Transformers: Revenge of the Fallen

Enkele weken geleden verscheen de nieuwe Transformers-film: Revenge of the Fallen. Niet geheel verrassend werd er samen met de film ook een game over de grote machines uitgebracht. We maken dus weer kennis met een nieuwe filmgame en het enige wat iedereen dan wil weten is of de deze titel eindelijk met het negatieve imago van dit soort games afrekent.

Gouwe Ouwe

Natuurlijk is Transformers niet de enige epische tekenfilmserie, hieronder een lijstje van tekenfilms waarvan wij bedovertrekken thuis hebben liggen. Wat dacht je van Biker Mice From Mars, Teenage Mutant Ninja Turtles, Dino-Riders, The Tick, M.A.S.K., The Real Adventures of Jonny Quest, Reboot, He-man and the Masters of the Universe. Sommige series hebben al hun eigen games, films of eigen hernieuwde series gehad, maar waar blijft toch potverdorie die De Snorkels-film?

Helaas is dit niet het geval, maar dat neemt niet weg dat het wél één van de leukere filmgames is die ik heb gespeeld. De game volgt in zeer grove lijnen het verhaal van de film en biedt de keuze om dit met de Autobots of Decepticons te doorlopen. Iedere Transformer heeft zijn eigen aanvallen bestaande uit close combat-aanvallen, een primaire en secundaire schietaanval en uit een special ability. Ironhide kan bijvoorbeeld een raketwerper neerzetten terwijl Optimus Prime een beschermend schild kan oproepen.

Het is in ieder geval een genot om met deze mechanische monsters te spelen. Ze zien er goed uit en voelen lekker zwaar en log aan. Het transformeren zelf ziet er ook erg gelikt uit en zodra je de wat lastige besturing een beetje onder de knie hebt, maak je de meest gruwelijk acties. Overigens betekent de wat lastige besturing niet dat de game zelf erg moeilijk is. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om de moeilijkheid omhoog te gooien. De uitdaging zit hem duidelijk in het verbreken van persoonlijke tijdrecords. Iedere missie verlangt namelijk dat het binnen een bepaalde tijd gedaan wordt. Hoe sneller een missie wordt voltooid, hoe hoger de medaille die er mee verdiend kan worden. Hoe beter de missies worden voltooid, hoe meer Energon de speler vervolgens kan gebruiken voor upgrades als meer health of minder lange cooldowns op aanvallen.

Of je nu met de helden of schurken speelt maakt verder helaas weinig uit. In beide campagnes wordt 90% van de tijd namelijk gevuld met knallen, knallen en nog eens knallen. Er is wel geprobeerd om wat variatie aan te brengen door een paar rij- en -vliegmissies toe te voegen of missies waar je mensen moet redden of gebouwen moet slopen, maar dit alles gaat gepaard met grote hoeveelheden vijanden die je proberen te stoppen en die dus eerst naar de schroothoop geholpen moeten worden. Dat het niet lang duurt voordat het één en ander repetitief aan gaat voelen, moge duidelijk zijn. Helaas wordt er ook niet op een andere manier voorkomen dat de verveling toeslaat. De game begint nog spectaculair met een alleraardigste cinematische intro vol met actie, explosies en natuurlijk Transformers. Tot mijn grote verbazing was dit het enige vette filmpje in het hele spel. De rest van de tussenfilmpjes hebben nog het meest weg van een plattegrond waar je helemaal niets van snapt. Gelukkig wordt tijdens zo’n filmpje verteld wat er aan de hand is, waardoor in ieder geval je oren (over je ogen kan ik niets zeggen) open blijven staan.

Voldoening valt er overigens in het verhaal ook niet te vinden, want hoe zuur is het als je na veel bloed (olie?), zweet (olie??) en tranen (olie???) het volgende meemaakt: ik speelde een missie waarin ik iemand gevangen moest nemen. Na een hoop knalwerk was het tot grote tevredenheid gelukt. Vervolgens kom je terecht in een grot waar de Decepticons in een groepsgesprek staan en Starcream vanuit het niets vertelt dat de Autobots de persoon in kwestie alweer hebben bevrijd. WHAT THE?!

De singleplayer zelf is nogal kort. Met een uurtje of twee á drie is een campagne wel voltooid, dus langer dan een kleine zes uur zul je niet mee bezig zijn. Dit tenzij je natuurlijk de extra missies (meer van hetzelfde) wilt spelen, of nieuwe pogingen onderneemt om een betere tijd neer te zetten. Er is in ieder geval wel gekozen voor leuke unlockables in de vorm van enkele tekenfilmafleveringen uit de jaren tachtig, skins uit dezelfde periode en artwork. De drang om verder te spelen wordt dankzij de unlockables in ieder geval vergroot.

Gelukkig eindigt het spel ook helemaal niet bij de singleplayer. Deze Transformers-game bevat namelijk ook nog een multiplayermodus die, ondanks dat het weinig vernieuwend is, best aardig in elkaar steekt. De multiplayer bevat vijf verschillende modi waaronder de welbekende Deathmatch en Team Deathmatch. De overige drie modi zijn Battle for the Shards wat het meest weg heeft van Capture the Flag, Control Points waarbij je een aantal specifieke punten in de map moet veroveren en tot slot een One Shall Stand-modus wat het meest wegheeft van een Team Deathmatch, maar dan met het doel om de leider van de vijand (Optimus Prime of Megatron) te verslaan of natuurlijk te beschermen. De verschillende speelstijlen van de Transformers komen in de multiplayer erg goed tot hun recht en de online mogelijkheden zorgen er dan ook voor dat de houdbaarheid aanzienlijk wordt verlengd.

Transformers: Revenge of the Fallen tilt filmgames niet naar een hoger niveau, maar is ondanks dat toch best vermakelijk. Vooral de mechanische monsters zelf zijn een genot om mee te spelen en laten heel wat actie op het scherm verschijnen. Helaas wordt deze actie al vrij snel repetitief en is de singleplayer nogal kort. Ook de inspiratieloze manier waarop alles gepresenteerd wordt is niet om over naar huis te schrijven. De toffe unlockables motiveren gelukkig wel weer genoeg om langer met de singleplayer bezig te zijn. Bovendien is er ook leuke multiplayer, die aardig in elkaar zit en die de houdbaarheid van dit spel aanzienlijk verlengt.

6
  • Transformers zijn zwaar vet
  • Unlockables