Kirby Super Star Ultra

101 dingen waar Kirby geschikt voor is; # 61: Mascotte voor Vanish.

De vlek verdwijnt waar Kirby verschijnt. Vertrouw Kirby, vergeet vlekken. Kirby absorbeert de vlek op het scherm met zijn speciale zuigkrachten, waarna hij de vlek omtovert tot een vriend. Zoals gezegd: de vijand verdwijnt, waar Kirby verschijnt.

Meer, meer, meer

In totaal zijn er zestien activiteiten in Kirby Super Star Ultra. Elf hiervan zijn volwaardige platformavonturen, waarin een tweede speler de rol van Kirby’s hulpje kan aannemen. Van de overige vijf games zijn er twee te spelen met slechts één knop en zijn de overige drie te spelen met de touchscreen. De touchscreen-games zijn typische reactiespelletjes, waarin maximaal vier spelers elkaar te snel af kunnen zijn. Doordat de games via download play te spelen zijn, kun je met één cartridge deze chaotische minigames beleven met z’n vieren.

Oh, dat is niet wat ik gezegd heb? Ik had misschien even moeten zeggen dat de vlek eigenlijk een vijand is. De boodschap is hopelijk wel duidelijk: Kirby is een superster in spé. Hij is uitgerangeerd, zeg je, omdat hij in Vanish-reclames moet opdraven? Nee joh, hij is echt een ster. Hij zuigt en blaast de boel bij elkaar in zijn eigen avontuur. In Kirby Super Star Ultra merk je vanzelf dat Kirby die 101 dingen zeker kan. Of in ieder geval een heleboel dingen ervan.

Kirby kan op zijn schnabbelreisjes namelijk de krachten van zijn vijanden absorberen, wat hem erg veelzijdig maakt. Bommetje nodig? Zuig een bommenwerpende worm op. Liever een supersnel wiel? Daar is ook wel een vijand voor te vinden. Er zijn een hoop verschillende vaardigheden te verdienen (alhoewel, stelen misschien wel een wat betere benaming is). Hierdoor is er veel afwisseling in wat Kirby kan en is er telkens wel weer een nieuwe vaardigheid op te slurpen, mocht je jouw oude kracht zat zijn.

Overigens kun je opgezogen vijanden ook op laten draven als strijdmakker (of klappenvanger, wat jij wilt), in plaats van hun kracht over te nemen. Deze hulpjes komen handig van pas, want het neemt een groot deel van het overlijdensrisico weg voor Kirby. Het geeft ook veel meer mogelijkheden tot het ontwikkelen van een eigen strijdstijl, want je kunt bijvoorbeeld een bommenwerper als hulpje oproepen zodat je zelf een transformatie tot vogel kunt ondergaan. In sommige gevallen komt een goede afstemming van krachten ook echt van pas, maar het is wel jammer dat sommige hulpjes nagenoeg nutteloos zijn en dus niet of nauwelijks aan je zijde zullen strijden.

Roze stofzuiger

Vind je het onbeschoft als iemand Kirby uitmaakt voor roze stofzuiger? Wees niet langer boos, die mensen hebben er een goede reden voor. Kirby is namelijk niet alleen een roze superheld van Nintendo, maar ook daadwerkelijk een stofzuigerfabrikant! Het bedrijf werd na de Eerste Wereldoorlog opgericht door Jim Kirby en nog steeds zijn er stofzuigers van deze firma verkrijgbaar in meer dan 70 landen. Bewonder bijvoorbeeld eens de roze Kirby Legend II, die het leven van menig huisvrouw aangenamer gemaakt heeft. Leuk feitje: Jelle heeft per ongeluk ooit gesolliciteerd als verkoopmedewerker bij het bedrijf. Gelukkig bedacht hij zich snel en stortte hij zich op games.

Natuurlijk kun je zelfs met al die hulp nog steeds je vingers branden aan gloeiend heet lava of een afgrond van iets te dichtbij herkennen, maar dat gebeurt vooral door knullige foutjes van jezelf. Al met al stuit Kirby op niet heel veel tegenstand, maar mede dankzij enkele pittige eindbazen in latere avonturen zijn de omzwervingen van de roze blob zeker niet eenvoudig te noemen. Dat is leuk, zeker omdat Kirby-games berucht zijn om een vrij lage moeilijkheidsgraad.

Gemakkelijk is de game dus niet, maar echt moeilijk wordt het ook zelden. Dit komt vooral doordat de platformlevels iets te simpel van opzet zijn. Het feit dat Kirby kan vliegen (althans, in de meeste van zijn vormen) zorgt ervoor dat je obstakels wel erg gemakkelijk kunt omzeilen. Veel levels bevatten wel een hoop deuren, waardoor er genoeg te ontdekken valt, maar het gevoel dat achterblijft is dat de omgevingen iets te weinig rekening houden met het feit dat Kirby een bijzonder krachtige, zeer getalenteerde en bovenal knalroze superster is. Oké, vergeet dat knalroze.

In totaal kun je dankzij Kirby Super Star Ultra erop uit trekken in een elftal mini-avonturen. Deze worden ingeleid door tussenfilmpjes, die vreemd genoeg niet het gehele scherm vullen en daardoor ook lichtelijk afgeraffeld en flets aanvoelen. De opzet van meerdere avonturen is leuk, maar doordat een overkoepelend verhaal ontbreekt, voelt het een beetje als een onsamenhangend geheel aan. Bovendien wisselt de moeilijkheidsgraad tussen avonturen behoorlijk, waardoor het spel niet als één geheel overkomt.

Kirby Super Star Ultra is een leuke verzameling avonturen van de roze superster. Er valt gewoon weinig aan te merken op de platformactie. De moeilijkheidsgraad is – zeker voor een Kirby-game – goed gekozen en de gameplay is gevarieerd doordat elk avontuur weer net wat anders van opzet is. Uiteindelijk blijft de kern natuurlijk hetzelfde, want je moet Kirby veilig door levels heen loodsen en speciale krachten (en hulpjes) gebruiken om eindbazen te verslaan. Door de vrij simpele levelstructuur en het gebrek aan samenhang heb je helaas soms het gevoel dat er meer ingezeten had. Hierdoor voelt het totaalpakket wat flauwtjes aan en zijn Kirby’s avonturen vermakelijk, maar niet super of ultra.

7
  • divers
  • hulpjes inroepen