Tiger Woods PGA Tour 10

Golfen heeft me helaas nog niet kunnen boeien. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar dankzij mijn beroerde slag en gebrek aan geduld word ik er gewoon niet gelukkig van. Golfen op de spelcomputer is daarentegen wel mijn ding. Zo heb ik uren in het vliegtuig doorgebracht met de Everybody’s Golf-serie en heel wat banen verkend met de Tiger Woods-franchise. Bij laatstgenoemde serie zijn we inmiddels bij de 2010-versie.

Op het eerste gezicht is er niet al te veel veranderd aan de game. Dat is op zich ook niet zo heel erg gek, want Tiger Woods 09 was ijzersterk. Electronic Arts heeft vooral geprobeerd de game op online gebied aantrekkelijker te maken. Zo zijn er de EA Sports Live Tournaments, waarmee je dagelijks of wekelijks binnen een bepaalde tijd een golfbaan af kunt werken met de rest van de wereld. De score die je uiteindelijk neerzet moet dan goed genoeg zijn om de concurrentie af te troeven. Dat lijkt overigens een stuk makkelijker dan dat het is. Ik ben zelf een aardige Tiger Woods-golfer, maar zodra ik scores van achttien onder par zie, dan geef ik me zelf al gewonnen. Wel erg tof aan deze toevoeging is dat je ook toernooien kunt spelen die op dat moment in het echt bezig zijn, onder de noemer Play the Pro’s. Zodoende kun je jouw score vergelijken met de echte golfhelden.

Een andere toevoeging die gekoppeld kan worden aan de online optie is het realistische weer. Als je op de baan van het US Open speelt, die eindelijk in de game zit, en het regent daar in het echt, dan regent het ook in het spel. Het maakt de game een stukje realistischer en vooral interessanter voor spelers die de PGA Tour volgen. Zij kunnen nu echt de banen naspelen van hun helden met dezelfde weersproblemen die zij hebben.

Offline bevalt er gelukkig ook genoeg te beleven. Met een zelfgemaakte golfer, waarbij je dankzij een foto jezelf goed kunt namaken, doe je mee aan de PGA Tour. Aan het begin ontbreekt het de speler aan echte skills en zul je je onderaan de ladder terugvinden. Maar hoe meer je speelt, hoe beter je wordt, mede dankzij de hulp van golfcoach Hank Taney. Deze coach geeft tips en uitdagingen waarmee je jouw vaardigheden kunt verbeteren. Daarnaast verdien je geld en daarmee koop je nieuwe kledingsstukken en clubs, waarmee je tevens beter wordt. Het is bekende koek, maar daarom niet minder lekker.

Naast meedoen met de Tour kun je met jouw golfer ook legendarische momenten naspelen in de Tournament Challenge. Zo kom je bij de tweede challenge al bij een geniale put van Tiger Woods himself, waarbij hij over die slag vertelt terwijl je getrakteerd wordt op de bijbehorende televisiebeelden. Daarna moet jij het precies zo nadoen. Dat is soms een beetje vreemd omdat je een bal op een plaats moet slaan die eigenlijk als misslag kan worden beschouwd, maar het geeft wel een goed gevoel het moment zelf opnieuw te beleven. Zo sprong ik zelf een gat in de lucht toen ik een put van ruim dertig feet wist te maken!

Putten is dankzij de nieuwe Precision Putting een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Voordat je bij het putten de bal slaat kun je eenmalig kijken hoe de bal gaat lopen als je hem slaat. Had je al alles goed ingesteld, dan kun je achterover leunen en de bal makkelijk putten. Zat je er echter helemaal naast? Dan kun je aan de hand van de Precision Putting-data aanpassingen maken om zo alsnog die Birdie binnen te halen.

Voor de rest zijn het vooral de bekende dingen die het spel tof maken. PGA Tour 10 bevat prachtige banen, de mogelijkheid om met vrienden op de bank tegen elkaar te spelen en wederom twee manieren om het spel te spelen. Met de analoge stick ontstaat er het gevoel dat je echt met de club staat te swingen, maar voor wie dat niks vindt, is er het ‘3 click’-systeem, waarbij het om timing draait. Het enige kritiekpunt is de stilstand op het visuele vlak van de serie. Kijkend naar de andere EA Sports-games hadden de golfers wel wat meer detail mogen krijgen en hadden de weerseffecten indrukwekkender gekund.

Al met al is Tiger Woods 10 een zeer goede golfgame geworden. Het heeft de goede dingen uit zijn voorganger behouden en biedt met kleine toevoegingen genoeg vernieuwing. Het enige waar de game een beetje op teleurstelt is het visuele vlak, waar echt niks aan is gedaan.

8+
  • Precision Putting
  • Tournament Challenge