Pro Cycling Manager 2009

Ik heb een haat-liefde verhouding met de Pro Cycling Manager-serie. Ik geniet elk jaar van een nieuw deel, maar tegelijkertijd vind ik het te gek voor woorden dat ik vijftig euro neerleg voor een update. Het cijfer dat we aan de serie hebben gegeven is elk jaar wat lager komen te liggen omdat er weinig verandering in zit. Dit jaar heeft de ontwikkelaar de weg omhoog gelukkig weer gevonden.

En dat is te danken aan kleine veranderingen, waarover zometeen meer. Want voordat ik bij de lofzang kom, wil ik eerst nog mijn frustratie kwijt over de gemakzucht van ontwikkelaar Cyanide. Wie Pro Cycling Manager 2009 opstart nadat hij de dag daarvoor nog 2008 speelde, kan in de war worden gemaakt. De muziek is één op één overgezet, het commentaar is precies hetzelfde en ook de menu’s zijn simpelweg gecopy-paste. Met de laatste is niks mis, omdat deze al jaren qua overzichtelijkheid goed scoren. Het gebruik van dezelfde muziek vind ik kwalijker en ook is het enorm zonde dat nog steeds heel veel grote renners zonder hun echte naam in de game zitten, zoals een Armstrong bijvoorbeeld. Ach, het blijven Fransen: het zit in de aard van het beestje.

Gelukkig hebben ze zich voor de rest dit jaar onthouden van de zoveelste Franse slag. Naast het eten van croissants en het zuipen van rode wijn, hebben ze blijkbaar de tijd gevonden iets met de game te doen om de serie naar een hoger niveau te tillen. Zo kun je nu aan het begin van een carrière een eigen team samenstellen. Dit klinkt onbenullig, maar zorgt voor een aardbeving. In de vorige edities begon ik altijd met een kleine ploeg en probeerde ik na een jaar in de Continental Tour wat grotere rijders aan te trekken en deed ik vanaf jaar drie pas echt mee in de grote rondes. Nu kun je vanaf dag één al renners aantrekken om mee te knallen. Verwacht echter geen sterrenensemble met Contador, Menchov, Di Luca, Schleck en Sastre samen te kunnen stellen. Je hebt bij het maken van jouw team, bij de standaard instelling, een budget van 350.000 euro en daarmee moet je minimaal vijftien renners aantrekken. Je kunt ook hogere budgetten doen, maar dan moet jouw team, en dus de loondruk, ook worden vergroot. Contador kost al zo’n 120.000 euro en als je hem aantrekt, kun je voor de rest alleen maar kleinere renners halen. Ikzelf heb voor een tussenweg gekozen. Ik heb een team met vijf goede renners (Mollema, Boasson Hagen, Kreuziger, Lövkvist en Gesink) en daaromheen vooral jonge talenten gehaald. Voor elke ronde probeer ik één van de goede renners in te zetten en die te laten ondersteunen door het talent. Naast het halen van de door jou beminde renners, rijd je in een door jou gekozen tenue en geef je het team een eigen naam. Hierdoor wordt de game een stuk persoonlijker.

Een ander groot verschil is te vinden op financieel gebied. In de vorige games kreeg je aan het begin van het jaar een budget en kon je daarmee gelijk goed fietsmateriaal kopen, trainingskampen opzetten en trainers inhuren. In PCM 2009 begin je met een zeer beperkt budget en moet je van daaruit proberen geld te verdienen. Sponsors spelen hierbij een grote rol. Zij komen maandelijks met geld over de brug en betalen bonussen uit wanneer je aan hun verwachtingen voldoet. Toch was het voor mijn team niet genoeg om van het sponsorgeld te leven. Ik moest presteren in wedstrijden en dat geld gebruiken om mijn hoofd boven water te houden en mijn team te verbeteren. Het maakt winnen nog belangrijker en de verschillende wedstrijden worden zo een stuk spannender. Tevens verhoogt deze manier van spelen de waarde van het geld. Je bent veel tactischer bezig met je uitgaven. Je kunt dat ene nieuwe wiel aanschaffen, maar dan is er geen geld meer voor het trainingskamp voor de Tour de France.

Het fietsen zelf, zeg maar de plaats ‘where the magic happens’, is lichtelijk aangepast. Nog altijd heb je te maken met renners die genoeg moeten drinken. Knechten moeten op tijd afzakken om nieuwe bidons te halen. Doe je dit op een berg en kunnen zij niet klimmen, dan kan jouw van te voren bedachte tactiek de bak in omdat jouw toppers zonder drinken komen te zitten. Zij moeten dan afzakken, wat kracht kost, en daardoor een belangrijke demarrage missen. Dit is vergelijkbaar met de 2008-editie. De vernieuwing is vooral op het gebied van de interface te vinden. Terwijl je rondrijdt, word je via verschillende pop-ups op de hoogte gehouden van de virtuele stand in het klassement, de strijd om de sprint-, berg en jongerentrui en bij de finish krijg je na afloop heel snel de uitslag van de etappe te zien. Een kleine toevoeging, maar het geeft wel een beter gevoel. Tevens zijn de verschillende velden, zoals de kaart, de informatie over de rijder, het tijdsverschil tussen de koplopers en het peloton, te verslepen naar een plaats die de speler het meest handige vindt. Het maakt de game persoonlijker en vooral overzichtelijker.

Dankzij deze verbeteringen is de game over het algemeen een stuk beter geworden en mag het cijfer ook een sprong omhoog maken. Er valt gewoon genoeg te doen als manager en als je de sport een warm hart toe draagt, zul je je enorm lang vermaken met de verschillende officiële wedstrijden en rijders.

8
  • Licenties
  • Verbeterde interface