultimate Ninja Heroes 2 (PSP), Ultimate Ninja 3 (PS2), Ultimate Ninja Storm (PS3), The Broken Bond (Xbox 360) en Clash of Ninja Revolution 2 (Wii) werden uitgebracht, is nu de DS aan de beurt om een verhaaltje omtrent Naruto te vertellen. Beat that, Dragon Ball Z!

En nu eventjes zonder gekheid; het is natuurlijk niet normaal dat er zoveel Naruto-games worden gereleased binnen zo’n ontzettend korte tijd. Ook al zijn het verschillende ontwikkelaars, zelfs een groot fan van de manga- en animeserie als ik begint er een beetje gek van te worden. In Naruto: Ninja Destiny II voor de Nintendo DS mag je voor de - zoals we dat hier in West-Brabant zeggen - tacheveftigste keer aan de slag met de pyjama-ninja en zijn vrienden. Opnieuw in een vechtgame waarin de ene ninja tegen de andere vecht en opnieuw in omgevingen die de fans kennen uit de anime en de voorgaande spellen.

Echt origineel is dit dus niet te noemen. Nu hoeft dit gegeven an sich niet te betekenen dat de spelervaring ronduit slecht is, maar met een hoop soortgelijke concepten de laatste acht maanden (op het verrassend goede The Broken Bond na dan) had ik toch op iets nieuws gehoopt. De elementen die ontwikkelaar Tomy ten opzichte van haar vorige twee Naruto-games voor de DS heeft toegevoegd, zijn op papier nog enigszins vernieuwend, maar in de praktijk vallen deze vies tegen. Neem nu bijvoorbeeld het adventure-gedeelte. Mensen die de Xbox-360 spellen van Naruto hebben gespeeld, weten hier wat ik bedoel. Er wordt een leuk verhaal bedacht om alle gevechten heen en dit wordt gepresenteerd in een ‘free-roaming’ wereld. Het is alleen wel jammer dat Ninja Destiny II een verschrikkelijk lege en saaie wereld kent, zonder vrolijke dorpsgenoten en zonder extra missies die voor de nodige variatie zorgen.

De rest van de presentatie weet geen potten te breken, maar is gelukkig ook niet slecht te noemen. Visueel gezien ziet Ninja Destiny II er namelijk best oké uit. Zowel de omgevingen als de animaties van de bijna dertig personages ogen voor DS-begrippen redelijk afgewerkt. Daarnaast worden de fans ongetwijfeld verblijd met de komst van de vijf Hokages – dorpsleiders van het dorp waarin Naruto woont – die vrij te spelen zijn door goed te presteren. Deze Hokages zijn niet in iedere Naruto-game terug te vinden, waardoor dit een dik pluspunt is. Zij behoren namelijk tot de beste ninja’s uit de hele geschiedenis en je zou denken dat het leuk is om te vechten met deze mannen.

Helaas is het vechtsysteem verre van perfect, wat er voor zorgt dat het spel niet zo lekker wegspeelt als bijvoorbeeld het pas verschenen Naruto: Clash of Ninja Revolution 2 voor de Wii. Daarvoor kent Ninja Destiny II simpelweg te weinig variatie, te weinig speciale aanvallen (die voor elk personage anders zijn) en is de balans ver te zoeken. Waar het ene personage werkelijk waar te zwak voor woorden is, is het andere personage ongelooflijk overpowered. Daar komt nog eens bij dat je tussen het vechten met de gewone knoppen door, soms met de stylus op het touch-screen moet gaan tikken om voorwerpen en aanvallen te gebruiken. Verschrikkelijk onlogisch! Hierdoor zijn ook de modi waarin je bijvoorbeeld zo lang mogelijk moet vechten tegen een hoop tegenstanders niet zo leuk. Als het vechtsysteem niet naar behoren werkt, houdt het helaas op.

De presentatie van Ninja Destiny II is zo slecht nog niet en het feit dat men Hokages vrij kan spelen door goed te presteren wist mij te verrassen, maar wat pluspunten betreft houdt het daar bij op. Het vechtsysteem faalt jammerlijk genoeg en alleen al daarom is het onmogelijk om deze vechtgame een goed cijfer te geven. Tel daar bij op dat de game verre van origineel is en dat de adventuremodus weinig voorstelt en je weet genoeg.

4
  • Aardige presentatie
  • Hokages!