Kingdom Hearts 358/2 Days

Ik heb enorm lang gewacht op Kingdom Hearts 358/2 Days. Ik kan helemaal opgaan in de Kingdom Hearts-serie. Het maakt me dan niet uit wat er om me heen gebeurt, de wereld staat even stil als er een nieuw deel verschijnt. In de afgelopen tien dagen heb ik mijn privéleven daarom even helemaal lamgelegd en was ik 358 dagen iemand anders. Ik kreeg de opdracht een dagboek bij te houden, dus dat heb ik maar gedaan. Wat een brave jongen ben ik toch.

Dag 1: Slabbetje

Wat een prachtige openingsscène! Ik heb al genoeg tussenfilmpjes gezien op de DS, maar van deze pracht en praal is zelden vertoond op de twee kleine Het doet me terugdenken aan de hoogtijdagen van Final Fantasy op de PlayStation waarin de cruciale scènes voor het verhaal magistraal tot leven kwamen via cutscenes van ongekende kwaliteit. Bij 358/2 zitten er bovendien nog eens stemmen bij. Hoewel het verhaal wat onduidelijk blijft, is een slabbetje geen overbodige luxe. De filmpjes zijn namelijk om van te kwijlen en watertanden.

Dag 2: Zoals het hoort

Ik ben Roxas, de blonde knaap die ook in Kingdom Hearts II een prominente rol speelt. Als lid van Organization XIII word ik dagelijks op missies gestuurd. Dit kan betekenen dat ik gigantische Heartless, de vijanden in Kingdom Hearts, moet verslaan, maar het kan bijvoorbeeld ook een verkenningsmissie zijn. Deze missiestructuur wijkt af van de eerdere Kingdom Hearts-delen, maar past wel perfect op een handheld. Veelal duren de missies niet veel langer dan een kwartiertje, waardoor de game erg gemakkelijk onderweg te spelen is. Precies zoals het hoort bij een handheldgame.

Dag 3: Sorry

Na een aantal uur jagen op Heartless ben ik tot de conclusie gekomen dat de makers erin geslaagd zijn het actievolle vechtsysteem van de Kingdom Hearts voor de PlayStation 2 in volle glorie naar de DS over te zetten. Je loopt door sfeervolle omgevingen die er voor DS-begrippen schitterend uitzien. Af en toe zullen er vijanden opduiken die je kunt proberen te verslaan, maar je kunt er ook voorbij rennen. Perfectionistisch als ik ben, wil ik de wereld schoonvegen en dus geen enkele Heartless achterlaten, maar het is niet altijd noodzakelijk voor de missie. Vandaag moest ik bijna de trein uit stappen, dus toen heb ik (shame on me) een paar harteloze vijanden laten leven. Sorry.

Dag 5: Panelen

Ik krijg steeds meer mogelijkheden om mijn eigen voorkeuren aan speciale aanvallen en eigenschappen te kiezen. Via zogenoemde ‘panels’ is in te delen welke vaardigheden en aanvallen je wel en niet wilt gebruiken. Ik ga zelf altijd voor genezingsmagie, dus daarom ruim ik een aantal panelen in voor de magische spreuken cure en cura. Verder heb ik mijn eigen wapen samengesteld via synthese bij een vriendelijke Moogle en kan ik inmiddels met een koprol vijandelijke aanvallen ontwijken. Voor het blokkeren van aanvallen heb ik geen ruimte meer, maar als ik nou nog twee missies doe, heb ik genoeg ruimte vrijgespeeld om blokkeren toe te voegen aan mijn mogelijkheden. Aan de slag dus!

Dag 6: Halloween Town

Vandaag is een goede dag. Vandaag beleefde ik een heuglijk moment, want ik werd op richting mijn lievelingsplek in het Disney-universum gestuurd: Halloween Town. Al die andere werelden zijn leuk en aardig, maar voor mij gaat er geen plek boven dat macabere Halloween Town, compleet met geweldig licht nerveus muziekje. Ik zag Jack Skellington ook nog even lopen, die nog druk in de weer was met voorbereidingen voor de aankomende Halloween-viering. Leuk, dat die wereld zo toch een teken van leven vertoonde. Verder mis ik namelijk wel een beetje de subtiele details en grapjes die ik van Kingdom Hearts gewend ben. Komt waarschijnlijk doordat Roxas zich als geheim agent moet gedragen en dus geen leuke gesprekjes met plaatselijke bewoners aan kan gaan. Jammer hoor.

Dag 8: Geen privéleven

Het begint inmiddels wel een beetje in herhaling te vallen om elke keer op dezelfde type missies te gaan. Gelukkig kan ik naast de gewone missies ook challenges uitvoeren, waarmee ik weer speciale voorwerpen kan verdienen. Hierin moet ik bijvoorbeeld zo snel mogelijk de missie voltooien, of vermijden dat ik geraakt wordt door vijanden. Een leuke afwisseling, al blijft het een beetje meer van hetzelfde. De afwisseling moet gezocht worden in de Mission Mode, waar je zowel alleen als met anderen de in de Story Mode vrijgespeelde missies kunt doen om weer andere beloningen te verdienen. Potverdorie, wat is er veel te doen. Ik hou zo geen privéleven meer over.

Dag 10: Complexe vork

Ik ben er eindelijk achter de levensgeschiedenis van Roxas. Dat duurde lang zeg, want pas na een uur of dertig begreep ik hoe de vork in de steel zat. De eerste twintig uur was het allemaal een beetje te complex om te begrijpen, maar de puzzelstukjes zijn uiteindelijk redelijk ineen geschoven. Daarom snap ik nu wel wat Kingdom Hearts te maken heeft met Organization XIII, waarom die goedzak van een Roxas lid werd van deze organisatie en wat hun doel is. Ook weet ik in hoeverre het lot van Sora en dat van Roxas met elkaar verbonden zijn. Oh, en ik weet wie dat veertiende lid van de bende van dertien is. Maar goed dat ik Kingdom Hearts en Kingdom Hearts II gespeeld heb, anders had ik er geen sikkepit van gesnapt.

De conclusie van tien dagen Kingdom Hearts 358/2 Days is dat de DS een volwaardig Kingdom Hearts-avontuur rijker is. Het vechten is net zo leuk en actievol als op de console en er zijn genoeg missies om je tientallen uren zoet te houden. Dankzij schitterende tussenfilmpjes krijg je de sfeer van het verhaal goed mee. Wel is het noodzakelijk om Kingdom Hearts gespeeld te hebben – en eigenlijk ook Kingdom Hearts II. Zonder voorkennis snap je namelijk helemaal geen hout van alle gebeurtenissen. Daarom is Kingdom Hearts 358/2 Days alleen geschikt voor mensen die de serie trouw volgen en de verborgen relaties achter de prachtige spelwereld kunnen doorzien.

8+
  • Prachtige filmpjes
  • Actievolle gevechten