1. Terminator Salvation: The Videogame

Terminator Salvation: The Videogame

De gemiddelde mens (en dan voornamelijk de man) houdt van actie. Saaie bezigheden en verplichtingen worden het liefst zoveel mogelijk uit de weg gegaan. Je urenlang vervelen en geen adrenaline opwekken is een zware straf. Een potje gamen kan dan ook wel eens goed zijn. Lekker actievol knallen, snoeihard racen of een virtuele vijand te lijf gaan levert soms een heerlijke adrenalineboost op. Ik zeg met recht 'soms', aangezien Terminator Salvation: The Videogame mij pijnlijk heeft duidelijk gemaakt dat er bij het spelen van een actiespel niet altijd adrenaline aan te pas komt.

Terminator Salvation: The Videogame speelt zich twee jaar voor de gebeurtenissen van de binnenkort te verschijnen film af. Jij kruipt in de huid van John Connor, een held die zich verzet tegen een leger aan moordlustige robots, waaronder de zogenaamde Terminators. Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een post-apocalyptische wereld, die behoorlijk in puin ligt. De grootse strijd tegen de machines lijkt perfect voor een vette en actievolle shooter, maar niets blijkt minder waar. De uren die ik in het uitspelen van de game heb gestoken waren namelijk de allersaaiste uit mijn leven.

Gelukkig duurt de game niet al te lang. In zo'n vier uur ben je er wel doorheen. Die vier uur staan echter wel bol van de (ontzettend vette) laadschermen en eentonigheid. De omgevingen zijn namelijk vrij generiek en alle afgebrokkelde gebouwen lijken op elkaar. De ontwikkelaar is gelukkig wel consistent, want ze hebben de eentonigheid doorgevoerd naar de gameplay. John en zijn team lopen telkens van een kille omgeving naar een open terrein of een centrale hal waar her en der muurtjes en auto's staan om achter te schuilen. Wanneer je dat doet komt er een vloot aan vijanden aan die je veelal moet flanken om ze op hun zwakke plek te raken. Die zwakke plek is overigens niet moeilijk te achterhalen, aangezien er maar vier soorten vijanden zijn en ze allemaal dezelfde zwakten hebben.

De manier waarop je moet flanken vormt gelukkig wel een lichtpuntje, want Terminator Salvation bevat een degelijk coversysteem. Vanachter een muurtje schieten is geen probleem en ook het verwisselen van cover werkt behoorlijk goed. Je hebt vaak behoorlijk wat mogelijkheden om naar een andere schuilplek te rennen of duiken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het coversysteem misschien wel uitgebreider vind dan dat van een game als Gears of War. Helaas is die game voor de rest in elk opzicht gigantisch veel beter dan Terminator Salvation.

Gears of War kent namelijk veel meer afwisseling en bevat bovendien iets veel belangrijkers: sfeer. Terminator Salvation daarentegen ziet er echt enorm sfeerloos uit. Op visueel vlak is de game niet superslecht, maar de houterige animaties en kale omgevingen zorgen er toch voor dat een heerlijke sfeer ver te zoeken is. De epische Terminator-soundtrack is misschien wel het enige sfeerverhogende aan dit product. Voor het verhaal hoef je de game overigens ook niet te spelen, aangezien een gemiddelde roman uit de Bouquetreeks meer diepgang kent. John Connor wil de held uithangen door wat overlevenden te redden en op het einde is dat hem gelukt. Zonder plottwists en spanning, gewoon één rechte en clichématige lijn naar het einde.

Heb je dat einde bereikt dan valt er weinig meer te beleven. Je hebt namelijk nagenoeg alle achievements of trophies binnen door de game alleen al uit te spelen (wat vanwege het gebrek aan kwaliteit behoorlijk uitdagend is) en kunt je enkel storten op een coöp-modus. Veel vrienden zal je er echter geen plezier mee doen de game samen met jou te laten spelen. Terminator Salvation blijft een wanproduct van de eerste orde en is zijn geld absoluut niet waard. Zelfs niet als je blind, doof en armloos bent.

4,3
De grootste pluspunten aan Terminator Salvation: The Videogame zijn de korte speelduur en de ellenlange laadschermen die tussen de actie zijn gestopt. De game is namelijk ontiegelijk saai en eentonig en de gemiddelde Bouquetroman bevat meer diepgang. Gelukkig werkt het coversysteem wel degelijk en is de game een beetje speelbaar. Toch kan ik niemand aanraden deze game te kopen, tenzij je hem ritueel zou willen verbranden.
  • De laadschermen zijn het leukst
  • Gelukkig van korte duur
  • Coversysteem best aardig