Operation 7

Elk land heeft wel een eigen toverwoord. Voor de Belgen is dit bier, voor de Duitsers braadworst (vooruit, ook bier…) en wij Nederlanders worden natuurlijk altijd geassocieerd aan het woord gratis (en sommigen/velen ook aan bier). De lancering van PLAY, een kanaal op InsideGamer waar gratis games te vinden zijn, was dan ook niet meer dan een logische stap in de evolutie van het Nederlander-zijn. Vandaag mag er weer een volwaardige game aan het rijtje PLAY-titels toegevoegd worden.

De naam van dit spelletje is Operation 7, een First Person Shooter die je enkel online speelt, met en tegen andere menselijke tegenstanders. Je speelt op diverse (kleine) maps, met maximaal 24 mensen, waarvan je er zoveel mogelijk omver moet knallen. Operation 7 doet weinig nieuws, maar na een aantal uurtjes spelen blijkt al gauw dat dit het spelplezier niet bederft.

Datgeen wát de game doet, doet het namelijk erg goed. Hoewel het zeker niet de eerste Free 2 Play FPS is, blijft de game erg lang houdbaar. De lijst aan mogelijkheden bijvoorbeeld is namelijk groot genoeg. Vooral wat betreft het aantal wapens en de vele aanpassingen die je op dit vlak kunt maken, steekt Operation 7 met kop en schouders boven de concurrentie uit. Natuurlijk zijn er allerlei soorten wapens, maar het feit dat je ze tot in de kleinste details kunt aanpassen, is zeker voor de wapenliefhebbers een groot pluspunt. Zo is het mogelijk een groter magazijn te kopen, op je wapen een ander vizier te zetten, enzovoorts. Het is ook mogelijk om deze te kopen met écht geld, maar aangezien het spel een rangensysteem kent waarbij wapens simpelweg moeten worden vrijgespeeld, zijn betalende gebruikers niet per definitie in het voordeel ten opzichte van niet-betalende gebruikers.

Om wapens en bijbehorende (minieme) aanpassingen te verdienen, moet je wel de nodige potjes gespeeld hebben. Hoe beter je presteert, hoe meer Gold binnenstroomt en hoe meer aanpassingen er zijn te maken. Een eerlijk systeem dat gelukkig nergens faalt, omdat het niet zo makkelijk is om te campen, op die manier makkelijk Gold te verdienen en zo in rang te stijgen. Tijdens het maken van de verschillende mappen is hier goed over nagedacht en er zijn hierdoor slechts enkele plekken waar campers voorkomen. De schaarse plekken waar dit gebeurt worden na enige ervaring al gauw ontweken door vrijwel iedere speler, zodat het spelletje eerlijk blijft.

Ook het gegeven dat er verschillende servers zijn die verschillen van moeilijkheidsgraad, zorgt ervoor dat het spel uitdagend doch eerlijk blijft. Zowel beginners in het genre als bikkels met ervaring in bijvoorbeeld Counter-Strike en Warrock zullen genoeg tegenstanders vinden van een gelijk niveau. Er zijn intussen dan ook al best veel mensen zijn die Operation 7 spelen. Stel je eens voor hoe tof het is om een ware InsideGamer-clan te starten om zo al die mensen te laten zien waarom onze community keihard ownt! Zeg eens eerlijk; met internetmaten virtueel andere mensen overhoop knallen blijft toch het leukste wat er is (buiten met echte maten bier drinken – red.)?

Ik vind in ieder geval van wel en het feit dat Operation 7 er behoorlijk goed uitziet voegt echt wat toe aan dat knallen. Op mijn vijf jaar oude bakbeestje draait de game prima, al ziet het er dan niet op zijn best uit. Speel je Operation 7 echter op een echte game-pc, zoals ik op kantoor deed, dan zie je echt het verschil. De animaties zijn wellicht wat houterig, maar de framerate is stabiel en de omgevingen zijn gevarieerd genoeg. Het ene moment speel je in een (compacte) map in een verkeerstunnel en tien minuutjes later knal je jezelf in een leuk buitenlevel naar de hoogste regionen in de virtuele wereld. Dit kan ook nog eens in allerlei (misschien wat standaard) speelmodi, zoals Team Deathmatch en Head Hunting. Er is zonder twijfel genoeg variatie om je vele uurtjes te vermaken.

Operation 7 doet niet veel bijzonders ten opzichte van andere gratis spellen in het genre, maar blijft desalniettemin lange tijd vermakelijk om te spelen. De verscheidenheid aan maps, de verschillende aanpassingen aan wapens, servers voor beginnende en ervaren spelers; het zijn dit soort dingetjes die ervoor zorgen dat de game gewoon slaagt in wat het wil doen. Het biedt een hoop knalwerk en ondanks dat je dit waarschijnlijk al zo vaak hebt gedaan, raad ik iedereen aan om het spel eens te checken. Spijt zul je er absoluut niet van krijgen.

8
  • Bekende doch goed uitgewerkte gameplay
  • Ziet er voor een gratis spel alleraardigst uit