The Beatles: Rock Band

The Beatles: Rock Band is natuurlijk niet de eerste muziekgame waarin één enkele band centraal staat. Uit de Guitar Hero-serie hebben we het al kunnen doen met Aerosmith en Metallica en op een blauwe maandag konden we Rock Band: AC DC halen. Toch kun je geen vergelijking maken tussen deze games en The Beatles: Rock Band.

Terwijl je The Beatles: Rock Band speelt, voel je iets wat bij de andere games minder naar voren kwam: pure liefde. Dit is niet zomaar een band-game, waarbij de muziek van een enkele groep in een ander doosje wordt verkocht, het biedt een totaal ander soort ervaring. Geen rare extra nummers in de game, die ‘als inspiratie golden voor de band’ of een filter over de graphics ‘voor dat rauwe gevoel’. Dit is een game waarin je alleen nummers van The Beatles zal vinden en die daarmee vanaf de grond af aan op is gebouwd.

De visuele stijl in The Beatles is bijvoorbeeld fantastisch. Het onderscheidt zich met zijn felle kleuren duidelijk van de rest, maar brengt tegelijkertijd het Beatles-gevoel zeer goed naar voren. Beatles-fans spelen in de verhaalmodus de carrière van de vier Beatles na. Je begint daarbij in een donkere kroeg, waar je onschuldige nummers speelt, maar begint daarna aan de verovering van de wereld. De stadions worden groter en de muziek wordt unieker. Absoluut hoogtepunt zijn de nummers die gemaakt zijn in de Abbey Road-studio, waarbij je in een soort droomwereld terecht komt. Allemaal in The Beatles-sfeer en stuk voor stuk een heerlijke ervaring.

De nieuwe instrumenten

Ja, het is weer zover. Uiteraard zijn er voor deze game weer nieuwe instrumenten te halen. Maar het zijn dan ook wel hele speciale, in The Beatles-stijl, gemaakte instrumenten. Gooi die oude meuk dus de deur maar weer uit, want hiermee ben je pas een echte Beatle.

Je zou een ongelofelijke open deur kunnen intrappen met de vraag of het enkel spelen van The Beatles-nummers wel lang leuk blijft. Natuurlijk, er is minder variatie dan in een ‘gewoon’ Rock Band- of Guitar Hero-spel, maar vergis je niet. The Beatles hebben heel wat jaar bestaan en in die periode hebben ze qua muziek een complete metamorfose meegemaakt. Hierdoor blijft er naar mijn mening genoeg te beleven. Uiteraard ga je geen plezier aan de game beleven als je een godsgruwelijke hekel aan de band hebt (kan ik me moeilijk voorstellen), maar dat is net zo logisch als dat een Feyenoord-fan juicht als Ajax een doelpunt tegen krijgt.

Een ander belangrijk punt aan een game als deze is de toegankelijkheid voor een grote groep. Op kantoor spelen wij games als Guitar Hero altijd met maximaal drie man, omdat niemand zin heeft om te zingen. Guitar Hero 5 biedt daarop een handig alternatief, maar het zou in mijn ogen beter zijn om met nummers te komen die echt in groepsverband gespeeld kunnen worden. The Beatles: Rock Band brengt daar op een perfecte manier gehoor aan. Er zijn, op uitzondering van een paar ‘gekke’ nummers zoals ‘I Am The Walrus’, geen nummers die niet makkelijk meegezongen kunnen worden. Iedereen heeft wel eens een Beatles-nummer gehoord en de teksten en melodieën zijn makkelijk op te pakken. Een extra hoogtepunt wordt door de multi-vocale stukken gevormd. Mocht je een microfoon met standaard hebben, dan kunnen gitaristen of de drummer bij dit soort stukken bijspringen. Zelfs met vier mannen klinkt dat nog tof.

Daarbovenop ben ik persoonlijk erg blij met de lengte van de nummers. Te vaak heb ik Guitar Hero-nummers gespeeld die te lang duurde en waarbij je telkens hetzelfde, saaie, ritme speelde. The Beatles: Rock Band heeft hier ook wel wat nummers van bij zitten, maar het grote verschil zit hem in de lengte. Over het algemeen duren nummers een stuk minder lang en zijn daarom voor mij ook een stuk leuker om voor een tweede keer te spelen.

Dat moet ook wel, want op het gebied van aanbod stelt deze game een beetje teleur. Er zijn slechts 45 nummers beschikbaar, wat bijna de helft is van Guitar Hero 5 en bovendien over het algemeen ook nog een stuk korter. Een simpel rekensommetje zorgt er voor dat je met deze game een stuk sneller klaar bent. Bovendien is de uitdaging een stuk minder groot dan bij andere muziekgames. Collega Rob speelde met twee vingers in zijn neus elk nummer op ‘expert’ uit. En dat mag je de game best aanrekenen.

The Beatles: Rock Band is een zeer goede band-game geworden. De game biedt een unieke, vrolijke, visuele stijl en is zeer geschikt om door een breed publiek gespeeld te worden. Sterker nog, het is de ideale game om een mooi ‘vader-zoon’-moment mee te kweken. De nummers zijn in onze ogen zeer vermakelijk, alhoewel een klik met The Beatles wel noodzakelijk is. Het enige grote minpunt wat wij kunnen noemen is het feit dat er slechts 45 nummers in zitten, waardoor de game minder lang meegaat dan een ‘gewone’ Rock Band of Guitar Hero.

8
  • Visuele stijl
  • Zeer toegankelijk