Beaterator

‘Hey Boy, gimme that beat!’ Een loze quote om een recensie mee te beginnen, dat geef ik eerlijk toe, maar het geeft wel gelijk de vibe mee. Beaterator is stoer. Het product wil PSP-bezitters laten zien dat je meer kunt doen dan alleen maar games spelen op je handheld. Beaterator noemen we dan ook geen spel, het is eigenlijk een stukje software waarmee je jouw eigen muziek maakt.

Dat klinkt behoorlijk simpel en je zou van te voren verwachten dat het ook niet al te diep gaat, maar hey, here comes ‘the adder under the grass’: dat gaat het dus wel! Beaterator biedt de speler de mogelijkheid om zijn eigen nummers te componeren en daarin kan iedereen echt zijn creatieve geest kwijt. Dat kun je op twee manieren doen: de Live Play- of de Studio-modus.

De Live Play is de meest simpele van de twee. Hierin kun je verschillende sampletjes inladen en die vervolgens afspelen. Binnen no-time maak je op deze manier een heel toffe beat, waar je lekker naar kun luisteren of die je kunt laten horen aan je vrienden. Lekker om even snel in de trein mee aan te klooien, maar de echte magie is te vinden in de Studio-variant.

Hierin kun je echt je eigen nummers maken. In de meest simpele vorm verzamel je daarbij een aantal samples en plaats je die op een virtueel notenblad. Het zijn er echt honderden, die uiteen vallen in verschillende genres, zoals House, R&B; en Garage. Qua samples kun je denken aan toffe beats, drumstukken en vrolijke melodieën. Het mixen hiervan is erg makkelijk en binnen een minuut of tien had ik een aardig liedje in elkaar gemixt, dat bestond uit drums, melodieën en speciale stukjes die net even anders gingen. Ik was er erg tevreden over, maar de hitlijst zal ik er niet mee bestormen.

Nee, als je echt iets übercools wilt maken, dan moet je eigen samples maken. De mogelijkheden daartoe zijn, daar is de rode draad weer, uitgebreid. Op een piano kun je verschillende noten gebruiken om iets aan elkaar te breien en ook is het mogelijk om bepaalde gedeeltes uit bestaande samples te rippen en die tot iets moois te verweven. Als je een beetje een creatieve geest bent, dan zul je echt helemaal los kunnen gaan.

Maar terwijl ik dat tik, denk ik ook dat de game misschien wel te uitgebreid is voor de PlayStation Portable. Ik kon mezelf er niet toe zetten om uren met dit programmaatje aan de slag te gaan en ik denk dat als je echt de diepte in wil gaan, je dat beste op de PC kunt doen.

Het is indrukwekkend om te zien hoe uitgebreid Beaterator is geworden. Via de Live Play-modus maak je zo een toffe beat en met de simpele functies kun je ook in de Studio-modus best dope nummers maken. Het programma biedt de mogelijkheid om echt de diepte in te gaan, maar gaat op dat moment de concurrentie aan met PC-software en als ik de voorkeur moet geven, dan draai ik echt ingewikkelde platen toch liever op de PC in elkaar.

8
  • Toegankelijk
  • Veel samples