Battlestations: Pacific

Het is inmiddels ruim twee jaar geleden dat Eidos het actie- en strategiegenre samensmolt in hun vergaming van de slag om Midway. Toentertijd waren wij niet al te positief over deze game, omdat de Battlestations: Midway gewoon teveel steekjes liet vallen. De potentie van een strategische actiegame zagen we echter wel. Met het nieuwe Battlestations: Pacific laat Eidos zien die aanwezige potentie veel beter te kunnen omzetten tot een vermakelijke game.

Battlestations: Pacific draait wederom om het vijandige onderonsje tussen de Verenigde Staten en Japan, ten tijden van de Tweede Wereldoorlog. Na de Japanse aanval op de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor brak de hel los en bevochten de twee grootmachten elkaar jarenlang ter land, maar vooral ter zee en in de lucht. In Battlestations: Pacific kun je deze strijd zowel vanuit Japans als Amerikaans perspectief voeren, beide beginnend bij de aanval op Pearl Harbor. Ik begon als het Japanse keizerrijk en al snel bestookte ik de Amerikaanse marineschepen met mijn vliegtuig vol torpedo's.

Wat mij hierbij meteen opviel was dat de game qua besturing behoorlijk simpel is gehouden. Er is weinig voor nodig om met je vliegtuigje door de lucht te scheren en het afvuren van je torpedo's blijkt ook geen enkel probleem. Dit betekent echter niet dat het behalen van je doelen een eitje is, aangezien je continu wordt bestookt door gericht afweergeschut. Ook kan het behoorlijk pittig zijn om je torpedo precies door de romp van een schip te laten boren. Naast jacht- en torpedovliegtuigjes krijg je verderop in de campagne ook de controle over slagschepen, bommenwerpers en onderzeeërs. Deze oorlogsvoertuigen zijn net zo eenvoudig qua besturing, maar leveren voor het uitvoeren van de missies toch een behoorlijke uitdaging.

De game wordt pas echt leuk wanneer je de controle krijgt over verschillende units. Bij grootse gevechten tussen de Japanse en Amerikaanse vloot en luchtmacht zijn ontzettend veel units betrokken. Jij bestuurt één van die units tegelijkertijd, maar kunt met een druk op de knop overschakelen van bijvoorbeeld een jachtvliegtuig naar een slagschip. Hoewel de units zelf prima in staat zijn de basishandelingen uit te voeren, blijkt het controleren van meerdere units essentieel. Dit is ook waar het strategische element om de hoek komt kijken. Om een missie succesvol af te ronden zal je vaak meerdere units naar verschillende strategische plekken moeten sturen, om zo de vijand in te sluiten en te vernietigen.

Deze strategische en actievolle gevechten spelen zich af tegen een redelijk diverse achtergrond. Net zoals bij Battlestations: Midway is dat veelal de zee, maar in die zee liggen genoeg subtropische eilanden waar je jouw schepen omheen moet navigeren. Dit navigatiewerk kost soms te veel tijd en kan daardoor wat saai zijn. Het succesvol in het nauw drijven van de tegenstander laat je dit echter snel vergeten. Het voelt simpelweg als een overwinning wanneer je met veel moeite een pittige missie hebt afgerond dankzij een uitgekiend strategisch plan.

Het euforische gevoel aan het einde van elke missie wordt misschien wel mede veroorzaakt door de explosieve beelden. Getorpedeerde schepen breken doormidden en zinken fantastisch en een exploderend vliegtuig aan de horizon doet je verlangen naar meer. Helaas gaat een nieuwe missie gepaard met een fikse lap tekst vooraf. Dat deze tekst een geschiedenisles vormt over de na te spelen gebeurtenissen is interessant, maar het is minder leuk om vijf minuten lang naar de kleine letters op je beeldscherm te moeten staren terwijl je jezelf in de toffe strategische actie wil storten. Ik had persoonlijk liever gezien dat Eidos dit achtergrondverhaal had uitgewerkt met wat levendigere cutscènes. Daarmee is echter ook bijna alles gezegd, want in zijn totaliteit is Battlestations: Pacific een ontzettend leuke game.

Battlestations: Pacific is een ontzettend leuke titel die de minpuntjes van zijn voorganger nagenoeg compleet doet vergeten. De strategische en actievolle elementen zijn fantastisch samengesmolten en de game biedt flink wat uitdaging. Eigenlijk kan ik zo snel maar twee kleine aanmerkingen bedenken: de game is soms wat langzaam en de lappen tekst tussen de missies halen het tempo eruit. Voor de rest is Battlestations: Pacific namelijk een titel van hoge kwaliteit.

8
  • Toegankelijk, maar uitdagend
  • Strategie en actie goed samengesmolten