Red Alert 3: Uprising

Red Alert 3 was voor mij het perfecte voorbeeld van een popcorn-RTS. De verschillende tussenfilmpjes, de relatief simpele gameplay, de multiplayermodi en de vrolijke kleuren wisten me enorm blij te maken. Ik keek eerlijk gezegd dan ook uit naar de eerste uitbreiding: Uprising.

Uprising is een stand alone uitbreiding, die niet in de winkels ligt en enkel te downloaden is. Het kromme hierbij is dat er geen enkele online modus is toegevoegd, maar dat de uitbreiding puur een singleplayerervaring biedt. Dat betekent ook dat er geen optie meer is om missies coöperatief te spelen, wat een gemis is, maar aan de andere kant hoef je dan ook niet meer met een vervelende AI-commandant aan jouw zijde te strijden. Het is duidelijk dat de uitbreiding het over een andere boeg wil gooien.

Dit komt het beste naar voren in de Yuriko-campaign, één van de vier campaigns waaruit gekozen kan worden. Hierin wordt het RTS-element grotendeels overboord gegooid en kom je in een Diablo-achtige game terecht. Je kruipt hierbij in de huid van Yuriko en met haar vecht je een weg door de missies heen. Het is goed om te zien dat de ontwikkelaar iets anders probeert, maar goed uitgewerkt is het absoluut niet. Het strategische element is zo goed als verdwenen en qua aanvallen is Yuriko beperkt tot vier varianten. De eentonigheid slaat snel toe en eigenlijk was ik ook wel blij dat het na drie missies klaar was.

Na de Yuriko-campaign zijn er ook een Allied-, Russian- en Empire-campaign, die allemaal uit drie of vier missies bestaan. Elke campaign is op die manier binnen anderhalf tot twee uur uit te spelen, wat op zich niet al te lang is. Daartegenover staat het relatief lage prijskaartje van zo’n twintig euro, waardoor de balans redelijk is. Storender is het feit dat de missies zelf zeer slecht zijn uitgewerkt. Je krijgt te maken met enkele dertien in een dozijn-missies, te simpele missies, maar ook zijn er een paar missies die oneerlijk moeilijk zijn. Op die manier werd het spelen van Uprising steeds meer een frustrerende aangelegenheid, in plaats van een leuk extraatje.

De nieuwe eenheden weten de game nog enigszins te redden, maar veranderen de gameplay niet zoals Red Alert–uitbreidingen uit het verleden dat deden. Het is meer een aanvulling op het arsenaal, met legereenheden die extra effectief zijn tegenover andere infanterie, vliegtuigen met extra zware bombardementen en nog een paar aanvullingen. Het doet allemaal te weinig om een Red Alert-fan als ik echt enthousiast te maken.

Gelukkig weet de Commander’s Challenge de game nog net te redden. Hierin werk je een groot aantal skirmish-achtige missies af, waarbij je steeds te maken hebt met een bepaalde handicap. De tech-tree is nog niet helemaal vrijgespeeld en wordt langzaam geopend naarmate je missies succesvol behaalt. Daarnaast krijg je aan het einde van de missie een bepaalde score, die vertaald wordt in geld, die je vervolgens weer in het heetst van de strijd kunt inzetten.

Uprising is slechts twintig euro en dat is een pluspunt, maar voor de rest is het niet de beste uitbreiding ooit. De Yuriko-campaign is een moedige poging om te vernieuwen, maar faalt helaas. De andere campaigns zijn inpiratieloos, de nieuwe eenheden voegen te weinig toe en alleen de Commander’s Challenge weet de game van een onvoldoende te behoeden.

6
  • Prijskaartje
  • Commander's Challenges