Broken Sword: Shadow of the Templars

De naam Broken Sword: Shadow of the Templars zal de doorgewinterde adventurespeler als muziek in de oren klinken. Deze adventuregame is inmiddels bijna dertien jaar oud en verscheen, voor deze heruitgave voor de Wii en Nintendo DS, eerder op de PC (gevolgd door ports op de PlayStation en Game Boy Advance). Toentertijd bleek Shadow of the Templars een bijzonder vermakelijke adventure met een verrassend diep verhaal. Vandaag de dag is dit nog steeds het geval en is het verhaal van toen zelfs uitgebreid met enkele nieuwe passages.

Bij het opstarten van de game wordt je direct geconfronteerd met één van die nieuwe stukken verhaallijn. Als journaliste Nicole Collard ben je getuige van een mysterieuze moord, welke in het origineel wel genoemd werd, maar waar nooit diep op werd ingegaan. In de Director's Cut beleef je deze moord niet langer vanaf de zijlijn, maar ga je zelf op onderzoek uit. Dit doe je volgens het welbekende point-and-click-principe. Het hoofdpersonage bevindt zich in een ruimte waar hij of zij doorheen kan wandelen door met de cursor ergens op het scherm te klikken. Daarbij is het de bedoeling bepaalde voorwerpen grondig te onderzoeken door er, indien mogelijk, met de Wii-mote op te klikken. Op deze simpele, maar effectieve manier speel je als het ware de detective in een hersenbrekende zaak. En dat is vrij vermakelijk.

Bekenden met het adventuregenre zullen zich direct als een vis in het water voelen, maar voor nieuwelingen kan het allemaal wat onwennig van start gaan. Op een gegeven moment huppel je echter eenvoudig langs alle belangrijke punten en kun je echt gaan genieten van het ijzersterke verhaal. Gedurende Nicoles onderzoek komt ze namelijk in contact met de Amerikaanse toerist George Stobbart, welke zojuist een bomaanslag op een Parijs' cafeetje heeft overleefd. Nicole en George besluiten deze, ogenschijnlijk samenhangende zaken, tot een goed einde te gaan brengen. Zo vloeien de nieuwe stukken uit de verhaallijn naadloos over in de reeds bestaande verhaallijn, vol intriges, goed uitgewerkte personages en diepgaande dialogen. Alle aanknopingspunten lijken te leiden naar de Rooms-Katholieke Orde van de Tempeliers, maar het fijne van het verhaal moet je uiteraard zelf gaan beleven.

Broken Sword: Shadow of the Templars- Director's Cut is vandaag de dag nog steeds een vermakelijke en spannende titel die niet ongemerkt voorbij mag gaan. Er kleven helaas wel wat nadelen aan deze heruitgave. Het verhaal mag dan vlekkeloos zijn uitgebreid en de bekende opzet van het genre mag dan nog zo uitstekend werken op de Wii en Nintendo DS, op technisch gebied is The Shadow of the Templars redelijk achterhaald. De handgetekende omgevingen en personages zien er niet eens zo slecht uit. Het zijn voornamelijk de houterige animaties die je sterk het gevoel geven een prehistorische game te spelen. Het geluid versterkt dit gevoel nog eens extra, door bijzonder vlak en blikkig over te komen.

Toch ben ik van mening dat liefhebbers daar doorheen kunnen prikken. Het gebeurt vandaag de dag namelijk sporadisch dat er een kwalitatief hoogstaande adventuregame op de markt wordt gebracht en ook onbekenden kunnen daarom zeker overwegen Broken Sword een kans te geven. De puzzels en hersenbrekers in de Director's Cut zijn wellicht erg lastig voor beginners, maar hiervoor hebben de makers een aantal handige hints in de game gestopt, om de ervaring niet al te frustrerend te maken. Het maakt dat Broken Sword: Shadow of the Templars – Director's Cut een vermakelijke heruitgave is, die zowel te spelen is door nieuw als oud publiek.

Broken Sword: The Shadow of the Templars – Director's Cut is een welkome toevoeging aan de Wii- en Nintendo DS-catalogus. De game is zichtbaar en hoorbaar niet meer van deze tijd, maar het verhaal en de gameplaymechaniek hebben de tand des tijd goed weten te doorstaan. De nieuwe onderdelen vloeien naadloos over in de reeds bestaande verhaallijn en met de aanwezige hints kunnen ook nieuwelingen zich door deze game gaan werken.

8-
  • IJzersterk verhaal en personages
  • Ook speelbaar voor nieuwelingen