1. Need for Speed: Shift

Need for Speed: Shift

Ziek, zwak en misselijk, dat was de Need for Speed-serie. Na het Underground-tweeluik is het bergafwaarts gegaan. Omdat zelfs de verkoopcijfers daar last van begonnen te krijgen, was het tijd om de serie totaal om te gooien. Het resultaat daarvan is het vermakelijke Need for Speed: Shift geworden.

Het begin is er

Ik heb altijd al een vette sportauto willen hebben, maar het geld heb ik er niet voor. Gelukkig krijg je soms van uitgevers presentjes die je op weg helpen. Zo kregen we van EA twee autobanden om ons uit te nodigen op een race-event op Zandvoort.

Om een beeld van de game te schetsen, is het handig om de vergelijking te trekken met Race Driver: GRID. Zowel Shift als GRID proberen een realistisch race-ervaring neer te zetten, maar dan wel met één goed gevoel voor spektakel. Need for Speed: Shift is realistischer dan alle voorgaande delen van de serie, maar gaat niet zo diep als bijvoorbeeld een Gran Turismo. Zo zag ik hoe mijn collega al driftend en beukend alsnog de eerste plek wist te bereiken, iets wat in een Gran Turismo natuurlijk onmogelijk is. Daar moet ik wel bij zeggen dat dit op het makkelijkste niveau was, met de schade uit, want als je het jezelf iets pittiger maakt, dan is het nodig om iets geconcentreerder te rijden.

Qua auto-aanbod heeft Need for Speed: Shift het goed voor elkaar. Bekende merken als Audi, BMW en Nissan zijn vertegenwoordigd en als je verder komt, krijg je ook toegang tot de meer exotische en erotischere merken. Elke auto rijdt weer anders, wat betekent dat er ook wat zwabberauto’s tussen zitten. Nu weet ik dat je met een voorwielaandrijving anders rijdt, dan wanneer de aandrijving aan de achterkant zit, maar dat het onmogelijk is om de auto met voorwielaandrijving op de baan te houden gaat me iets te ver. Hier kwam ik pijnlijk achter toen ik al mijn centen in een prachtige Porsche had gestoken, die vervolgens bij elke bocht al zijn lak verloor aan de vangrail en bij kleine stuurcorrecties op het rechte stuk gelijk in een slip raakte. Hoe netjes ik ook probeerde te rijden, de wagen onder controle krijgen staat in geen verhouding tot de ‘normale’ wagens met achterwielaandrijving. Hierdoor kun je het wagenaanbod bijna door tweeën delen.

Gelukkig staat hier dan weer een pluspunt tegenover en dat is carrièremodus. Deze wint niet de originaliteitsprijs, maar hij is wel goed uitgewerkt. Net als in zoveel andere racegames begin je onderaan de ladder met de keuze uit een paar pauperbakken. Het winnen van races levert geld op en daarmee kun je het rijdend stuk schroot verbeteren of een nieuwe kopen. Hieraan gekoppeld zit een sterrensysteem. Met de sterren die je verdient, speel je nieuwe races of raceclasses vrij. En juist het verdienen van sterren is in de game goed uitgewerkt en maakt het leuk om races opnieuw te rijden.

Er zijn drie manieren waarop de sterren verdiend kunnen worden. De meest voor de hand liggende, en de minst spannende, is door races te winnen. Interessanter worden de sterren die gekoppeld zijn aan de door jou verdiende punten. In elke race die je rijdt krijg je punten voor net of juist agressief gedrag. Hierdoor wordt er een profiel van spelers opgebouwd, waarmee vervolgens races worden vrijgespeeld die aansluiten op jouw gedrag. Bovendien speel je nieuwe skins en andere dingen vrij als je na genoeg behaalde punten in levels omhoog gaat. Jawel, Shift heeft een soort van experience-systeem en dat bevalt zeer goed. Tot slot verdien je een laatste ster door een bepaalde prestatie te vervullen. Daarbij kun je denken aan het neerzetten van de snelste rondetijd of het ‘masteren van elke bocht’ van het circuit. Dat laatste doe je door een bocht op een perfecte snelheid, via de perfecte lijn, zonder te slippen, door te rijden. Ook dit is weer in elke race een bepaalde uitdaging die zeer interessant is. Je bent daarom een hele tijd zoet met Shift.

Dit is vooral ook omdat er redelijk veel verschillende soorten modi in zitten. Je hebt uiteraard de gewone races, waarbij je het met jouw auto het opneemt tegen anderen. Daarnaast is er de Time Attack, waarin je probeert de snelste raceronde neer te zetten. Je hebt duels waarin je het in een één-tegen-één-gevecht tegen een andere rijder opneemt en er zijn Drift-evenementen. Die laatste kennen we uit de voorgaande Need for Speed-games en hadden ze beter uit deze game kunnen laten. De auto’s waarin je rijdt slippen vaak te veel door, waardoor je niet de benodigde punten behaalt en de race opnieuw moet beginnen. Het is een frustrerende modus, die niet alleen slecht werkt, maar ook totaal niet past bij deze Need for Speed. Gelukkig kun je hem overslaan en de benodigde sterren in andere races halen.

Kijken we dan naar het visuele plaatje, dan zit het in orde. De auto’s zien er goed uit, de circuits zijn zeer goed nagemaakt en de cockpit-view is zeer spectaculair. Het enige wat de game mist is een goed schadesysteem. In de vroege codes die ik van de game te spelen kreeg, waren de deuken in de auto zwaar overdreven, terwijl ik nu met 200 kilometer per uur op een muur kan beuken, met als gevolg dat slechts de motorkap er af ligt. Daar had meer in gezeten, bijvoorbeeld een verfomfaaid stuk metaal dat geen meter meer kan rijden…

Conclusie en beoordeling

8,3
Jammer van die auto’s met voorwielaandrijving die besturen als een geblokkeerd winkelwagentje en het schademodel, puntje voor volgende keer! Eén ding staat echter als een paal boven water: de Need for Speed-serie heeft zich op het juiste moment opnieuw uitgevonden. Het racegevoel is bij de meeste auto’s fantastisch te noemen, de game ziet er goed uit, er valt genoeg te beleven en het experience systeem nodigt de speler uit races opnieuw te gaan spelen.
  • Genoeg auto's om uit te kiezen
  • Veel mooie banen
  • Gevoel voor snelheid
  • Cockpit view
  • Schadesysteem
  • Voorwielaandrijving
  • Driften

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • weer is een goede nfs, deze ga ik mischien wel kopen.

  • Hmm dat schade systeem is wel raar ja :P

  • Jammer dat er in de recensie niks over de online opties van de game geschreven wordt, daar ben ik namelijk vrij benieuwd naar.

  • vet :) is er een demo?

  • ik ga hem waarschijnlijk nemen bij een PU abonnement;)

  • Leuke game voor wanneer die 30 euro kost dus :p

  • Klapperrr van het jaar!..oeps verkeerd site

  • Tja, ik ben nu toch wel aan het twijfelen. Als je de helft van de auto's al kunt afschrijven vanwege de beroerde besturing vind ik dat toch wel een ernstig minpunt.

  • Sinds wanneer is de onkunde van de redactie een reden voor een minpunt?



    Voorwiel aangedreven wagens ondersturen nou eenmaal als de pest. Wanneer je daar hetzelfde mee gaat rijden als met een achterwiel aangedreven wagen heb je een probleem ja. Gewoon eerder remmen en netjes insturen. Hetzelfde met dat driften en RWD.. tja..



    En hoe zit het met de AI van de tegenstanders? En de online multiplayer? etc..



    Nee, gelukkig dat er een Time Attack mode in zit.. Ik kan me geen racegame bedenken waar dat niet in zit, maa dat is blijkbaar wel de moeite waard om te vertellen…



    Beetje half werk jongens.. op de lange termijn gaat kwaliteit boven kwantiteit.







  • @ Bezherk



    Ik heb het spel nu 2 dagen. Er zijn een aantal auto,s die voorwiel aangedreven zijn, maar bij lange na niet de helft van alle wagens. als je gewoon netjes remt voor een bocht en goed instuurt merk je dat de `` beroerde besturing`` erg meevalt.

  • Als jullie dit ook bij Halo 3: ODST doen (dit slaat op de videoreview), dan ben ik hier weg.

  • Het ziet er wel mooi uit en er zijn wel een paar punten erg leuk en goed maar ik denk niet dat ik hem ga kopen!

  • Als jullie dit ook bij Halo 3: ODST doen (dit slaat op de videoreview), dan ben ik hier weg.

    Hier kan ik mee inkomen, maar dan heb ik het niet alleen over ODST. Maar ook over Mass Effect 2, BorderLands en alle andere grote titels van het najaar en komend jaar.

  • fijn om te horen dat Need for Speed weer leeft. ik twijfel alleen nog of ik deze ga halen.



    @redactie:Vanwaar het besluit om ineens amateuristische en niet interessant om naar te kijken videorecensies te maken? De videorecensies waren de kracht van deze site imo. maar zo te zien is het dus tijd om een andere gamesite te zoeken.

  • zalig

  • hij viel me in eerste instantie viel hij tegen maar als je even bezig bent is ie wel vet, maar stiekem vind ik dirt 2/grid toch iets beter,



    ik dacht dat dit een bedreiging kon zijn voor forza 3, maar bij nader inzien komt shift niet in de buurt, hij leunt op een ander soort racer, ik ga tog voor dirt2, totdat forza uit is :D

  • Ik vind het een matige review. Normaal ben ik wel altijd zeer te spreken over de reviews van Jelle. Alleen dit stukje al:



    Zo zag ik hoe mijn collega al driftend en beukend alsnog de eerste plek wist te bereiken, iets wat in een Gran Turismo natuurlijk onmogelijk is. Daar moet ik wel bij zeggen dat dit op het makkelijkste niveau was, met de schade uit, want als je het jezelf iets pittiger maakt, dan is het nodig om iets geconcentreerder te rijden.



    Op het makkelijkste niveau kun je op elk spel al beukend winnen :P



  • En waarom altijd EEN Gran Turismo en niet gewoon Gran Turismo :P

  • Deze stijl van videorecensie is slecht :S

  • Vrijwel elke auto is prima af te stellen door hem te upgraden of de besturing aan te passen. Google is your friend.

    Dat is dus eigenlijk geen minpunt imo.



    Verder is de game grafisch top, vooral de 1st person erg fraai en intens.

    Verwar dit AUB niet met een NFS game…dit is GTR light of PGR +.



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren