WWE Legends of Wrestlemania

De Hollanders staan in het buitenland bekend als gierig, drugsverslaafd en gek wanneer er grote toernooien gehouden worden. Er zullen vast veel Nederlanders zijn waar één van deze kenmerken voor gelden. We zijn echter ook een redelijk nuchter volk. Daarom is het Amerikaanse worstelen over het algemeen niet al te populair hier. En dat is zonde. Want onze WWE-club laat zien dat het heel leuk is om te volgen. Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop games met dit onderwerp verschenen, waarvan Legends of Wrestling de meest recente is.

Legends of Wrestling laat de speler een ‘trip down memory lane’ beleven. Grote namen als Hulk Hogan, Stone Cold Steve Austin en The Rock spelen in deze worstelgame de hoofdrol. Natuurlijk is het mogelijk om in een los potje het twee helden tegen elkaar op te laten nemen, maar de game komt beter tot zijn recht als je aan de slag gaat met een aantal historische gevechten. In Legends of Wrestling zijn er drie hoofdmodi. Er is en modus waarbij je historische gevechten naspeelt, een modus waarbij je de historische gevechten juist anders laat eindigen en er is een mogelijkheid om zelf geschiedenis te schrijven, door te kiezen met welk personage je het gevecht aan gaat.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de eerste optie, die vooraf wordt gegaan van een heerlijk historisch filmpje. Daarin wordt de spanning voor het gevecht met lekkere trashtalk opgevoerd en wordt de speler tevens getrakteerd op beelden van het gevecht zelf. Daarna is het aan jou om dit zelf uit te voeren en op dat moment merk je dat de game daadwerkelijk anders is dan de WWE-serie. De instapdrempel is bijvoorbeeld een stuk lager. Speciale aanvallen zijn veel minder moeilijk om uit te voeren, het countersysteem is zeer toegankelijk en de verschillende quick time events op belangrijke momenten kunnen met twee vingers in de neus worden uitgevoerd. Een gevecht winnen is daardoor niet al te moeilijk, wat op zich een nadeel is.

De diepgang in Legends of Wrestling zit echter verstopt in de contextgerelateerde aanvallen. Tijdens elk gevecht in deze modus en in die van het herschrijven van de historie, zijn er een aantal dingen die je uit moet voeren. Doe je dat goed, dan krijg je punten en door genoeg punten in een gevecht te verzamelen verdien je een gouden medaille. Als WWE-fan is dat een must, want daarmee worden toffe dingen vrijgespeeld. Het scoren van punten en het uitvoeren van contextgerelateerde biedt wel uitdaging en daardoor wordt de game een stuk interessanter. Ook bevordert dit systeem de replay-waarde. Vaak heb ik een gewonnen gevecht opnieuw gespeeld, om zo een hogere score neer te zetten en daarmee nieuwe gevechten vrij te spelen.

Mocht je klaar zijn met deze modi, dan is het tijd om zelf een personage te maken en te kijken hoe jij het tegen de helden van weleer afbrengt. Bij het maken van een eigen personage zijn er behoorlijk wat mogelijkheden om hem lekker persoonlijk te maken. Daarna kun je met dit personage het opnemen tegen legendes. Bij zowat alles wat je in een gevecht doet scoor je experiencepoints, waarmee de vaardigheden van jouw personage logischerwijs verbeterd kunnen worden. Tevens is het mogelijk een personage uit WWE versus Smackdown te importeren. Er valt dus enorm veel te doen in deze game.

Het enige grote minpunt van de game is dat het technisch niet al te best is. Er zitten net even iets te veel laadtijden tussen de verschillende gevechten en menu’s, wat zeker tijdens langere speelsessies irritatie oproept. Daarnaast zien de personages er niet al te gedetailleerd uit, maar de animaties doen gelukkig wel hun ding.

WWE: Legends of Wrestlemania is een game die je een tijd zoet houdt. De modi zijn zeer uitgebreid, de vechters zijn cool, de filmpjes zorgen voor een nostalgisch gevoel en de gameplay is in orde. Hoewel de game op technisch vlak verre van perfect is en voor de echte WWE-fans wellicht iets te simplistisch, zullen mensen die nog nooit een WWE-game gespeeld hebben hier echt een goede aan hebben.

8-
  • Toegankelijk
  • Sfeer