Superstars V8 Racing

Anno 2009, een tijd waarin we dankzij het internet al maanden van tevoren weten wat er komen gaat is het erg leuk om verrast te worden. Zo had ik nog nooit gehoord van de game Superstars V8 Racing toen deze binnenkwam. Soms betekent dit dat je met een schijtgame hebt te maken, maar dat is deze game gelukkig niet.

We hebben hier te maken met een game van Black Bean. Dit zijn de mannen die verantwoordelijk zijn voor de alleraardigste SBK-serie en dat zie je ook wel terug. Realisme is het toverwoord bij Superstars V8. De game maakt gebruik van de Superstars-licentie, een motorsportklasse die zich in het zuiden van Europa, met een uitstap naar Zuid-Afrika, afspeelt en daarom niet erg bekend is hier. Dat is zonde, want er rijden mooie racers en dito bolides rond. De speler heeft de keuze uit racemonsters als de BMW M5, de Cadillac CTS-V, de Jaguar S-Type R, de Mercedes C63 AMG en Chrusler 300C SRT8. Mooie namen, die zo’n 400 PK onder de motorkap hebben zitten en waarmee topsnelheden boven de 250 kilometer per uur worden gehaald. Hiermee kan over prachtige circuits als Mugello, Monza en Valencia worden gescheurd, maar ook over iets minder bekende banen. Ook deze wat minder aansprekende circuits zitten goed in elkaar en vormen een heerlijke uitdaging.

Belangrijker is echter het racegevoel zelf, dat zeer indrukwekkend is. Hoge snelheden geven een machtig gevoel en het insturen van een bocht is een uitdaging. Even te laat remmen of te scherp insturen zorgt er voor dat de auto wegslipt en in de grindbak belandt. Daarnaast heb je natuurlijk te maken met tegenstanders, die vooral op de hogere niveaus als Hard en Legend zeer sterk zijn. Ze snijden bochten perfect aan en een klein foutje bij de speler zorgt ervoor dat je zo twee plaatsen in de race verliest, waar een perfecte bocht juist weer veel goed maakt. De kunstmatige intelligentie van de tegenstanders is goed, maar hier en daar wel wat klinisch. Ze geven soms hun positie te makkelijk op en kiezen er voor om uit te wijken in plaats van jou met alle moeite achter hen te houden.

Op technisch gebied zit Superstars V8 Racing prima in elkaar. De game doet wat het moet doen qua graphics en ook de geluiden van de auto’s zijn prima, zonder ergens echt te excelleren. Waar in andere vergelijkbare racegames echter ook verschillende soorten weersomstandigheden voorkomen met ingrijpende gevolgen voor de aanpak voor de race, blijft dit in Superstars V8 beperkt tot de keuze voor een droog of nat circuit. De regenbui die het laatste veroorzaakt zul je echter niet tegenkomen, wat raar is aangezien het op het doosje van de game trots aangeprijsd wordt.

Puristen zullen ongetwijfeld veel lol aan deze game beleven. Tot in de kleinste details valt de auto aan te passen en kan de speler via de telemetrie aflezen wat voor effect de aanpassingen hebben. Daarnaast zijn er veel verschillende soorten racehulp, die naar gelang de speler aan of uit kunnen worden gezet. Het gaat zoals gezegd diep en je voelt echt de effecten.

Toch heeft de game te maken met dezelfde problemen als SBK-09: er valt te weinig te doen. Je hebt de keuze uit een enkele race, een raceweekend, een kampioenschap en een paar challenges. Het is niet veel en ik had na twee kampioenschappen het wel gezien. Wat dan overblijft zijn een paar losse races op een hoge moeilijkheidsgraad waarbij wat achievements te verdienen zijn. Er valt dan nog wel online wat te beleven, maar veel hoef je daar niet van te verwachten.

De game zit goed in elkaar en zal voor de liefhebbers van realisme een zeer goede aankoop zijn, maar mist net als bij SBK-09 de broodnodige modi om hem op de langere termijn leuk te houden. Daarom komt de game niet verder dan een mooie 7+.

7+
  • Realisme
  • Aanbod circuits en auto's