Star Ocean: The Last Hope

Als je allergisch bent voor meiden met roze haar, elfjes met groen en vrouwelijke personages die zich kleden alsof ze op weg zijn naar een kinky feest, dan is Star Ocean: The Last Hope niks voor jou. We hebben hier te maken met een Japanse RPG, maar dan wel één waar ik vrolijk van word.

The Last Hope is een prequel op de Star Ocean-serie en de game speelt zich af in een wereld die door de Derde Wereldoorlog zo goed als vernietigd is. De mensheid heeft geen andere keus om op zoek te gaan naar een andere planeet om te bewonen. Daarvoor wordt een nieuw ruimteprogramma in het leven geroepen en gaan een aantal schepen op zoek naar een nieuwe wereld. De speler kruipt in de huid van een scheepsjongen op één van deze schepen: Edge Maverick. Gelukkig staat hij er niet alleen voor en wordt hij bijgestaan door zijn jeugdvriendin Reimi. Zoals een goede RPG betaamt gaat de vlucht natuurlijk niet vlekkeloos. Tijdens de reis door hyperspace komen ze met iets onbekends in aanraking en uiteindelijk raken zij het contact met de andere schepen kwijt.

Vanaf dit moment beland je in een groots avontuur, waarbij het stap voor stap duidelijk wordt wie jouw vrienden, maar vooral jouw vijanden zijn. Star Ocean: The Last Hope biedt een boeiend verhaal, met een aantal plottwisten en momenten die je niet van te voren had kunnen bedenken. Dat het soms een beetje langzaam voortkabbelt is jammer, maar geen breekpunt. Daarnaast ben ik tevreden over het aantal personages dat in de game wordt voorgesteld en hoe die zijn uitgewerkt. En zelfs de Engelse stemmen zijn over het algemeen goed te pruimen.

Naast een interessant verhaal moet een RPG ook een vermakelijk vechtsysteem hebben en daarop scoort deze game nog beter op. De gevechten zijn niet random, maar vinden plaats zodra je tegen een vijand op de wereldkaart loopt. Binnen een seconde of drie belandt de speler dan in het gevecht (nauwelijks laadtijden dus) en vanaf daar is het goed om te weten dat de gevechten zich realtime afspelen. Jij neemt de rol van één van de vier beschikbare personages aan en slaat met hem of haar de vijand tot moes. Elk personage van jouw groep maakt gebruik van zijn of haar eigen vaardigheid en het is niet verkeerd om een beetje af te wisselen.

Dat de gevechten real-time zijn, is een groot pluspunt. Dit komt het tempo ten goede en je bent eerder geneigd langer op de wereldkaart te blijven om te ‘grinden’. Dit gevoel wordt verstevigd door het aanwezige Bonus Board. Door tijdens het gevecht speciale acties uit te halen, vult dit Bonus Board en daar pluk jij de vruchten van. Aan het einde van het gevecht krijg je, afhankelijk hoe je het bord hebt gevuld, extra skillpoints, experience, geld of een HP/MP-bonus. Het hoogtepunt van de gevechten wordt gevormd door de verschillende bazen in het spel. Hierbij moet alles uit de kast worden gehaald. Je countert op het juiste moment, bouwt jouw rage-meter op voor een speciale aanval en vuurt magische krachten af.

Buiten het hoofdverhaal en de gevechten valt er gelukkig ook nog een hoop te beleven. Er zijn een groot aantal scènes waarbij het mogelijk is om de relatie tussen Edge en zijn medestrijders te verbeteren. Dit levert dan weer aparte verhaallijnen op en zorgt er voor dat het einde van het spel weer net even iets anders wordt. Ook is er net als in de voorgaande Star Ocean-delen de mogelijkheid om verschillende objecten te verzamelen en die via speciale vaardigheden tot een nieuw product te verwerken. Denk daarbij aan het smeden van nieuwe wapens tot het koken van gerechten, die speciale bonussen geven.

Er valt gewoon een hoop te doen in deze game en het ziet er ook nog eens aardig uit. Ik vind de vrolijke stijl vele malen interessanter dan de realistisch geprobeerde setting uit The Last Remnant en Lost Odyssey. Geef mij maar meiden met paars haar en felle kleuren in de omgevingen. Dat het dan qua details allemaal niet zo scherp is, neem ik op de koop toe. Dan hebben we tot slot nog de muziek uit de game, die qua space-age gevoel de juiste snaar raakt.

Star Ocean: The Laste Hope is een Japanse RPG die weinig fout doet. Het verhaal weet te boeien, de personages passen in de game en er valt genoeg te doen. Bovendien brengt de game een vechtsysteem dat de speler uitnodigt heel veel gevechten aan te gaan, zonder dat deze verveelt. Het lage tempo waarin het verhaal zich ontwikkelt is misschien een beetje jammer, maar absoluut geen dooddoener voor deze erg goede J-RPG.

8+
  • Muziek
  • Verhaal