De Sims 3

Recensie | -

Er zijn van die zaken waar een mens zich een levenlang mee bezig kan houden. De vraag over de zin van het leven is daarvan wel het bekendste voorbeeld, maar er zijn ook kleinschaliger zaken die dagelijks knagen aan onze psyche. Denk hierbij aan dingen als de stand in de voetbalcompetitie, het weer of waar in de wereld Jelle nu weer uithangt. Drie keer raden wat de laatste tijd alleen maar bij mij in mijn hoofd heeft rondgespeeld, inderdaad: De Sims 3.

Overigens bedoel ik het voorgaande zeker als compliment. De Sims 3 is een innemende game geworden die het succes dubbel en dwars verdient en ook ongetwijfeld zal krijgen. Net als in de vorige twee De Sims-games mogen spelers een eigen virtuele familie in elkaar knutselen en kijken hoe Sims omgaan met de dagelijkse beslommeringen, zoals zich afvragen hoe de stand van zaken is in de voetbalcompetitie, het weer of… En ondanks dat de opzet van de game grotendeels hetzelfde is gebleven, weet de game door een aantal intelligente aanpassingen ervoor te zorgen dat de ervaring van het alledaagse leven (want dat maak je toch vooral mee in De Sims 3), constant blijft fascineren en verbazen.

De belangrijkste factor die hieraan bijdraagt is de manier waarop karakters in De Sims 3 zijn opgebouwd. In de vorige twee games moesten spelers een aantal punten over een aantal eigenschappen verdelen. Zo werden Sims socialer door meer punten in ‘Sociaal’ te stoppen en actiever door ‘Actief’ punten toe te kennen. Dit had als nadeel dat Sims heel eenzijdige karakters kregen. Een Sim kon niet én actief én sociaal én grappig én netjes én aardig zijn. Met De Sims 3 is dit volledig omgegooid en uit meer dan zestig verschillende karaktereigenschappen mogen er vijf gekozen worden. Hierdoor zijn complexe personages te maken. Denk maar eens aan een overenthousiaste vegetariër die makkelijk onder de indruk raakt, een lafaard is en ook nog eens snel aangebrand raakt. Er bestaat best de kans dat deze (unieke) Sim een vurig gesprek over knolselderij begint, overdonderd wordt door iemand die het niet met hem eens is en vervolgens mokkend wegloopt. Sims zijn voor het eerst complete personages die allemaal anders reageren op dezelfde situaties.

Het beste voorbeeld hiervan is toch wel dat ik op een gegeven moment een ‘schrijver-Sim’ gemaakt had. Deze gozer moest van mij dag in dag uit thuis boeken schrijven, geen baan aannemen en een ware Stephen King van het Sims-universum worden. Door zijn eigenschappen ‘boekenwurm’, ‘genie’, ‘virtuoos’, ‘einzelgänger’ en ‘perfectionist’ wist deze Sim in korte tijd roem te vergaren met toptitels als Paula en de Peulen en The End: The Beginning II. Een andere Sim die ik had gemaakt had deze eigenschappen niet en werd na verloop van tijd doodongelukkig om steeds alleen achter de laptop te duiken en teksten te tikken. Uit medelijden gaf ik hem maar een bijbaantje zodat hij kon optrekken met zijn collega’s. En de boeken die deze beunhaas uitbracht waren geen doorslaand succes, een titel als ‘Brokkelkots in je gladde haar’ spreekt ook niet erg aan.

De andere grote wijziging in De Sims 3 ten opzichte van de vorige twee delen is de open buurt. Niet langer zitten Sims gebonden aan hun huis of een specifieke ‘openbare locatie’, maar Sims kunnen vrijelijk door de stad gaan en staan waar ze willen. Vaak genoeg zul je een Sim om een boodschap sturen waarna hij zelfstandig vrolijk staat te babbelen met een vriend uit het eind van de straat waarna ze gezellig een kopje koffie gaan leuten bij het plaatselijke cafeetje. Het Zwitserleven Gevoel slaat helemaal toe tijdens het spelen van De Sims 3. Niet langer kruipen de muren van het huisje naar je toe en nooit voelt het ‘sociaal doen’ in de stad geforceerd aan, zoals het bij de vorige Sims-delen wel deed.

Een aantal van de openbare gebouwen zijn leuk vormgegeven en alhoewel de interactie met de omgeving hier wat te wensen overlaat, is het nergens vervelend absent. De bibliotheek ziet eruit zoals je verwacht, net als het openbare zwembad. Helaas zijn er ook tal van locaties waarbij je niet kan zien wat er binnen gebeurt, zodra je Sim binnenstapt. Wanneer Sims een café binnengaan, zie je slechts door middel van het ‘drinkicoontje’ bovenin dat ze blijkbaar aan het koffiedrinken zijn, het interieur is niet te zien. Ook zodra Sims aan het werk gaan in een gebouw is niet te zien wat ze uitvoeren, wat absoluut een gemiste kans is. Wie wil er nu niet zien wat een Sim doet die het ‘rustig aan doet op het werk’. Dat deze openbare locaties niet in te zien zijn, is een teleurstelling, voornamelijk omdat nu al vele geruchten gaan dat het eerste uitbreidingspakket precies dit punt gaat aanpakken. De vrees dat De Sims 3 dezelfde kant op gaat qua uitbreidingspakketten als zijn twee voorgangers is dan ook zeker geen ongegronde.

Ook het aantal kledingstukken en meubels laat te wensen over en is op sommige punten erg beperkt. Door middel van microtransacties zijn nieuwe voorwerpen binnen te halen, maar ook dit voelt aan als een manier om net wat extra geld los te peuteren bij de consument. Gelukkig biedt de Create-a-style-modus wat dat betreft genoeg uitkomst en laat spelers naar eigen inzicht voorwerpen helemaal aanpassen. Daarnaast is ook de online community nog meer geïntegreerd in de game door middel van de website, waardoor originele kledingpatronen binnen enkele minuten zo opgeduikeld zijn. Wat dat betreft heeft Electronic Arts het wel weer slim bekeken, want de community wordt super ondersteund, net zoals bij de vorige De Sims-delen het geval was. En daarnaast zijn er nog nieuwe community-functies toegevoegd, waaronder de video-editor die je supereenvoudig filmpjes in elkaar laat zetten en delen op de site van De Sims 3, maar ook bijvoorbeeld Youtube.

De minpunten ten spijt, is De Sims 3 een game die op prachtige wijze het normale leven in beeld weet te brengen en de grootste minpunten van de vorige twee games volledig wegpoetst. In De Sims 1 was het te moeilijk om vrienden te managen, een succesvolle carrière op te bouwen en je Sims op tijd naar de WC te laten gaan. Dat is verleden tijd. Bij De Sims 2 sloeg de balans wat te ver door naar het sociale vlak en werd het vooral een ‘vriendenmaaksimulatie’. Bij De Sims 3 zijn alle aspecten van de game fantastisch om te ontdekken, van het maken van vrienden tot het uitbouwen van je carrière tot aan het stichten van een geweldige familie.

Conclusie en beoordeling

De Sims 3 is de beste De Sims-game door twee belangrijke veranderingen: het karaktereigenschappensysteem (mooi Scrabble-woord) en de open buurt. Hierdoor komen Sims meer tot leven als echte personages en blijft het spel eigenlijk lang fascineren, mede doordat alle facetten van de game even interessant zijn om uren, dagen, weken, maanden en jaren in te steken. Jammer is dat nu al te zien is waar EA straks een slaatje uit gaat slaan, maar het spreekt dan wel voor ze dat ze de community zo actief ondersteunen. De Sims 3 is een game die we willen blijven spelen.

8
  • Karaktereigenschappensysteem
  • Open buurt
  • Alles is even boeiend om te ontdekken
  • Niet alle openbare locaties zijn in te kijken

Plaats een reactie


X
Lees meer over De Sims 3: