Wheelman

Games met een filmlicentie zijn de laatste jaren in een steeds negatiever daglicht komen te staan. Vin Diesel doorbrak die traditie een aantal jaren geleden met het briljante Chronicles of Riddick en nu keert hij terug naar de PC en consoles met Wheelman, gebaseerd op de gelijknamige film die ooit nog uit moet komen.

Wheelman is eigenlijk niet veel meer dan ‘GTA Light’ gemixt met een flinke scheut Driver. De game speelt zich af in Barcelona, dat in een wat compactere versie is nagebouwd en vrij toegankelijk is. In dit Barcelona neem jij de rol op je van Milo Burik, een undercover agent die achter één of ander pakketje aan zit. Om het te pakken te krijgen rij je van missie naar missie, terwijl je daarnaast een aanzienlijk aantal losse extra missies kunt voltooien. Enfin, je kent het wel.

De kracht van Wheelman wordt al direct in het begin van de game duidelijk. Je wordt meteen in een auto gedropt en moet zien te ontkomen aan een bende agressieve politieauto’s, wat resulteert in een groot spektakel op hoge snelheid. Naast de standaardcontrols in een racegame (gassen met R2, remmen met L2, sturen met je linkerknuppel) kun je met de rechterstick een snelle beweging maken met de auto. Zo kun je tegenstanders keihard van de baan beuken, of ze flink van achter te pakken nemen. En dat is slechts het begin.

Net als in GTA kun je door op driehoekje te drukken een auto kapen, maar Wheelman voegt daar nog een soortgelijke, zeer spectaculaire mogelijkheid aan toe. Terwijl Milo Burik op hoge snelheid door de straten van Barcelona rijdt, kun je hem door op rondje te drukken naar een andere auto laten springen om deze in volle vlucht te kapen. Daarnaast bouw je tijdens het racen een soort focusmeter op die, wanneer vol, te gebruiken is om te boosten of slow motion in te schakelen en zo gerichte schoten te lossen op tegenstanders. Het werkt allemaal zeer eenvoudig en is daardoor snel onder de knie te krijgen.

Eenvoud is sowieso het sleutelwoord in Wheelman. De game is wel erg makkelijk en de verschillende missies bieden dan ook niet al te veel uitdaging. Zo kreeg ik op een gegeven moment de opdracht om binnen een bepaalde tijd drie gestolen auto’s terug te vorderen, zonder ze te mogen beschadigen. Ik bereidde me voor op een aantal pogingen achter elkaar, maar al snel bleek het een fluitje van een cent te zijn en stonden alle drie de auto’s binnen de kortste keren weer te glimmen bij de dikke papzak van wie ze waren. De lage moeilijkheidsgraad komt echter het meest naar voren tijdens de vele verschillende achtervolgingen, waarin bad guys gewoon op de hoek van de straat op je blijven wachten tot je ze weer bijna ingehaald hebt.

Nu is dat op zich niet erg op de korte termijn, want Wheelman biedt absoluut een leuk tussendoortje tussen al het verantwoorde gamevoer. Daarnaast voelt het rijden zelf als een verademing in vergelijking met de gare wegligging van alle barrels in GTA IV. Tussendoortjes hebben echter een groot nadeel en dat is dat ze niet al te veel plezier bieden op de lange termijn. Wheelman biedt een uitgebreide open stad, iets wat een hoop mogelijkheden biedt voor de ontwikkelaar om daar de speelduur flink mee op te rekken. Maar al gauw blijkt dat er eigenlijk geen reet te doen is. Een multiplayermodus of iets in die richting was ook leuk geweest, maar Wheelman is singleplayer-only.

Zo zijn er meer mankementen. De stad Barcelona zoals ik hem twee keer heb meegemaakt is een stuk drukker dan het beeld dat Wheelman ons voorhoudt. Het Barcelona waar Milo Burik huishoudt lijkt dan ook meer een pittoresk dorpje in Toscane dan de hoofdstad van Catalonië. Daarnaast worden de enorm neppe Spaanse accenten van alle personages op den duur verschrikkelijk irritant, zegt Vin Diesel juist veel te weinig en springen voetgangers telkens aan de kant als je op volle snelheid op ze af komt sjeezen. Ook laat de game op technisch vlak nogal wat te wensen over. Zo ziet alles behalve Vin Diesel’s personage er nogal karig uit, terwijl we hier op kantoor ook nogal wat irritante bugs tegenkwamen.

Voor een filmlicentiegame is Wheelman zeer geslaagd. Het is aangenaam vertoeven in mini-Barcelona, ook al is het onrealistisch rustig op straat en ziet de game er niet denderend uit. De spectaculaire actie en toegankelijke besturing maken een hoop goed, al moet je niet verwachten dat je hier uren of dagen achter elkaar mee bezig bent. Daarvoor ontbreekt helaas de nodige uitdaging.

7
  • Spectaculair
  • Lekkere besturing