The King of Fighters XII

Jarenlang was het niets anders dan de zoveelste Tekken, Dead or Alive of Virtua Fighter. Ontzettend toffe games, maar stiekem hunkerden we ook naar die old school klassiekers als Street Fighter, Guilty Gear en King of Fighters. Street Fighter kwam ons pas nog verblijden met een comeback, Guilty Gear X2 kwam naar de PlayStation Portable en nu maakt ook King of Fighters zijn opwachting in alweer het twaalfde deel van de serie. Een vreugdedansje en vele knokpotjes verder ben ik klaar om een oordeel te vellen. Ondanks een paar rake klappen weet ook deze game zich goed staande te houden.

Echte fans van beat ‘m ups maakt het niet uit welke beat ‘m up ze spelen, zolang het maar lekker aanvoelt. Zelf heb ik meerdere Sega Megadrive-controllers stuk gespeeld op Super Street Fighter II, maar ook Clay Fighter, Samurai Showdown, Killer Instinct, Primal Rage, Fatal Fury, Brutal: Paws of Fury, Guilty Gear, Bloody Roar, Garou: Mark of the Wolves, Vampire Chronicle, Soul Calibur, Tekken, Virtua Fighter, Dead or Alive en nog heel wat die me nu ontschieten staan bij mij in de kast. Ik mag mezelf daarmee toch wel een redelijke hardcore beat ‘m up- fan noemen. Zolang de actie vet is, de characters een beetje cool zijn en de controls lekker aanvoelen begint mijn hart al sneller te kloppen. Ik keek dan ook al een tijdje uit naar King of Fighters XII, want zeg nu zelf, die beelden zien er toch godsgruwelijk vet uit? Gelukkig doet de game meer dan er lekker uitzien.

Wat betreft het aantal modi is het wat aan de karige kant. Training tellen we natuurlijk niet mee, en dan blijven er nog maar twee over; de arcade- en versus-modus. De arcade-modus doorloop je met drie characters gekozen uit de ruim 22 man sterke cast. Na vijf rondes gespeeld te hebben denk je lekker opgewarmd te zijn… om vervolgens de credits voorbij te zien komen. Heel jammer, zelfs als je de moeilijkheidsgraad naar het maximum schroeft zul je de speelduur tot niet veel meer dan tien minuten kunnen rekken. Heb je dit een paar keer met alle characters gedaan dan heb je het ook wel weer gezien, want het enige wat je er mee kunt unlocken is artwork. Joepie. Best tof hoor, maar voor een hardcore speler zit er gewoon bijna geen uitdaging in de game, en als je dan ook nog eens geen characters vrij kunt spelen dan ben je het al helemaal snel beu. Jammer, want de gevechten zelf voelen heerlijk aan.

De echte kracht van de game zit hem dan ook in z’n versus-modus. Natuurlijk heeft een online multiplayer-modus ook z’n charme, maar niets is zo bevredigend als een vriend of vriendin er genadeloos van langs geven terwijl ze naast je op de bank zitten.De cast aan personages varieert van travestieten en chicks met ooglapjes tot stoere kickboxers en minderjarige chickies met magische krachten.n. Niet alleen is het veel uitdagender om tegen een onvoorspelbaar persoon van vlees en bloed te spelen, ook komen de verschillende speciale aanvallen zo veel beter tot hun recht. Hoe lekker is het niet om met slechts een randje levensbalk een klap te breken met een counter-combo, die af te maken met een supermove en daarmee alsnog de ronde te winnen. Als dat geen grijns op het gezicht van beide spelers tovert mag je me een halsband omdoen en Fido noemen, want dan snap ik er ook geen hond meer van.

King of Fighters XII weet te imponeren met mooie graphics, strakke actie en heerlijk geluid, maar toch is het geen topper. Je denkt misschien nu dat ik een klap van de molen heb gehad, maar gelukkig deelt die tenminste nog rake klappen uit want de game weet niet echt van wanten. Natuurlijk kent King of Fighters het klappen van de zweep, maar op sommige punten slaat hij de plank gewoon mis. Ook zonder al deze flauwe woordgrappen zie je al meteen dat de arcade-modus te kort is, er te weinig arena’s en speelmodi zijn en er voor veteranen weinig uitdaging te vinden is. KOF XII biedt vermaak van de bovenste plank voor de kenner met vrienden, maar is een tikje te licht op de maag voor wie hunkert naar een beat ‘m up met lange levensverwachting.

7+
  • tegen 3 versus mode is genot van de bovenste plank
  • Hectische actie mooi in beeld gebracht