Valkyrie Profile: Covenant of the Plume

Onrecht moet bestreden worden, oneerlijkheid bestraft. De vraag is echter of de scheidslijn tussen goed en kwaad wel duidelijk aan te geven is. Is het rechtvaardig om vrienden op te offeren voor het grote doel? Mag je wraakzucht doordrijven tot het uiterste? Dit soort dilemma’s staat centraal in Valkyrie Profile: Covenant of the Plume. Deze strategiegame voor de DS speelt namelijk constant in op je geweten.

Als je over lijken gaat om wraak te kunnen nemen op iemand, dan zul je Wylfred een sympathieke gozer vinden. Zijn vader heeft het loodje gelegd in een oorlog en Wylfred, voor zijn vrienden Wyl, geeft de Valkyrie Lenneth hiervan de schuld. Verbitterd als Wyl is, gaat hij op een wraaktocht om de goddelijke Valkyrie te doden. Al snel blijkt dit te hoog gegrepen om alleen te doen, waardoor Wyl besluit een duister pact met Hel, de koningin van de onderwereld, te sluiten. Het duistere verhaal is een bijzonder boeiend bindmiddel om de gevechten aan elkaar te knopen.

Het convenant met Hel wordt gesloten rondom een pluim, waarmee de subtitel dus op weinig subtiele wijze verklaard wordt. De zogenaamde Destiny Plume is voor Wyl niet alleen het teken van het verbond, maar geeft hem ook de beschikking over een speciale kracht. Door de Destiny Plume in te zetten tijdens een gevecht, kan Wyl een van zijn vrienden tot grootse daden stimuleren. Er zit echter wel een keerzijde aan het verschaffen van deze (bijna) onoverwinnelijkheid: zijn makker zal na afloop van het gevecht het rijk der levenden verlaten.

Hierdoor brengt het spel je regelmatig in gewetensnood. Tijdens de turn-based gevechten, die zich afspelen op een gerasterd slagveld, kan het namelijk bijzonder handig zijn om één van je maximaal vier strijders buitenproportioneel krachtig te maken. Leuk is dat jouw keuzes (of je iemand opoffert en, zo ja, wie?) ook daadwerkelijk invloed hebben op het verloop en de afloop van het spel. De game is met een uur of twaalf kort voor een RPG, maar kent dankzij de invloed van deze beslissingen flink wat herspeelwaarde. Het is vaak bijzonder lastig om de pijnlijke beslissing te nemen wie je moet offeren voor het grote doel.

Helaas ben je niet helemaal vrij in deze keuzes. Sommige gevechten zijn namelijk zo oneerlijk opgezet dat je haast wel gedwongen bent om één van je metgezellen tot Superman te promoveren, ook als je dit eigenlijk niet zou willen. Doorgaans ligt de moeilijkheidsgraad op een prettig hoog niveau, maar vooral de enkele missies waarin een aantal NPC’s gered moeten worden, zijn een crime. De computergestuurde zwakkelingen (waarom moeten ze anders gered worden) zijn namelijk wars van enige intelligentie.

Een voorbeeld: in een missie moet je twee personen redden die zich aan de andere kant van de kaart bevinden. Het kost je dus enige tijd om Wyl en zijn makkers voorbij de horde vijanden te positioneren, maar die tijd geeft het spel je niet of nauwelijks. De NPC’s halen het namelijk in hun hoofd om als hulpeloze zeehondjes te wachten totdat vijanden ze doodknuppelen. Tegelijkertijd maken ze jouw tijdnood nog groter door zelf te gaan aanvallen en zodoende via vijandelijke tegenaanvallen extra schade op te lopen.

Oh, en het ergste is niet dat ‘game over’ verschijnt als één van de NPC’s sterft, maar dat dit deel twee is in een tweeluik van gevechten, waarbij het spel tussendoor niet opgeslagen kan worden. Dit soort lange gevechten komt vaker voor en maakt het spel soms onnodig lastig.

Toch betekent dit geenszins dat Covenant of the Plume een slechte game is. In tegendeel, het spel voegt daadwerkelijk wat toe aan de uitgebreide catalogus van strategiespellen op de DS. Qua uiterlijk is het spel niet onderscheidend van soortgelijke titels, want de actie wordt ook in Covenant of the Plume schuin van boven getoond met degelijke, maar vrij simpele graphics. Het gevechtssysteem is echter des te specialer, doordat je zelf de aanvallen moet uitvoeren. Op het strijdperk is het de kunst Wyl en zijn drie medestrijders zo te positioneren, dat ze gezamenlijk een aanval kunnen uitvoeren. De personages die dicht genoeg bij een vijand staan, kunnen met een teamaanval meedoen. Elk karakter vertegenwoordigt tijdens het gevecht één van de vier knoppen A, B, X en Y, en een gezamenlijke aanval voer je uit door deze knoppen afwisselend in te drukken en zo grote gevechtscombo’s op te zetten.

Dit systeem is erg vermakelijk en geeft je niet alleen de mogelijkheid om vijanden af te máken, maar ook om ze volledig af te sláchten. Na het uitdelen van een bepaald aantal rake klappen, krijg je de mogelijkheid om extra spectaculair ogende speciale aanvallen uit te voeren. Hiermee kun je genoeg zonden begaan om aan een ‘Sin Requirement’ te voldoen, die nodig is om koningin Hel tevreden te houden. Zonder voldoende ‘Overkill’, dan straft Hel je door in het volgende gevecht enkele extra sterke vijanden op het slagveld te sturen. Beter is het dit te voorkomen door behoedzaam te werk te gaan in de gevechten, wat je extra stimuleert om tactische overwegingen te maken. De brute Overkills en het actieve gevechtssysteem zorgen ervoor dat je constant boeiende gevechten blijft houden.

Hoewel Valkyrie Profile: Covenant of the Plume absoluut enkele frustrerende momenten kent, overheerst een positief gevoel. Er missen wat puntjes op de spreekwoordelijke i, maar de gevechten en het verhaal zijn beiden een aanvulling ten opzichte van wat er al beschikbaar is op de DS. Het is gewoon erg leuk om vijanden af te slachten met brute aanvalscombinaties die je zelf op zet. Bovendien schotelt de game spelers een boeiend, duister verhaal voor. Maar waar Covenant of the Plume echt in uitblinkt, is de constante gewetensnood waarin je wordt gebracht, door de noodzaak teamgenoten op te offeren. Op die manier ontstaat al gauw een emotionele band met de game, welke de schoonheidsfoutjes snel doet vergeten.

8-
  • Actievol gevechtssysteem
  • Overkill!