PROTOTYPE

Twee jaar lang houden we PROTOTYPE al in de gaten. Twee jaar lang smullen we al van elke trailer, elk screenshot en elk stukje informatie. We leven mee met de reis van Alex Mercer naar de winkel en alle obstakels (lees: de Activision-Vivendi-fusie) die hij daarbij moest overwinnen. Nu is de game er eindelijk.

PROTOTYPE vertelt dus het verhaal van Alex Mercer. Aan het begin van het spel maak je een Alex mee die al twee weken lang in New York aan het vechten is. Hij heeft daarbij af te rekenen met het leger, lastige burgers en geïnfecteerde monsters. Na een spectaculaire beginscène, die je gelijk kennis laat maken met de verschillende krachten van Alex, brengt het spel je twee weken terug in de tijd. We zien hoe Alex daarbij wakker wordt in een mortuarium, zonder zich iets te herinneren. Boven hem staan twee wetenschappers die hem willen open snijden en uit instinct springt Alex op en vlucht hij. Als er vlak daarna een aantal militairen voor zijn neus staan, weet hij dat er iets aan de hand is.

De setting die aan het begin van het spel wordt neergezet is veelbelovend. Het biedt ruimte voor complottheorieën, nieuwe inzichten op de waarheid en plot twists. Helaas blijkt al snel dat PROTOTYPE op het gebied van het verhaal zeer kwalijke steken laat vallen. Het verhaal komt te langzaam op gang, is veel te voorspelbaar en de verschillende tussenscènes voorafgaand aan een missie zijn soms tenenkrommend. Stel je een situatie voor waarbij Alex erachter komt dat hij slachtoffer is van een experiment. Je zou hier een reactie kunnen verwachten van een persoon wiens wereld instort, of juist iemand die ontploft van woede. Alex houdt het echter bij een emotieloze reactie in de vorm van ‘they will pay for this’ en zo zit je binnen twintig seconden weer in de actie.

Daarmee zit het gelukkig wel ongelofelijk goed. Alex heeft de keuze uit zeer veel verschillende krachten en beschikt over de mogelijkheid om tegen gebouwen op te rennen en enorm hoog te springen. Mede dankzij deze krachten is de stad New York een speeltuin voor actiefanaten. Springen van het ene gebouw naar het andere, vanuit de lucht als een raket op een tank landen en met je klauwen onschuldige burgers onthoofden: het is allemaal mogelijk. Er wordt daarbij niet zuinig gedaan met het verspillen van bloed en vooral aan het begin kom je ogen en oren tekort.

Toch hangt er aan deze acties een maar, iets waar ik eigenlijk al bang voor was: er is weinig variatie. Bij elke missie die je in het hoofdverhaal aanneemt, ontstaat er complete chaos. Alex moet altijd wel vijanden afmaken en met het leger afrekenen. Er is geprobeerd wat stealth toe te voegen door Alex de mogelijkheid te geven het uiterlijk van een willekeurig personage aan te nemen, maar echt heel leuk is dat niet. Het is te simpel en het ontbreekt aan een middenweg tussen keiharde actie en saai sneaken. PROTOTYPE is voor mij dan ook een game geworden die ik niet uren achter elkaar speel, maar in mootjes van twee uur hak. Op die manier is het een heerlijke game en kun je een mogelijke saaie dag op school of werk (die ik gelukkig nooit heb) lekker achter je te laten.

Qua speelduur heeft ontwikkelaar Radical de zaakjes goed voor elkaar. Wanneer je genoeg Evolve Points hebt verzameld, is het mogelijk om daarvan nieuwe krachten te kopen en de stad nodigt je uit om die krachten dan direct in praktijk te brengen. Daarnaast zijn er zijmissies, die bestaan uit timetrials, het afmaken van een hoop vijanden en meer. Helaas zijn deze te inspiratieloos en eigenlijk nauwelijks leuk om te spelen. Vermakelijker is het aanvallen van de verschillende militaire basissen in de stad, waarbij je militairen absorbeert om jouw huidige krachten te verbeteren. Tot slot zijn er nog een heleboel orbs in de stad te vinden op speciale locaties. Verzamelfreaks kunnen dus hun lol op.

Helaas verdient PROTOTYPE niet de schoonheidsprijs als je gaat letten op de details van de game. Qua schaal is New York indrukwekkend, maar als je beter kijkt, lijken gebouwen wel heel veel op elkaar en zijn de personages absoluut niet next-gen te noemen. Voor PROTOTYPE bracht Radical Entertainment games uit als Crash Bandicoot: Mind over Mutant en The Hulk, en laten we heel eerlijk zijn: dat zijn geen games van niveau GTA. Met PROTOTYPE laten ze voor het eerst zien weldegelijk over een groot talent te beschikken, maar tegelijkertijd moet er nog wel het één en ander geleerd worden.

Zoals gezegd waren de verwachtingen voor PROTOTYPE hoog. Deels was dat terecht dankzij hetgeen we hebben gezien. Aan de andere kant moeten we ook heel eerlijk zijn en vaststellen dat het een goede game is geworden, maar niet de game waar we stiekem op hadden gehoopt. Op het gebied van actie, de verschillende krachten en de chaos in de stad weet de ontwikkelaar de juiste toon te raken, maar helaas slaat het verhaal de plank volledig mis. Daarnaast had er meer variatie in gezeten en had er meer tijd besteed mogen worden aan de details.

7
  • Actie
  • Verschillende krachten