1. WET

WET

Rubi werkt voor geld. In dit opzicht lijkt ze vrij normaal. De manier waarop ze haar geld verdient trekt echter wel de aandacht. Ze werkt in haar vrije tijd namelijk in niet achter de kassa van de buurtsuper, ze is ook geen automonteur en nee, ze zit zelfs niet achter de ramen op de Oudezijds Achterburgwal te Amsterdam. Rubi verdient haar geld als ijskoude en acrobatische killer en in WET mag jij met haar aan de gang.

Het zou te kort door de bocht zijn om Rubi te omschrijven als simpele huurmoordenares. Dit blijkt al snel in de proloog, waarin Rubi jacht maakt op een gestolen koffertje. Zij is ingehuurd om dit koffertje te bemachtigen en op de weg naar dit doel wordt snoeihard schiet- en zwaardgeweld niet vermeden. Rubi is dan ook een rasechte massamoordenares die zich laat inhuren voor de lastigste karweitjes. In dit specifieke geval van de proloog gaat het om het terugkrijgen van een gestolen hart, om zo een invloedrijke topcrimineel in leven te houden. Hiervoor waagt Rubi zich onder andere in een fenomenale achtervolgingsscène op de Golden Gate Bridge te San Fransisco, waarmee we voor de echte start van de game al direct een hoogtepunt te pakken hebben.

Artificial Mind and Movement

Het valt de ontwikkelaar A2M, wat staat voor Artificial Mind and Movement, te prijzen dat ze met WET een ambitieuze weg zijn ingeslagen. Voorheen was deze Canadese studio namelijk vooral bezig met het verzorgen van ports. Zo komt de PlayStation 2-versie van Mercenaries 2 uit hun stal in Quebec en gaan ze nu ook aan de slag met Dante's Inferno voor de PlayStation Portable. Met WET hebben ze dus eindelijk hun eigen grotere game te pakken, en ik zie absoluut potentie genoeg om deze weg voort te zetten. Wellicht dat we dan over twee jaar allemaal wachten op die vette najaarstopper van A2M.

Na de proloog krijgen we te maken met de hoofdfilm: Rubi krijgt een opdracht van de topcrimineel die ze in de proloog wist te redden en raakt daarmee verzeild in een wirwar van familieproblemen en wraak. Interessant, maar waarschijnlijk haal je meer plezier uit het koppelen van stunts en het neerknallen van de tegenstanders op een zo kunstig mogelijke manier. Dit is, behalve dat het er vet uit ziet, ook nog eens bijzonder gunstig voor Rubi's persoonlijke voortgang. Hoe grotere kettingreacties je in gang kunt zetten, hoe meer ervaringspunten Rubi krijgt waarmee ze haar moves en wapentuig kan verbeteren.

Het vrijelijk rondspringen en duiken brengt ook een negatieve kant met zich mee. Hoe stoer het allemaal ook voelt, je zult zeer regelmatig blijven doorrollen tegen een muur aan of op hetzelfde punt blijven sliden. Kortom, soms kloppen de animaties en interactie met de omgeving niet. Dit ziet er gewoon heel erg slordig uit en had absoluut niet gemogen in een game waar deze handelingen de hoofdmoot vormen.

Gelukkig zijn er de woede-uitbarstingen van Rubi die hier een aantal keer de aandacht vanaf weten te leiden. Hoe stoer de heldin ook mag zijn, tegen een spatje bloed op haar gezicht kan ze absoluut niet. Wat dan volgt is een uitzinnige hoofdpersoon die losgeslagen door een soort rode cel-shaded omgeving stormt en alle vijanden het graf in trapt. Vooral het gehak met haar zwaard zal je een brede grijns op je gezicht bezorgen, aangezien de bloedspetters op mooie wijze in het rond vliegen.

Helaas is de game buiten deze woede-uitbarstingen niet zo mooi. Er zit weinig detail in veel van de personages en de voertuigen die her en der verspreid zijn, zien er last-gen uit. Gelukkig heeft de ontwikkelaar nog een geinig foefje achter de hand. Door het beeld fladderen filmkorrels, waardoor WET het gevoel van een slechte jaren zeventig B-film naar boven brengt. Het past perfect bij het toch al overdreven stijltje van de game, maar verhullen dat de game er niet denderend uitziet, dat doet het niet.

Hoewel WET op een aantal punten fantastisch uit de bus komt rollen (vooral qua stijl), moet ik bekennen dat op den duur de herhaling toch wat toeslaat. De missiestructuur begin je op den duur wel door te krijgen en steeds doe je eigenlijk hetzelfde. De woede-aanvallen zorgen voor wat variatie, maar het is dan toch een dooddoenertje dat mijn favoriete hop-van-auto-naar-auto-scène gewoon nog een keer doodleuk herhaald wordt. O ja, en dat einde, laten we het daar maar niet over hebben, want toen was het vaatje inspiratie blijkbaar helemaal leeg bij de ontwikkelaar. Toch is WET een vermakelijke game, want op je knieën in slow motion bloed tegen het behang laten spatten, blijft leuk.

Conclusie en beoordeling

7
WET heeft fantastische punten, maar wordt helaas ook geplaagd door irritante onvolkomenheden. Het is echt ontzettend vet om met Rubi door de levels heen te springen en tegelijkertijd vijanden kapot te knallen, maar vanwege gebrekkige interactie met de omgevingen rolt onze stoere chick nog wel eens onnodig lang door tegen een muurtje. Ook ziet de game er niet bijzonder mooi uit, al wordt dit nog deels verbloemd door het B-filmstijltje. Op den duur begint WET zichzelf te herhalen en richting het einde van de game slaat het copy-paste-werk flink toe. WET is absoluut een toffe game, maar wel eentje die je uit de budgetbak moet vissen.
  • Spectaculaire passages
  • Acrobatisch knallen
  • Ontwikkeling Rubi
  • Woede-uitbarstingen
  • Valt in de herhaling
  • Niet bijzonder mooi
  • Gebrekkige interactie met omgeving

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als ik nu even snel kijk naar de plus en min punten die zijn genoemd in de video recensie en dan de plus en min punten die hier zijn genoemd, komt het niet echt met elkaar overeen.

  • Ik vond dit nogal Max Payne/Stranglehold achtig (afgaande van de demo) en dan zonder de sfeer van Max.

    Misschien iets als ie in de budgetbak ligt

  • Als ik nu even snel kijk naar de plus en min punten die zijn genoemd in de video recensie en dan de plus en min punten die hier zijn genoemd, komt het niet echt met elkaar overeen.



    Dat viel mij ook al op. De plus- en minpunten in deze geschreven recensie en de videorecensie komen nauwelijks overheen. Het lijkt net of er even een willekeurige videorecensie is bijgepakt die het spel ook een 7 gaf na het maken van de geschreven recensie.



    Over de game zelf: Budgetbak it is! :)



  • het minpunt over het tergend slechte einde ontbreekt :P. en volgens mij zijn ook de andere punten anders vermeld in de videorecense, wat het wat verwarrend maakt.

    ik vroeg mij overigens al een tijdje af waar nu die videorecensies bleven, ik vind de nieuwe opzet wel geslaagd, alleen vind ik het dan wel jammer dat niet alle plus en minpunten aan bod komen zoals die wel aan t einde van de recensie staan vermeld. ook al noem je het even dat de game er niet zo heel mooi uit ziet bijvoorbeeld.



    de game zelf doet mij een beetje denken aan Oni


  • Bij de pluspunten mag van mij ook wel de sfeer die goed neergezet wordt door de graphics in combinatie met de muziek. Daardoor komt het Tarentino/grindhouse stijltje erg mee naar voren en dat trek ik erg goed.



    Morgen maar even oppikken dus. :)

  • Weer jammer van de 13 in een dozijn video review..

  • Hmmz, ik had 'm toch vrij hoog op m'n lijstje staan. Door deze recensie begin ik toch aardig te twijfelen. Niet voor de volle mep kopen dus…

  • Na 5 minuten die kutdemo gespeeld the hebben lijkt me een 7 4 cijfters te veel. kom op zeg, Max payne deed dit tig jaar geleden nog beter.

  • Had een hoop verwacht/gehoopt van deze game. Maar na de Demo gespeelt te hebben, vallen die verwachtingen toch goed tegen.

    Doet me inderdaad (zoals boven al genoemd is) veel aan Stranglehold denken.



    En de 'sfeer' mag dan wel het beste pluspunt zijn, maar daar ga ik de game niet voor kopen. Deze gaat van het lijstje af.


  • mhaw..

    in OPM had hij een lager cijfer (63/100)

  • Ik koop hem denk ik als ie wat afgeprijsd is. Concept lijkt me wel leuk maar t is het net niet denk ik

  • 7 is eigenlijk geen slecht cijfer, maar de game was toch te stranglehold achtig. Dat is het grote minpunt voormij en dus niet de moeite waard om het te kopen en te spelen.

  • Jammer, leek een leuke game te worden, maar niet dus.





    Scheelt mij weer 60 euro.


  • Mij intereseert deze game niet zo erg…

  • Heb net de demo gedaan, vond het echt voor geen meter spelen

  • Zoals ik al bij de video zijn, strakke game! :D

  • Te hoog cijfer voor een matige game (weinig inspiratie, repetitief en slordig wat hou je over?)

  • resident evil 5 had ook als laatste een quick time event ;)

  • Valt me toch nog mee dit cijfer, had hem lager verwacht.

  • Ligt het aan mij of haakt men wel heel snel af door alleen een review te lezen? Het blijft toch ook een persoonlijke mening en ik ben van mening dat t wel een hele dope game is. De sfeer wordt perfect neergezet en er is superveel actie. Morgen lekker ff halen dus en van t weekend flink mee aan de slag…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord