1. FUEL

FUEL

Codemasters is haar grip op het racegenre steeds verder aan het uitbreiden. Met DiRT, GRID en in de toekomst ook Formula One lijkt het een monopoli te creëren op alle takken van de sport. Nu wijkt de uitgever van de gebaande paden af en gaat het de strijd aan met games als Motorstorm, Pure, Baja en de MX vs. ATV-serie.

De concurrentie is op het offroad-gebied het grootst, dus is het zaak voor een ontwikkelaar met iets nieuws te komen. Iets waarmee het zich kan onderscheiden van de games waaraan je product uiteindelijk gemeten wordt. Bij FUEL is dat de enorme open wereld, zoals we deze nog nooit gezien hebben in een racegame. Test Drive Unlimited, Burnout Paradise en verscheidene Need for Speed-games probeerden al iets soortgelijks, maar deze games vallen absoluut in het niet bij hetgeen FUEL laat zien.

De meer dan 14.000 vierkante kilometers aan postapocalyptisch Amerika bieden allerlei verschillende soorten omgevingen, variërend van kale vlaktes tot dichtbebost heuvellandschap en van droge woestijnen tot enorme meren. Het is indrukwekkend om erop los te trekken en te zien hoe deze omgevingen geleidelijk in elkaar overlopen, compleet met bijbehorende dag- en nachtcyclus. Ik kan me voorstellen dat gamers, wanneer zij FUEL voor het eerst in hun console of PC schuiven, meteen beginnen met het verkennen van de omgeving, puur om te kijken of de beloftes van ontwikkelaar Asobo nu echt worden ingelost.

Eenmaal klaar met het verkennen begint echter het racen – toch de kern van elke racegame – en daar valt al snel op dat FUEL wat steekjes laat vallen. Ten eerste kan het racen door de soms veel te smalle checkpoint-poortjes erg frustrerend worden, omdat je auto of motor door het ruige landschap weinig grip heeft en daardoor nog wel eens per ongeluk om een poortje heen rijdt. Terugrijden leidt tot flink tijdverlies, waardoor je al gauw kiest voor de Restart-optie. Dat resulteert constant in hetzelfde laadscherm met hetzelfde saaie muziekje dat je al tachtig keer hebt aan moeten horen.

Ten tweede is het opmerkelijk dat, voor een game waarbij de races soms erg lang kunnen duren, alleen de eerste plek iets oplevert. Het komt vaak genoeg voor dat je – zeker op hogere moeilijkheidsgraden – aan het einde van een lange race verwikkeld bent in een spannend gevecht om de eerste plaats, dit gevecht verliest en daardoor al die tijd voor niks hebt gebikkeld. Ook als je op driekwart van de race merkt dat je vierde ligt en de eerste plek ver buiten bereik is, kun je niet veel anders dan weer naar de Restart-optie grijpen, met als gevolg hetzelfde laadscherm met hetzelfde saaie muziekje dat je al één-en-tachtig keer hebt aan moeten horen.

Ten derde geeft FUEL spelers nergens het idee te racen voor een echte beloning. Door races te winnen valt er brandstof te verdienen (vandaar de titel), waarmee nieuwe voertuigen, stickers voor op je voertuig en kleding voor je poppetje aangeschaft kunnen worden. Omdat de voertuigen onderling bar weinig verschillen qua prestaties en alle aankleding verder weinig om het lijf heeft – een andere tattoo voor je coureur, altijd handig tijdens het racen – is het belang van de brandstof te verwaarlozen. De enige momenten dat het van pas komt is wanneer voor een race een bepaald voertuig vereist is, waar fuel voor nodig is om deze aan te schaffen. De grootste beloning voor goede prestaties is dan ook het vrijspelen van verschillende gebieden, zodat je, in plaats van er helemaal heen te rijden er direct naar kunt teleporteren.

Daarnaast ontbreekt bij FUEL een ziel, een vette vibe (vies woord). Waar bij Pure en Motorstorm de actie van het scherm spatte, onder begeleiding van gruwelijke beats en brute punkrock, blijft het bij FUEL beperkt tot karige gitaardeuntjes en wat opspattende modder. Het meest opvallende is echter misschien wel het dringende gebrek aan spectaculaire crashes, rondvliegende auto- en motoronderdelen, en voertuigen die aan het eind van de race niet meer te herkennen zijn. Op het moment dat je op volle snelheid frontaal op een rots knalt wordt al het spektakel bij FUEL weggenomen door een wonderschoon laadscherm, terwijl de racebakken allemaal grotendeels intact blijven.

Gelukkig doet FUEL ook een aantal dingen goed. De grote open wereld maakt het mogelijk om lange races te rijden, waarbij de checkpoints ver uit elkaar liggen en je dus alle vrijheid hebt om een eigen route te kiezen door de wildernis, het platteland, of welke omgeving dan ook. Op deze momenten geeft FUEL je een offroad-beleving en vrijheid zoals deze eigenlijk nog nooit is vertoond. Helaas beslaan deze races op zijn meest slechts een derde van alle gameplay.

Hetzelfde probleem doet zich voor bij de beloofde extreme weersomstandigheden die de game herbergt. Wanneer er daadwerkelijk een enorme storm opsteekt terwijl je een nachtelijke race aan het rijden bent geeft dit een claustrofobisch gevoel als nooit tevoren, maar helaas gebeurt ook dit veel te weinig en is het vooral gewoon lekker weer. Het is een beetje het verhaal van FUEL: op sommige momenten geweldig en revolutionair, maar deze momenten komen veel te weinig voor, waardoor een aardige offroad racegame overblijft, gedoopt in een bijzondere technische prestatie.

Conclusie en beoordeling

7
FUEL is een game met enorme potentie, maar doet hier veel te weinig mee. Door een hoop schoonheidfoutjes, een wat doodse wereld en het ontbreken van spektakel en stijl, blijft de game een degelijke middenmoter met veel te weinig écht indrukwekkende momenten. Codemasters moet ditmaal toch voorrang geven aan Pure en Motorstorm.
  • Sommige races geven offroad-gevoel als nooit tevoren
  • Indrukwekkende techniek
  • Variatie in omgevingen
  • Laadschermen in plaats van crashes
  • Constant hetzelfde saaie laadschermmuziekje
  • Niet zoveel te doen in de open wereld
  • Alleen eerste plek levert wat op
  • Mist ziel

Dit artikel delen

Over de auteur

Arthur van Vliet Eindredacteur van Gamer.nl. Houdt van Grim Fandango, The Last of Us en Mass Effect 2.

Reacties

  • Jammer, ik had er meer van gevecht, en ik denk dat ik niet de enigste ben xd

  • Zo zeg, dat zag ik ook niet aankomen! Dat wordt misschien een 'leuke' download :)

  • klinkt teleurstellend, maar nog steeds vet.

  • Toch maar liever Motorstorm 2 een keer halen dan ipv deze game

  • ik wist dat deze game het nie zou gaan halen:p

  • Argh ik bestel nooit meer een game van te voren voordat ik een recensie hebt gezien :P



    2e keer al xD

  • Ik had wel al zo'n score verwacht eigenlijk. Het leek me toch al van in het begin niets. Deze laat ik mooi liggen. Ze hadden er inderdaad meer mee kunnen doen.

  • Met die minpunten ben ik het niet helemaal eens eigenlijk, het enige minpunt op de game vind ik die laadtijden en muziek inderdaad, voor de rest vind ik alles perfect. Eerder een 8,5 zou ik zeggen… Alleen al om die ENORME wereld die niet eens als pluspunt staat.

    Over de online mode staat ook helemaal niks vermeld, de functie dat je zelf races kan maken en online tegen elkaar kan racen vind ik toch ook wel een GROOT pluspunt…

    Dan de graphics, je kan fkin ver kijken man, ook een pluspunt…

  • Ik vind het spel best gaaf:0

  • Ik had minstens een 8 verwacht, er waren tot op dit moment 4 games die ik graag zou willen hebben. : FUEL, Prototype, Infamous en Red Faction. Maari k ga er hooguit 2 kopen. Na deze recensie is Fuel afgevallen dat maakt de keuze weer een stukje makkelijker.

  • en de MP? en zijn de races nou saai of niet? want daar ben ik nog niet achter na deze recensie

  • Veel recensies vandaag zeg. Had meer verwacht van deze game, het leek een toffe game te gaan worden, maar helaas. :|

  • Mmm.. matigjes

    achja nu ma wachten op prototype en red faction guerilla:D

  • Ik had ook hoge verwachtingen van deze game, maar het feit dat de game niet door 'het standaard team' van Codemasters is ontwikkeld was wel een punt om rekening mee te houden.



    Bovendien ben ik vaak niet al te blij met veel vrijheid in een game. Kan ik mijn concentratie niet op het meest belangrijke mikken ;-)



    Had de Xbox360 versie gehaald, maar wacht wel tot de game in de budgetbak ligt. Het enige wat me nog over de streep kan halen is een demo die me wegblaast.



  • Mist ziel? Gaan we een beetje abstract lopen doen? xD

  • Hier baal ik echt van. Het was dit of een draadloze network adaptor voor mijn 360. Maar toch wil ik hem nog wel halen.



    @ Maxxx11

    Eigen mening kan ook nog. Wie weet laat je hier iets liggen. Ik kreeg alleen maar slecht commentaar over Halo, totdat ik het zelf probeerde.


  • Spijtig, had echt gehoopt dat het een topper zou worden… =(

    Ik keer er naar uit, maar blijkbaar zijn er nog meer mensen die hetzelfde zeggen, dus ik ga ze maar geloven. Fuel is mss wel iets om is op te pikken uit de budgetbak.

  • net gekocht, een 7 is wel erg laag, ook al maakt ie t niet helemaal waar

  • prototype wordt de vetste game van deze maand denk k

  • ik wist het..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord