I do what I do best because I'm illing and able

Ain't no faking your money I'm taking

Going coast to coast watching all the girlies shaking

While you're at the job working nine to five

The Beastie Boys at the Garden cold kickin' it live

No sleep till…

Jep, daar in dat kader, dat is No Sleep ‘Till Brooklyn van de Beastie Boys. Geweldig nummer. Je kunt er op MC’en, schreeuwen, dansen en rocken. Ook in Guitar Hero: World Tour kon je dit, maar in Guitar Hero: Greatest Hits kan je dat niet. “Wat, en ze noemen het Greatest Hits?!” hoor ik je denken. Nou, blijkbaar wel, maar dat klopt dus niet.

Hiermee ben ik direct bij mijn grootste kritiekpunt op de nieuwste Guitar Hero-game: het is niet wat de titel belooft. Bij Guitar Hero: Greatest Hits denk ik aan een ‘verzamelgame’ van de beste muziek uit de voorgaande games in de serie, maar dat is het niet. Er is namelijk geen enkel lied uit Guitar Hero IV: World Tour of Guitar Hero: Metallica te bekennen in de playlist van dit spel en dit is pure muzikale zonde.

Neversoft en Activision vonden het blijkbaar niet nodig om muziek te gebruiken van de laatste twee games van haar ongelooflijk goedverkopende gamefranchise. Natuurlijk gebruiken ze wel de lay-out en de opzet van de carrièremodus (punten scoren om nieuwe muziek vrij te spelen) van Guitar Hero: Metallica en de bandmogelijkheden die door Guitar Hero: World Tour in de serie werden geïntroduceerd, maar de muziek, ho maar. Blijkbaar was niet eens “One” van Metallica goed genoeg voor de selectie, terwijl deze zeker één van de beste nummers is van Guitar Hero III: Legends of Rock.

Nu ik toch over de selectie uit die game heb: waar de fuck is Even Flow van Pearl Jam? In Rock Band kan ik elk nummer van het legendarische album Ten spelen, maar dat ene geweldige, lullige nummer dat Guitar Hero heeft laten ze niet in Greatest Hits verschijnen. Waar-de-loos. Hoe komen Neversoft en Activision erbij om deze game met Greatest Hits te bestempelen als ze niet hun beste nummers gebruiken.

Natuurlijk is het vet om te rocken op Anthrax, Lamb of God, Pantera, Queens of the Stone Age en Rage Against the Machine, maar het was veel geweldiger geweest als Disturbed, Pearl Jam, Tool, Killswitch Engage, Metallica en dergelijke in dat lijstje stonden. Nu ik toch Rage Against the Machine noem: waarom “Killing in the Name” censureren? Waarom? Er staat 12+ op het doosje, is het woord “fuck” zo schadelijk voor twaalf- tot vijftienjarigen? Nu is het hele eindstuk van dat liedje vern–

Adem in, adem uit… Adem in, adem uit…

Oké, nu ik bedaard be- GODVERDOMMESE K- *ahum*. Nu ik bedaard ben, zal ik even relativeren: Guitar Hero: Greatest Hits bevat een aantal van de tofste nummers van Guitar Hero I, II en III: Legends of Rock, Aerosmith en Rock the 80’s, maar er ontbreekt een aantal erg vette liedjes. Dat er niet eens een schijntje van de playlists van Guitar Hero IV: World Tour en Guitar Hero: Metallica aanwezig is, is een raadsel, vooral als je bedenkt dat er genoeg dingen uit die games gebruikt zijn voor het uiterlijk van deze game.

Maar er ontbreekt meer. Wat mij erg stoort is het feit dat de geanimeerde muzikanten nog steeds muziek spelen op de verkeerde momenten. Voorbeeld: terwijl de drummer, bassist en gitarist correct helemaal losgaan op het moddervette begin van Killing in the Name, staat de zanger ook te rocken met z’n microfoon bij z’n mond, te doen alsof hij zingt, terwijl hij dat pas over een minuut hoeft te doen. In Guitar Hero: Metallica was dit helemaal niet het geval. Dat ze dat niet hebben gebruikt en wel de lay-out van de menu’s en de opzet van de carrièremodus, irriteert me mateloos.

Het komt erop neer dat dit gewoon slecht gecamoufleerde geldklopperij is dat het moet hebben van goede dingen van z’n voorgangers. Guitar Hero: Greatest Hits is dan ook alleen interessant voor mensen die de eerste vijf games van de serie niet hebben gespeeld en zestig euro willen neertellen voor muziek die makkelijk als downloadable content beschikbaar kon zijn. Die mensen kunnen dan ook gerust anderhalf punt bij het cijfer optellen. Anderen kunnen dit spel beter aan zich voorbij laten gaan en uitkijken naar Guitar Hero V, die hopelijk wél wat toevoegt aan de serie en wél de inhoud bevat die z’n naam doet vermoeden.

6,3
Guitar Hero: Greatest Hits bevat alle onderdelen van de eerste vijf Guitar Hero-games en een aantal dingen van de laatste twee, alleen mist de game gewoon te veel om echt Greatest Hits genoemd te worden. Bovendien lijkt Neversoft compleet vergeten te zijn de muziek te gebruiken van Guitar Hero: World Tour en Guitar Hero: Metallica en de animaties van de laatstgenoemde. Guitar Hero: Greatest Hits is gewoon geldklopperij. Alleen omdat de gameplay gewoon doeltreffend en leuk is en de muziek goed te pruimen, krijgt deze game nog een voldoende.
  • Er zitten ook vette nummers in…
  • Het is gewoon Guitar Hero
  • Voegt niets toe aan de serie
  • Correcte animaties niet aanwezig
  • maar er ontbreken er nog veel meer

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.