Operation Flashpoint: Dragon Rising

Liefde en haat zijn tegenovergestelde gevoelens, maar gaan soms ook hand in hand. Relaties zijn gebaseerd op liefde, maar een stukje haat in de vorm van ruzie kan er voor zorgen dat je jouw partner beter leert kennen. Waarom dit zoetsappige begin? Omdat ik een haat-liefde verhouding heb opgebouwd met Operation Flashpoint: Dragon Rising.

Het verhaal

Uiteraard kent deze game ook een verhaal, maar dat speelt zich echt op de achtergrond af. Het komt er op neer dat er een olietekort is en dat China besluit een Russisch eiland te bezetten waar veel olie in zit. De Russen komen vervolgens bij de Amerikanen uithuilen en voilà, een nieuw conflict is geboren.

We hebben hier te maken met een vervolg op een legendarisch spel. Iedereen die van Operation Flashpoint heeft genoten, kijkt uit naar dit tweede deel. Operation Flashpoint was een game die het compleet anders deed dan andere shooters met een belachelijke grote spelwereld en een eng gevoel voor realisme. Het bracht een unieke ervaring en dat is dan ook precies de valkuil voor dit tweede deel. Want hoe je het ook wendt of keert, je gaat de game vergelijken met het origineel. En als je dat doet, dan valt het tegen.

Operation Flashpoint: Dragon Rising is vandaag de dag een super realistisch spel, maar is in vergelijking met zijn voorganger toch iets toegankelijker geworden, waardoor er voor de OF-fan een aantal minpuntjes zijn op te noemen. Zo vind ik het heel erg jammer dat je op een enorm groot eiland speelt, waar een enorme oorlog gaande is, maar dat je van dat oorlogsgeweld eigenlijk weinig merkt. In te veel missies ben je enkel met jouw squad, bestaande uit vier man, bezig met het uitschakelen van vijanden. Daarnaast zijn de missies altijd zo opgebouwd dat je maar op een klein gedeelte van het eiland speelt , waardoor je niet dezelfde vrijheid hebt als in het eerste deel.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het ontbreken van de mogelijkheid om bij aanvang van de missie je wapenuitrusting te selecteren, wat voor een liefhebber van sniper rifles als ikzelf een groot gemis is. Vooral omdat vijanden soms op honderden meters afstand staan en met een gewoon machinegeweer dan niet te raken zijn. Die vijanden hebben dat probleem niet en schieten wel gewoon met scherp op jou. Verder is het visueel niet al te best. Kijkend naar details zoals bomen of de animaties van de verschillende militairen is het zelfs lelijk te noemen.

Maar het is wel het lelijkste spel waar ik zoveel plezier mee heb gehad. Want hoewel Operation Flashpoint: Dragon Rising niet de heilige graal blijkt te zijn waar iedereen op had gehoopt, heb ik me er wel enorm mee vermaakt. Vandaag de dag is het aanbod qua shooters over één kam te scheren: iedereen probeert Call of Duty na te doen in de hoop zo een berg geld binnen te harken. In dat opzicht is deze game een baken van licht. Geen bullshit van dat je kunt genezen als je achter een huisje schuilt of dat je tien kogels kunt opvangen voordat je dood bent. Even niet opletten in deze game betekent dat je een kogel door je kop gejaagd krijgt en terug kunt gaan naar een checkpoint.

Soms kom je op punten waarbij dat wel heel vaak gebeurt, maar elke keer leer je ervan en uiteindelijk zul je overwinnen. De tien scheldpartijen die je daarvoor op de game los hebt gelaten, worden dan in één keer vergeten door de zoete smaak van de overwinning. Bovendien zorgt deze manier van realisme voor constante spanning. Zo heb ik letterlijk het zweet van mijn hoofd af moeten vegen in een missie waarbij je een dorp moet beschermen tegen een vijandelijke aanval.

Als speler moet je dus constant alert zijn en daarbij word je gelukkig bijgestaan door jouw teamgenoten. De AI van deze rakkers is goed uitgewerkt op het moment dat jij ze opdrachten geeft. Een ‘assault’-commando zorgt er voor dat zij langzaam maar zeker oprukken richting de positie waar de vijand zich bevindt en dat ze tijdens die tocht zoveel mogelijk dekking zoeken. Maar tegelijkertijd hebben ze een eigen willetje zodra ze de opdracht krijgen een positie te verdedigen. In plaats van te schuilen achter een berg zandzakken, lijkt het ze dan een goed idee om het bos in te gaan en op eigen houtje de aanval in te gaan. Uiteraard worden ze dan doodgeschoten en is het weer terug na het laatste checkpoint.

Het zijn zure momenten, maar als je er doorheen kunt bijten, zul je genieten van intense vuurgevechten die je niet snel in andere games terug ziet. Daarnaast is het een perfecte game om coöperatief te spelen. Op kantoor hadden we de luxe op via de LAN-optie twee televisies naast elkaar te zetten en dat levert echt een fantastisch schouwspel op.

Over de online functie ben ik iets minder te spreken. Tot nu toe ben ik alleen maar in potjes gekomen met idioten die niks anders doen dan als een kip zonder kop rond rennen, waardoor er niks overblijft van de Operation Flashpoint-feeling. Ik hoop dat deze dwazen snel weer overstappen op Halo 3 en dat de serieuzere gamers de overhand krijgen. Of het kan natuurlijk zo zijn dat ik gewoon zwaar pech heb gehad en dat anderen wel goede ervaringen hebben meegemaakt.

Vergelijk je deze game met het origineel, dan zul je niet hetzelfde magische gevoel krijgen. Laat je het verleden echter rusten en begrijp je dat games met de tijd meegaan, dan zul je net als ik heel veel plezier beleven aan Operation Flashpoint: Dragon Rising. De game is iets toegankelijker, maar nog altijd lekker pittig en de voldoening voor een succesvolle missie is dan ook erg groot. Jouw medespelers reageren goed om jouw opdrachten, maar hebben soms wel een eigen willetje. Daarnaast is het jammer dat de game op visueel vlak achterloopt, zeker omdat je niet echt gestimuleerd wordt het grote strijdtoneel te verkennen. Toch blijft Operation Flashpoint: Dragon Rising bovenal een uiterst uitdagende game vol spannende schietgevechten.

8
  • Realisme
  • Diepgang