Mini Ninjas

IO Interactive komt eindelijk met een nieuw spel voor de huidige serie consoles. Zoals je van de maker van de Hitman-serie mag verwachten, zit hun nieuwste titel vol met kogels, bloed, kale mannen en sluipacties, toch? Nee, niets is minder waar, want ze zijn een minder serieuze kant op gegaan. Waar veel mensen toch vooral zitten te wachten op een nieuwe Hitman, komt IO nu met Mini Ninjas.

Een oude ninja-leermeester voelt een verstoring in de balans van de natuur en besluit om zijn beste studenten erop uit te sturen om het geheel te onderzoeken. Ze worden de wijde omgeving in gestuurd, maar gek genoeg komen ze niet terug om verslag uit te brengen. Zo gaat het door totdat er nog maar één over is en dat is meteen de kleine ninja waar je mee begint te spelen: Hiro. Deze Hiro zal op Ninja Mountain en in de wijde omgeving ervan moeten zoeken naar zijn collega's en de oorzaak van de verstoring. Het blijkt dat er een Evil Samurai Warlord is die alle lieve en schattige diertjes uit de omgeving heeft omgetoverd in allerlei samoeraivechters die het Hiro allemaal knap lastig maken.

Verwachtte je misschien een Tenchu of Shinobi-achtig spel omdat de makers van Hitman er verantwoordelijk voor zijn? Het spel concentreert zich wel op het afmaken van vijanden, maar het gebeurt allemaal op iets minder serieuze manier. In Mini Ninjas zie je een vrolijke en sfeervolle omgeving waarin je allerlei vijanden een kopje kleiner maakt. Nou ja, kopje kleiner, je vijanden verdwijnen in een rookwolkje zonder bloedspatten of afgehakte ledematen. Maar het maakt in het geval van Mini Ninjas helemaal niet uit dat het niet “realistisch” of wat dan ook is, het is namelijk gewoon erg leuk om te spelen.

Als je eenmaal je mede-ninja's begint te redden, merk je dat ze eigenlijk allemaal een andere eigenschap hebben. Zo is er Futo, een behoorlijk groot en dommig figuur, die eigenlijk het beste tot zijn recht komt als je simpelweg je vijanden omver wil beuken. De overige ninja's hebben weer andere eigenschappen. Verderop in het spel kom je erachter dat je voor verschillende situaties best andere ninja's kunt gebruiken, al blijft het wel redelijk oppervlakkig. Er zit echt weinig diepgang in de gameplay, al hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. In het geval van Mini Ninjas moet het echter wel even genoemd worden, want het wordt echt repetitief als je hordes vijanden achter elkaar afmaakt door constant op één knop te drukken. Het komt overigens ook niet altijd neer op maar één knop, je kunt namelijk ook vijanden versuffen zodat ze makkelijker te verslaan zijn. Dit is bij de meeste samoerai niet nodig, maar zo nu en dan komt er een grotere langs waar je die strategie wel bij moet gebruiken. Zoals ik al eerder zei, je kunt later dus wisselen met andere ninja's, maar Hiro was voor mij het meest doeltreffend.

Hiro kan namelijk ook zogenaamde Kuji-tempels vinden, waar hij verschillende spreuken kan leren. Dat begint simpel, maar al snel krijg je wat krachtigere aanvallen waarmee je vijanden eenvoudig om kunt leggen. Doordat Hiro de enige is die deze krachten kan krijgen, zal hij toch degene zijn waar je het meest mee speelt, omdat hij het meest effectief is van de hele bende. Hoe dan ook, het komt in Mini Ninjas niet alleen neer op vijanden afweren. Het is ook leuk om de verschillende, sfeervolle omgevingen te gaan verkennen. Er is namelijk meer dan genoeg te vinden, in de zin van planten, paddenstoelen en andere dingen die je kunt mengen om verschillende potions te maken. Voor de speurneuzen onder ons zijn er meer dingen om te vinden, zoals Jizo-beeldjes, die allemaal meetellen om het spel 100% uit te spelen.

Mini Ninjas is een vermakelijk platformspel geworden. Zet je even over de “schattige” ninja's en dieren heen, en je ziet een spel waar je echt veel plezier mee kunt hebben. Grafisch kan het er mee door, maar desondanks zie je duidelijk dat IO goed heeft geprobeerd om een echt Japanse stijl neer te zetten. De gameplay is enigszins repetitief en veel uitdaging zul je (buiten het vinden van allerlei voorwerpen in de omgeving) in het verhaal niet vinden. Maar uiteindelijk blijft Mini Ninjas gewoon een lekker simpele, vermakelijke game.

7
  • Sfeervolle omgevingen en geluid
  • Weer eens wat anders dan moord en doodslag