FIFA 10

Het is moeilijker om de beste te blijven dan om de beste te worden. Dit is niet alleen bekend in de sportwereld, maar ook bij games sinds FIFA vorig jaar PES na heel wat voetbalseizoenen naar de reservebank verwees. Dit jaar zijn de rollen dus omgedraaid en moet FIFA zijn titel zien te prolongeren.

Na het steengoede FIFA 09 mag het geen verrassing heten dat FIFA 10 vooral voortborduurt op de geboekte successen. “Never change a winning team” moeten ze bij EA gedacht hebben en wij geven ze geen ongelijk. Op papier mogen de vernieuwingen van FIFA 10 dan misschien niet zo indrukwekkend zijn, in de game zijn ze dat des te meer. Een goed voorbeeld hiervan is de bal die veel meer zelfstandig over het veld rolt en dus niet aan de kicksen van de speler kleeft. Het klinkt als iets kleins, maar het zorgt er wel voor dat je het spelletje op een andere manier moet gaan spelen. Of liever gezegd: op een meer realistische manier. Want is je aanname niet goed of draai je net iets te ver richting de tegenstander, dan ben je voor je het weet de bal kwijt.

Wat daar ook een belangrijke rol bij speelt zijn de fysieke duels van FIFA 10, die ervoor zorgen dat virtueel voetbal weer een stukje minder voorspelbaar wordt. FIFA 09 introduceerde de strijd om de bal, maar die verbleekt bijna bij wat we dit jaar zien. Het beste hiervan is dat je nadat je de bal hebt veroverd niet langer onaantastbaar bent; iets dat in FIFA 09 vaak wel het geval was. Spelers gooien nu werkelijk alles in de strijd om jou van de bal te zetten. Zeker in het begin is dit even wennen en moet je niet vreemd opkijken als je het idee hebt midden in een mosh pit te staan in plaats van op een voetbalveld.

Helaas ben jij niet de enige voor wie dit fysieke spel waarschijnlijk wennen is, ook de scheidsrechter weet niet goed hoe hij ermee om moet gaan. Met een beetje pech fluit de virtuele Vink om de twee tellen voor een overtreding en houdt hij hiermee het spel onwijs op. Zelfs bij een schijnbaar onschuldig duel krijg je regelmatig een vrije trap tegen of mee. En ondanks dat je een vrije trap nu sneller kunt nemen om de vaart erin te houden, had de balans toch beter gekund.

Ook bij de grootste vernieuwing van FIFA 10 – het verfijnde dribbelsysteem – lijkt de balans niet helemaal in orde. Gelukkig blijft het in dit geval bij ‘lijkt’, want het nieuwe dribbelen vergt simpelweg wat training. Het 360 graden dribbelen biedt de speler namelijk meer vrijheid dan ooit te voren en maakt het spelletje bovendien een stuk minder voorspelbaar. Doelpunten scoor je minder vaak op dezelfde manier doordat je niet meer slechts acht richtingen op kunt lopen en dus schieten. Het pookje biedt nu veel meer precisie, maar is tegelijkertijd veel gevoeliger. In de eerste wedstrijden zul je de bal dan ook vaker naast de goal rossen dan je in FIFA 09 ooit is overkomen. Het is een nieuwe uitdaging die, als je het een beetje onder de knie hebt, alleen maar voor een grotere voldoening zorgt.

Wat ook voor een grotere voldoening zorgt in FIFA 10 zijn de nieuwe bewegingen die spelers maken. En dan vooral diegenen die een stukje irritatie wegnemen uit het vorige deel. Waar voetballers in FIFA 09 regelmatig een pass van een teamgenoot blokkeerden, doen ze nu – net als de scheidsrechter – een sprongetje opzij. Willen ze de bal juist wél onderscheppen, dan maken ze veegbewegingen achterlangs om de bal tegen te houden, springen ze in de baan van een schot en ga zo maar door... Ook de doelman is voorzien van wat meer skills. Hij tikt balletjes met één hand over de lat en kijkt afzwaaiers naast. Toch is het vreemd dat je nog steeds niet altijd van je sluitpost op aan kunt. Rare fratsen haalt hij uit, door op ongewenste momenten ver uit z’n doel te komen of ballen recht in de voeten van de tegenstander te stompen. Ondanks dit kleine smetje heeft Electronic Arts goed gekeken naar de echte wedstrijden die wekelijks op de buis te zien zijn en dat zorgt ervoor dat FIFA 10 weer een genot is om te spelen.

Wel jammer is dat de game er grafisch niet veel beter uitziet. Waar aan de gameplay flink is gesleuteld, is aan het visuele plaatje minder aandacht geschonken. Spelers zijn nauwelijks scherper, het publiek is nog steeds niet moeders mooiste (understatement van het jaar – Red.) en stadions zien er ook niet heel gelikt uit. Bovendien krijg je bij een wissel weer dat inspiratieloze stadionshot te zien, waardoor het te hopen is dat FIFA volgend jaar met een heel nieuw likje verf komt aanzetten. Goed nieuws is dan wel dat verschillende weerstypen hun rentree maken in FIFA. Van een besneeuwd veld merk je weinig, maar een potje in de regen zorgt voor een heel andere wedstrijd. Bij lange ballen schiet het stuk leer door over het natte veld of blijft hij net liggen in de modder en dat is iets om rekening mee te houden.

De gameplay is niet het enige waaraan is geschaafd in FIFA 10. Nee, ook een aantal modi is doorontwikkeld of toegevoegd en zo ben je met FIFA langer zoet dan ooit tevoren. Degene die het meest aanspreekt is Virtual Pro. De bedoeling hiervan is dat je met een eigen gecreëerde speler uitgroeit tot wereldprof. Je kunt het vergelijken met Be a Pro: je begint met een middelmatige voetballer op een vaste positie en ontwikkelt vaardigheden door wedstrijden te spelen. Door lekker te pingelen word je een betere dribbelaar, veel overspelen traint je nauwkeurigheid en zo kun je in zo’n beetje alles beter worden. Een leuk extraatje is de mogelijkheid om je eigen gezicht op je Virtual Pro te plakken door middel van foto’s, al hebben wij dit nog niet kunnen testen.

Het grote voordeel ten opzichte van Be a Pro is echter dat je de prof in heel het spel kunt inzetten. Dus in de Manager Mode, online, in competities en in al die andere spelmodi waar FIFA 10 bol van staat. Het is dus geen aparte game binnen FIFA 10 en dat is een goede reden om de toch altijd wat duffe Manager Mode weer eens op te pakken. Deze is overigens een stukje overzichtelijker dan in FIFA 09, maar nog steeds niet zo verslavend als de Master League van PES. Nu je ondertussen een uitdaging rijker bent door je eigen speler naar de top te helpen, wordt de Manager Mode een stukje spannender.

Waarschijnlijk is het echter niet de Manager Mode niks of één van die vele andere modi, maar de populaire online modus die de meeste uren van je leven gaat opslokken. Hierin kun je nu kampioenschappen opzetten en bij losse wedstrijden kun je filteren op het aantal sterren van de tegenpartij. Op deze manier kom je niet elke pot tegenover Real Madrid, Barcelona en Manchester United te staan terwijl jij met een lager geklasseerde ploeg speelt. Wie je dit jaar wel kunt tegenkomen zijn Robin van Persie, Wesley Sneijder en al die andere sterren van Oranje, dat eindelijk weer met volledige licentie in FIFA te vinden is. Big up voor EA, want hierdoor zal de populariteit van landenteams een flinke boost krijgen en dat kon het wel gebruiken.

FIFA 10 is een voetbalgame in bloedvorm die zijn voorganger moeiteloos voorbij sprint. Het poetst schoonheidsfoutjes van FIFA 09 weg en verfijnt bovendien een aantal belangrijke spelelementen, die vooral liefhebbers van realistisch voetbal zullen aanspreken. Klein smetje is dat niet alle vernieuwingen even goed in balans zijn en FIFA 10 visueel gezien weinig nieuws brengt. EA heeft er in ieder geval alles aan gedaan om ook dit jaar de titel van beste [i]footie[/i] van het jaar in de wacht te slepen en het resultaat is dat de lat voor de concurrentie dit jaar opnieuw erg hoog gelegd is.

9
  • Nederlands elftal
  • Vechten om de bal