Sudoku Ball: Detective

Patat en mayonaise. Suske en Wiske. Peper en zout. Voorbeelden van dingen die al jaren onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Kun je je voorstellen dat Suske plots aan het sjansen gaat met Tante Sidonia? Nee toch? Aan de andere kant zijn er zaken die zelfs met veel gekneed niet goed samengaan. Zie het als Pamela Anderson en borstverkleiningen: op de één of andere manier klopt het gewoon niet. Zo is het eigenlijk ook met Sudoku Ball Detective. Hoezeer ik het zou willen: de drie woorden lijken gewoon niet met elkaar overweg te kunnen.

Kennen we ze nog?

Wereldwijd zijn puzzelaars massaal verknocht aan deze Japanse getallenraadsels. Sudoku’s bestaan uit negen rijen van elk negen blokjes, waar je de getallen één tot en met negen in moet vullen. Maar let op: getallen mogen niet twee keer in dezelfde rij of in hetzelfde blok (3x3 vakjes) staan! Door goed te kijken is elke puzzel op te lossen, al kan het in sommige gevallen erg lang duren…

Voordat je verder leest, is het belangrijk jezelf eerst de volgende vraag te stellen: houd ik van sudoku? Moet je hier ‘nee’ op antwoorden, dan raad ik je aan naar beneden te scrollen, het cijfer te lezen en een reactie achter te laten over hoe slecht de Wii-spellen van tegenwoordig wel niet zijn. Datgene waar Sudoku Ball Detective mee prijkt – het detectiveonderdeel – stelt namelijk weinig voor. De sudokupuzzels zijn onderling verweven met een zwak verhaaltje over een detective die de dood van zijn vriend onderzoekt. Zie het als de zoveelste aflevering van CSI, maar dan met hoogbejaarde acteurs en zonder de flitsende actie.

Het moge duidelijk zijn dat het woordje ‘Detective’ alleen maar dient om de aandacht te trekken. Het spel draait in zijn geheel om de sudoku’s zelf, al is het met een kleine twist. In Sudoku Ball Detective worden de sudoku’s niet als vlakke vierkanten weergegeven, maar als bolvormige puzzels waar zes sudoku’s elkaar gedeeltelijk overlappen. De spelregels blijven verder gelijk (zie kader), wat betekent dat de enige meerwaarde van de bolvormige puzzel is dat ze meer tijd in beslag nemen en op momenten behoorlijk pittig worden.

Toch is er zeker geprobeerd wat variatie in het geheel te brengen. De 20 puzzels tellende verhaallijn bevat vier varianten, die allemaal een bepaalde onderzoeksmethode beslaan. Je hebt de standaard ballen, die in het verhaal dienen om bewijsmateriaal te vergaren. Daarnaast zijn er ‘achtervolgingspuzzels’ waar de speler specifieke cijfers moet achterhalen, heb je ‘laboratoriumpuzzels’ waar een tijdslimiet aan vastzit en zijn er sudoku’s waar het doel is een slot te forceren, opnieuw door specifieke cijfers in te vullen.

Cheater!

Natuurlijk is de keuze aan jou of je er wel of niet gebruik van maakt, maar Sudoku Ball Detective laat de speler wel erg gemakkelijk vals spelen. Als je een regel of vak juist hebt ingevuld, geeft het spel dit namelijk meteen aan. Hierdoor zou je op de gok de gehele puzzel in kunnen vullen. Het neemt weliswaar een hoop frustratie weg, maar ook een hoop speelplezier. De keuze is aan jou.

De oplettende lezer begrijpt al wat het probleem is: zelfs met het pulpverhaaltje eromheen, blijven de sudoku’s nu eenmaal sudoku’s, of er nu een tijdslimiet aan vast hangt of niet. Hierdoor ontstijgt het spel de status van ‘voor de liefhebber’ helaas niet. Toch kunnen ook deze liefhebbers niet om een aantal faliekante missers heen. De cijfers aan de randen van de bal zijn namelijk slecht leesbaar, wat regelmatig tot frustratie lijkt. Ook is er de trieste mogelijkheid tot vals spelen (zie kader) en is het aantal puzzels niet bijster hoog. Goed, de 240 puzzels houden je best een tijdje bezig: zeker in het geval van de moeilijkere ballen. Aan de andere kant heb je voor een paar euro een evenveel sudoku’s tellend puzzelboekje in je bezit. De puzzels daarin zijn niet bolvormig, maar ach, je kunt niet alles hebben, toch?

Net als olie op water lukt het de verschillende onderdelen in Sudoku Ball Detective niet om te mengen tot een goed geheel. Het verhaal blijft oppervlakkig en de bolvormige sudoku’s blijven gewoon… sudoku’s. Hoewel het spel 240 puzzels bevat, valt dit aantal in het niets bij de grofweg twintig miljoen puzzels in Platinum Sudoku voor de Nintendo DS. Sudoku Ball Detective is dus alleen voor de verstokte sudoku-fanaten, al blijven die waarschijnlijk toch bij hun papieren puzzelboekjes. En voor deze ene keer geef ik ze groot gelijk.

4
  • Paar leuke varianten op de standaard sudoku…
  • Leuk voor sudoku-liefhebbers