SBK-09: Superbike World Championship

Wanneer een ontwikkelaar zijn hart en ziel heeft verkocht aan een gameserie, dan hoop je dat ze elk jaar de serie naar een hoger niveau tillen. Dat lukt lang niet altijd, want het is soms moeilijk open te staan voor vernieuwingen als het oude lijkt te werken. Zo heeft de Pro Evolution Serie-serie de afgelopen twee jaar stil gestaan en is het te hopen dat het dit jaar weer een stap vooruit zet.

Als je kijkt naar SBK-09: Superbike World Championship, dan heb je ook met een redelijk langlopende serie te maken. Ontwikkelaar Milestone heeft een passie voor motoren en brengt al een paar jaar een goed spel op de markt. Vorig jaar bleef de serie echter stilstaan, omdat het simpelweg te laat de stap naar de huidige generatie spelcomputers wist te maken. SBK-08 was in eerste instantie voor de PlayStation 2 ontwikkeld en werd later naar de Xbox 360 en PlayStation 3 geport en dat was duidelijk te zien.

In vergelijking met de 2008-versie ziet SBK-09 er duidelijk beter uit. De motoren worden met meer detail op het beeld getoverd, er is een beter gevoel voor snelheid en de banen zien er een stuk gelikter uit. Als ik SBK-08 in één woord zou samenvatten, dan denk ik aan een woord als ‘klinisch’. Dat paste niet bij de sport, die mede bekend staat om zijn uitbundige fans en razende motoren die gevaarlijk door de bocht hellen. SBK-09 weet dat gevoel beter over te brengen, met een redelijke soundtrack die bestaat uit onbekende, maar vermakelijke rocknummers en meer actie buiten het circuit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan straaljagers die tijdens een vrije training door de lucht vliegen. Een klein detail, maar het voegt veel toe aan de beleving.

Daarnaast zijn de goede punten uit de serie nog altijd behouden. Het racegevoel van SBK-09 is van hoog niveau, maar is tegelijkertijd toegankelijk dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden. Op het makkelijkste niveau kun je zonder al te veel moeite remmen terwijl je een bocht in stuurt, terwijl je op het moeilijkste niveau veel voorzichtiger te werk moet gaan. Een klein beetje overstuur als gevolg van een foutieve remactie zorgt er voor dat je een smakkerd op het asfalt maakt. En voor wie dat nog niet genoeg vindt, zijn er heel veel mogelijkheden om de motor af te stellen, zodat je in een rondje net een paar tienden van een seconde sneller kan zijn.

Toch zal SBK-09 niet de boeken in gaan als een legendarische game. Net als bij zijn voorganger schiet de game op beschikbare modi te kort. Naast de mogelijkheid om een enkele race te rijden of mee te doen aan Challenges, waarbij je een klein stuk van een circuit moet afleggen, is er alleen een kampioenschap. In dit kampioenschap is er geen enkele vorm van progressie en speel je niks vrij. Vroeger was dat voor een racegame genoeg, maar tegenwoordig wil ik getriggerd worden om door te blijven gaan en het gevoel te krijgen dat ik verder kom. Nu win ik enkel mijn races (elk weekend bestaat uit twee races) en ga ik door naar het volgende circuit. Er zijn dan nog wel een online mogelijkheden, maar het succes daarvan hangt af van hoeveel mensen het spel online gaat spelen, want qua modi is het niet al te spannend. Er is keuze uit een kampioenschap, een enkele race of een team race.

Technisch gezien zit SBK-09 goed in elkaar. Het racen zelf is zeer realistisch, er zijn veel verschillende motoren en coureurs waaruit te kiezen valt en alle officiële circuits zijn aanwezig. Helaas weet de game niet te imponeren op het gebied van modi, waardoor de game sneller saai wordt dan nodig is. De liefhebber van steeds snellere racerondes rijden of realisme zal hier maling aan hebben, maar voor de sensatiezoeker is het verstandig de game links te laten liggen.

7+
  • Racet heerlijk
  • Alle officiële licenties