Call of Juarez: Bound in Blood

Jelle gooit een dvd’tje op mijn bureau. CoJ BiB staat erop. “Wat is een CoJ BiB, Jelle?”

“Dat is een schietspelletje, kun jij die doen?” Ik kijk nog eens naar het dvd’tje. “Waar gaat ‘ie over?” Jelle zit met zijn iPhone te klooien en zegt: “Over cowboys en indiaantjes.” Ik grinnik. “Yee ha.”

Call of Juarez: Bound in Blood (juist, CoJ BiB ja) draait om het levensverhaal van de gebroeders McCall. Wanneer Thomas en Ray tijdens de burgeroorlog hun orders negeren, vluchten ze naar hun ouderlijk huis om daar hun moeder en jonge broertje William op te halen. Thuis aangekomen blijkt het er echter te zwermen van de vijandelijke soldaten. Mams is dood en de drie broeders slaan op de vlucht. Een aantal jaar later zijn Thomas en Ray twee zuipende, n**kende en moordende voortvluchtigen; broer William ziet het met lede ogen aan.

Bij vrijwel elke missie kun je van tevoren kiezen met welke van de twee broers je wilt spelen. Ray is er voor het stevige knalwerk, Thomas gaat voor de subtiele speelstijl met bijvoorbeeld pijl en boog en snipergeweren. Deze opzet leent zich natuurlijk perfect voor co-op, maar die mogelijkheid is er dus niet. Belachelijk. Dit is het grootste minpunt van de game en ik hoop dan ook dat de onlangs aangekondigde DLC deze mogelijkheid wel introduceert.

Gelukkig speelt de game wel prima. Bound in Blood doet erg denken aan Call of Duty 3 en World at War. Je loopt van het ene vuurgevecht naar het andere, een ritme dat hier en daar afgewisseld wordt met een paar speciale opdrachten zoals het afvuren van een kanon, een achtervolging te paard of het opblazen van een brug. Op deze manier zit je voortdurend middenin de actie en dit houdt het tempo er goed in. Ook geinig zijn de traditionele pistoolduellen. Jij en je vijand cirkelen langzaam om elkaar heen en het is de bedoeling om met het rechterpookje jouw hand zo dicht mogelijk bij je pistool te houden. Zodra er een ‘bel’ klinkt dien je de vijand te snel af te zijn. Een typische Wild West-scene en leuk omgetoverd tot minigame.

Na een aantal missies krijgt de game een wat meer open structuur, doordat je zelf kunt beslissen of je verder gaat met het hoofdverhaal of dat je een aantal zijmissies gaat aanpakken. Voor deze missies kun je te paard vrij rondrijden in een grote open prairie. Daarnaast is het ook mogelijk om, zowel tijdens de missies als er tussendoor, nieuwe wapens en munitie te kopen. Om de zoveel tijd verschijnt er wel ergens een wapenhandelaar bij wie je shotguns, rifles, revolvers en dynamiet aanschaft. Het is overigens wel een beetje raar dat je soms middenin een enorm vuurgevecht op je dooie gemak nieuwe kogels aanschaft.

Het spel heeft wel meer van dit soort momentjes die net niet helemaal goed doordacht zijn. Denk bijvoorbeeld aan een achtervolging te paard waarbij je het idee hebt dat je op een koets met vierkante wielen nog sneller zou gaan. De game is natuurlijk enorm scripted, maar waar een Call of Duty dit prachtig weet te verbloemen, voelt het in Call of Juarez bij vlagen onnatuurlijk aan. Dit doet soms afbreuk aan de sfeer die tijdens de vuurgevechten juist zo belangrijk is.

Naast het doorspelen van de singleplayermodus kun je ook aan de slag in de multiplayermodus, waarin de co-op dus schittert door afwezigheid. Uiteraard zijn er de standaard Deathmatch- en Team Deathmatch-modi waarbij het doel simpelweg is om zoveel mogelijk kills te scoren. Een stuk interessanter is de Wild West Legends-modus. Het aanvallende team moet allerlei opdrachten uitvoeren en het leuke is dat deze verschillende missies allemaal gebaseerd zijn op bekende verhalen uit het Wilde Westen, zoals die van Billy the Kid en de Dalton Brothers.

Call of Juarez: Bound in Blood zet een prima westernsfeer neer en biedt genoeg actie om de speler geboeid te houden. De game is misschien niet baanbrekend, het is jammer dat de co-op ontbreekt en hier en daar komen bepaalde scripted events niet helemaal lekker uit de verf. Gelukkig maken de vele verschillende vuurgevechten en actievolle scènes dat meer dan goed. Yee ha!

7
  • Voice acting
  • Western-sfeer