1. PROTOTYPE

PROTOTYPE

Twee jaar lang houden we PROTOTYPE al in de gaten. Twee jaar lang smullen we al van elke trailer, elk screenshot en elk stukje informatie. We leven mee met de reis van Alex Mercer naar de winkel en alle obstakels (lees: de Activision-Vivendi-fusie) die hij daarbij moest overwinnen. Nu is de game er eindelijk.

PROTOTYPE vertelt dus het verhaal van Alex Mercer. Aan het begin van het spel maak je een Alex mee die al twee weken lang in New York aan het vechten is. Hij heeft daarbij af te rekenen met het leger, lastige burgers en geïnfecteerde monsters. Na een spectaculaire beginscène, die je gelijk kennis laat maken met de verschillende krachten van Alex, brengt het spel je twee weken terug in de tijd. We zien hoe Alex daarbij wakker wordt in een mortuarium, zonder zich iets te herinneren. Boven hem staan twee wetenschappers die hem willen open snijden en uit instinct springt Alex op en vlucht hij. Als er vlak daarna een aantal militairen voor zijn neus staan, weet hij dat er iets aan de hand is.

De setting die aan het begin van het spel wordt neergezet is veelbelovend. Het biedt ruimte voor complottheorieën, nieuwe inzichten op de waarheid en plot twists. Helaas blijkt al snel dat PROTOTYPE op het gebied van het verhaal zeer kwalijke steken laat vallen. Het verhaal komt te langzaam op gang, is veel te voorspelbaar en de verschillende tussenscènes voorafgaand aan een missie zijn soms tenenkrommend. Stel je een situatie voor waarbij Alex erachter komt dat hij slachtoffer is van een experiment. Je zou hier een reactie kunnen verwachten van een persoon wiens wereld instort, of juist iemand die ontploft van woede. Alex houdt het echter bij een emotieloze reactie in de vorm van ‘they will pay for this’ en zo zit je binnen twintig seconden weer in de actie.

Daarmee zit het gelukkig wel ongelofelijk goed. Alex heeft de keuze uit zeer veel verschillende krachten en beschikt over de mogelijkheid om tegen gebouwen op te rennen en enorm hoog te springen. Mede dankzij deze krachten is de stad New York een speeltuin voor actiefanaten. Springen van het ene gebouw naar het andere, vanuit de lucht als een raket op een tank landen en met je klauwen onschuldige burgers onthoofden: het is allemaal mogelijk. Er wordt daarbij niet zuinig gedaan met het verspillen van bloed en vooral aan het begin kom je ogen en oren tekort.

Toch hangt er aan deze acties een maar, iets waar ik eigenlijk al bang voor was: er is weinig variatie. Bij elke missie die je in het hoofdverhaal aanneemt, ontstaat er complete chaos. Alex moet altijd wel vijanden afmaken en met het leger afrekenen. Er is geprobeerd wat stealth toe te voegen door Alex de mogelijkheid te geven het uiterlijk van een willekeurig personage aan te nemen, maar echt heel leuk is dat niet. Het is te simpel en het ontbreekt aan een middenweg tussen keiharde actie en saai sneaken. PROTOTYPE is voor mij dan ook een game geworden die ik niet uren achter elkaar speel, maar in mootjes van twee uur hak. Op die manier is het een heerlijke game en kun je een mogelijke saaie dag op school of werk (die ik gelukkig nooit heb) lekker achter je te laten.

Qua speelduur heeft ontwikkelaar Radical de zaakjes goed voor elkaar. Wanneer je genoeg Evolve Points hebt verzameld, is het mogelijk om daarvan nieuwe krachten te kopen en de stad nodigt je uit om die krachten dan direct in praktijk te brengen. Daarnaast zijn er zijmissies, die bestaan uit timetrials, het afmaken van een hoop vijanden en meer. Helaas zijn deze te inspiratieloos en eigenlijk nauwelijks leuk om te spelen. Vermakelijker is het aanvallen van de verschillende militaire basissen in de stad, waarbij je militairen absorbeert om jouw huidige krachten te verbeteren. Tot slot zijn er nog een heleboel orbs in de stad te vinden op speciale locaties. Verzamelfreaks kunnen dus hun lol op.

Helaas verdient PROTOTYPE niet de schoonheidsprijs als je gaat letten op de details van de game. Qua schaal is New York indrukwekkend, maar als je beter kijkt, lijken gebouwen wel heel veel op elkaar en zijn de personages absoluut niet next-gen te noemen. Voor PROTOTYPE bracht Radical Entertainment games uit als Crash Bandicoot: Mind over Mutant en The Hulk, en laten we heel eerlijk zijn: dat zijn geen games van niveau GTA. Met PROTOTYPE laten ze voor het eerst zien weldegelijk over een groot talent te beschikken, maar tegelijkertijd moet er nog wel het één en ander geleerd worden.

Conclusie en beoordeling

7
Zoals gezegd waren de verwachtingen voor PROTOTYPE hoog. Deels was dat terecht dankzij hetgeen we hebben gezien. Aan de andere kant moeten we ook heel eerlijk zijn en vaststellen dat het een goede game is geworden, maar niet de game waar we stiekem op hadden gehoopt. Op het gebied van actie, de verschillende krachten en de chaos in de stad weet de ontwikkelaar de juiste toon te raken, maar helaas slaat het verhaal de plank volledig mis. Daarnaast had er meer variatie in gezeten en had er meer tijd besteed mogen worden aan de details.
  • Evolve Points
  • Verschillende krachten
  • Actie
  • Sidemissies zijn niet allemaal even leuk
  • Te weinig variatie
  • Verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze game sprak me nooit aan, voor de rest een leuke aflevering / recensie!



    Edit: Als je de video recensie bekijkt vind ik de game nogal saai overkomen, terwijl het bij de trailers niet het geval was.

  • ik ga m alsnog straks halen

  • Ik zat alsmaar te twijfelen of ik hem zou kopen, maar dit is duidelijk.



    Niet dus.



    Ik had juist gehoopt dat het verhaal erg goed was, maar dat schijnt helaas niet het geval te zijn. En dus ook nog te weinig variatie.



  • Shitgame van een shitdeveloper.



    :)

  • was wel te verwachten

  • Heb het spel al even thuis ook, vind het toch wel een zeer goede game en zou hem zelf zeker een 8+ geven. De graphics zien idd niet helemaal top, maar zelf spreekt het verhaal mij wel aan. Je komt in de stad continu mensen tegen met een logotje erboven, als je deze absorbeert wordt er weer een tak van het verhaal duidelijker, en zo krijg je langzaam heel het verhaal voorgeschoteld. Verder heb je echt hele vette (destructieve) krachten, welke ook te upgraden zijn en ook nieuwe aanvallen bij te kopen. En er zit veel snelheid in het spel, en het door de stad heen vliegen is een makkelijke manier van verplaatsen :)

  • Shitgame van een shitdeveloper.



    :)



    Dat slaat natuurlijk ook weer helemaal van kut op dirk.



    De momenten die ik met Prototype heb beleefd waren echt gruwelijk, maar jammer dat de variatie gewoon mist.





  • Shitgame, lawl. Een 7.5 is echt zo slecht niet… 't is alleen zo jammer dat er te weinig variatie in zit. Toch, met een game waar je twee uur per keer voor gaat zitten, ben ik niet ontevreden. De laatste keer dat ik langer dan twee uur achter elkaar voor één game ging zitten, is al weer eventjes geleden…

  • Dit is dus het resultaat van een hype. De game valt dus kennelijk tegen. Ik wil m alsnog wel spelen. De actie en het rennen tegen gebouwen lijkt me erg tof!

  • Volgens mij is zijn volledige nick ook Shen 'slaat als een kut op dirk' mue3

  • Houd t idd maar op Infamoustache.

  • Ach je moet het een beetje zien als Assisins creed1 de basis voor een top fransiche is er maar deze game moest een keer uit komen ze hadden geen jaren om alles te tweaken. Er is nu een basis voor een prototype 2.

  • ach, een 7,5 is geen slecht cijfer, maar ik ga zeker wachten tot ie goedkoper wordt….

  • Gaar spel

  • Heb hem net gehaald, maar serieus aan de mensen die een 7.5 een slecht cijfer vinden. Ging je vroeger ook janken op school omdat je een 7.5 gehaald had voor een proefwerk, terwijl je een 9 wilde?

  • Ik ben het niet eens met deze 'review'. Het is een bruut spel zeker een 8,5 waard. Ik heb zowel infamous als prototype en je kan ze niet vergelijken maar prototype is gewoon ultimate carnarge! Twee woorden: fokking bruut!

  • @Ralphieboy



    Lag eraan welk vak het was xD

    Nee even zonder gekkigheid: een 7.5 is geen een net cijfer. Misschien ben jij het wel helemaal niet eens met deze 7.5? Zelfs bij een 6 is het nog Voldoende, maar dan wordt gelijk aangerekend als een schijtgame.


  • @Ralphieboy



    Ik haalde niet zo vaak 9's, dus een 7.5 zou prima zijn geweest. Er komen echter maandelijks genoeg games uit die een 8.5 of hoger scoren. Veel gamers willen denk ik toch alleen echte toppers in huis halen omdat het toch voor velen een vrij prijzige hobby is.



    On: Zelf twijfel ik nog steeds, ik krijg er een erg Assassins Creed gevoel bij; gehyped, leuk voor even, maar niet leuk genoeg door een gebrek aan variatie. Ik wacht nog even af want ik zie ook mensen die hem helemaal geweldig vinden. Voorlopig laat ik hem nog even liggen.



  • Je moet dan ook niet alleen kijken naar het cijfer, maar het ook vergelijken met cijfers voor andere (soortgelijke) games. Aangezien 'concurrent' (in eerste opzicht, stiekem verschillen ze best wat) inFamous stukken beter scoorde op IG, kun je op zijn minst stellen dat een 7.5 tegenvallend is ja. Zeker na een hype.



    Jammer, want ook ik had best hoge verwachtingen die helaas niet allemaal zijn waargemaakt.

  • Gewoon inFamous spelen :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren