Heroes Over Europe

Als kind heb ik naast gamen ook verrekte veel strips gelezen, toen huiswerk nog slechts een eng woord was. Eén stripreeks ging over de Britse heldenpiloot Biggles uit de Tweede Wereldoorlog. De verhalen waren lekker cliché, maar bij kleine jochies doen heroïsche veldslagen het altijd goed. In Heroes Over Europe neem je zelf de stuurknuppel in handen tijdens de grote veldslagen in de lucht van WO II, maar dat is helaas niet zo spectaculair als ik mijn Biggles-avonturen kan herinneren. En dat komt niet alleen doordat ik inmiddels flink wat jaren ouder ben. De game heeft namelijk vrij weinig te bieden, zeker aan mensen die het helemaal gehad hebben met deze uitgekauwde Wereldoorlog als decor.

Ik kon het spel persoonlijk nog wel verdragen, maar dat komt meer door mijn achtergrond. De luchtoorlog in Europa vond ik altijd erg boeiend (sinds Biggles). Op mijn kamer hingen allerlei bouwpakketjes van Spitfires, Heinkels, Messerschmitts en andere gevechtsvliegtuigen. In Heroes Over Europe zitten al deze authentieke vliegtuigen en het is voor mij toch wel bruut om in dezelfde kist te vliegen als mijn stoffige held. Er zijn namelijk weinig spellen waarbij al deze klassieke vliegtuigen te besturen zijn zonder dat het gelijk echt moeilijk wordt.

Aan de andere kant is de Tweede Wereldoorlog niet bepaald origineel meer te noemen voor een spel. Veel gamers hebben het wel gehad met al dit prehistorisch wapentuig. Dat is ook zeer begrijpelijk als je kijkt naar de actie in dit spel. Je hebt alleen mitrailleurs om de Jerries (Duitsers) mee uit de lucht te knallen en de explosies zijn niet bepaald spectaculair te noemen. De meeste vliegtuigen haal je zonder al te veel moeite uit de lucht, tenzij ze eenmaal rondjes beginnen te draaien. Ik heb serieus last van mijn nek gehad omdat mijn tegenstander steeds rondjes bleef draaien. Ik stierf vaker omdat ik tegen een gebouw aanknalde, dan omdat de vijand me neer kon halen. Toch gaf het wel voldoening om alles neer te halen, maar dat was denk ik de Biggles in mij.

Met de hoofdpiloten in het spel had ik namelijk maar erg weinig. De voice-acting is tijdens de filmpjes wel aardig, maar in-game is het bagger. Denk aan heel geforceerde grapjes over wie aan de beurt is om het volgende rondje te betalen op de grond. Verder werken de magere graphics ook niet in het voordeel van Heroes Over Europe. De landschappen en steden zien er uit alsof je kijkt naar miniaturen. De missies brengen je op plekken waar grote luchtoorlogen zijn gevoerd. Denk aan een brandend Berlijn als decor of het kanaal tussen Engeland en Frankrijk. Helaas zijn de missies steeds meer van hetzelfde. Haal die bommenwerpers neer, pak wat gronddoelen mee en maak de rest van alle jachtvliegtuigen af. Zo gaat het eigenlijk elke keer, maar dan in een andere volgorde. Om vijanden uit te schakelen, kun je ze doorzeven met lood of voor een precisieschot gaan. Dit laatste is een zogenaamde Ace Kill. Je moet hiervoor wel een aantal seconden je doelwit in je vizier hebben. Hierna krijg je een soort slowmotion waarin je precies op de cockpit of motor moet mikken voor een succesvolle Ace Kill. Het is alleen nogal onzinnig om hiervoor te gaan. De tijd dat je het doelwit netjes in je vizier moet houden, is lang genoeg om hem twee keer neer te halen. Waarom zou je dan in vredesnaam voor deze tijdrovende optie kiezen?

De makers hebben eigenlijk de verkeerde keuze gemaakt door meer voor de actie te gaan in deze game. Je hebt nu veel vijanden (je knalt zeker vijftig bad guys neer tijdens een missie), maar de dogfights zijn vaak erg simpel. Ze willen het spectaculairder maken en dat werkt op deze manier totaal niet. Je ziet veel tegenstanders om je heen, maar ze zijn niet echt gevaarlijk. Ik dacht dat dit probleem online opgelost zou worden. Menselijke tegenstanders zijn altijd een stuk beter. Helaas was er bij de PS3-versie geen kip online. Ik kan dus niet zeggen of de gevechten daar goed of slecht werken. Het lijkt mij echter dat deze game nooit echt veel spelers zal trekken, want daarvoor is de game gewoonweg te slecht.

Heroes Over Europe is een zeer magere game die terecht ondergesneeuwd zal raken in het najaarsgeweld. Alleen voor diehard WO II luchtoorlogfans (of Biggles-fans) is dit een aardige manier om eens te vliegen in je favoriete Spitfire of Messerschmitt. De rest van de wereld zal er geen bal aan vinden, want de missies zijn constant hetzelfde en worden nooit echt spannend. Het zijn dikke luchtveldslagen waarbij je sneller tegen de grond klapt, dan dat de vijand je neerhaalt. De Ace Kills zijn simpelweg overbodig en het spel is niet bepaald moeders mooiste. Er blijft dus erg weinig positiefs over.

4
  • Veel authentieke vliegtuigen
  • Grote luchtveldslagen...