1. Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen

Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen

Drie franchises, twee helden, één game. Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen glijdt de schans af en landt met de kop naar voren in je Wii-gleuf. Na de Zomerspelen van 2008 in Beijing, zijn nu de Winterspelen van 2010 in Vancouver aan de beurt. We verruilen het rennen, springen, zwemmen en schermen in de zon dus voor de nobele sporten op het ijs en in de sneeuw. Zwaai niet te fanatiek met je Wii-mote en duik niet te hard vanaf de bank op je Balance Board, anders zit jij misschien in de eerste gipsvlucht terug naar de normale wereld.

Voor deze nieuwe editie zijn er zo'n twintig personages van de partij. Onder deze collega's van de twee megasterren Mario en Sonic vallen uiteraard Luigi en Knuckles, maar ook Bowser en dr. Eggman. Deze schurken schnabbelen immers in hetzelfde circuit als de loodgieter en de egel. Sonic heeft de hele egelfamilie bij zich, want Shadow, Knuckles, Silver en Metal Sonic doen allemaal mee, terwijl Mario zijn kartvrienden Donkey Kong en Yoshi heeft uitgenodigd. Natuurlijk kunnen de echte narcisten ook met hun Mii aan de slag.

De helden en schurken zijn verdeeld in vier klassen. Je hebt de krachtpatsers, zoals Donkey Kong en de snelle jongens zoals Sonic. Verder zijn er nog de technisch vaardigen zoals Waluigi en degenen die alles redelijk goed kunnen, zoals multitalent Mario. Tactisch kiezen scheelt voor losse spellen, maar als je het Festival gaat spelen, kun je erop vertrouwen dat je er toch wel doorheen komt, omdat de computergestuurde opponenten niet erg veel tegenstand bieden. Zelfs met je Mii, die nergens punten op heeft maar tijdens het verzamelen van medailles groeit in die specifieke velden, ligt de overwinning in het medailleklassement van de Festivalmodus in het verschiet. Kortom, meer dan oogsnoep is het allemaal niet, die vaardigheden.

De eerste grote positieve verandering in de game is dat er een overkoepelende spelvariant is: de eerdergenoemde Festivalmodus. Deze bestaat uit achttien dagen van uitdagingen, waarin je het doel hebt de bovenste plek van de medaillespiegel te bemachtigen. De uitdaging van dag één is het introfilmpje kijken, dat met veel fanfare de sfeer zet voor dit feestelijke evenement. De dagen daarop volg je steeds weer trainingen voor de sportdisciplines, die weer op andere dagen gespeeld worden. Al punten en dus medailles vergarend, moet je ervoor zorgen dat die 1e plaats op het erepodium voor jou gereserveerd is. Pluspuntje voor het erepodium, want het ziet er toch een stuk professioneler uit dan die strook land waar je in deel één op stond.

Wat verder fijn is om te weten, is dat de manier van spelen uit het vorige deel iets is bijgesteld. Je hoeft nu niet meer constant zo snel mogelijk met je Wii-mote te zwaaien totdat één voor één mensen afhaken vanwege opkomende RSI. Er is voor een model gekozen waarbij je af en toe uit je dak moet gaan, om meteen daarna een makkelijkere handeling uit te voeren op precies het juiste moment. Dit wordt afgewisseld met momenten van korte rust. Dankzij deze veel prettigere besturingsvorm zul je minder vaak hebben dat familieleden of gasten de Wii-mote de hoek in keilen, uit vermoeidheid en frustratie.

Je kunt aan een tiental sporten meedoen, met nog wat variaties op het thema. Zo kun op de lange latten gaan slalommen, maar ook gaan schansspringen. Met de ijzers ondergebonden kun je rondjes schaatsen, maar ook kunstrijden met het Zwanenmeer als achtergrondmuziek. Verder kun je ook ijshockey spelen, snowboarden, bobsleeën, curlen en sneeuwballengevechten houden. Dit laatste wordt natuurlijk ook in Vancouver gedaan, maar of er medailles mee verdiend gaan worden, valt te betwijfelen. Ook leuk voor de afwisseling zijn de droomevenementen, die zich afspelen in omgevingen die rechstreeks uit de Mario- en Sonic-games lijken te komen, waardoor ze mooier en spannender zijn dan de normale wedstrijden. Dit illustreert ook goed dat de samenwerking tussen SEGA en Nintendo nog een stukje verder is gegaan voor deze game.

Buiten de Festivalmodus is het meer van hetzelfde, maar dan in hapklare porties. Je kunt de sporten ook spelen in een partygame setting, met namen als Ballonnenaanval of Rad van Fortuin. Je moet dan bijvoorbeeld zoveel mogelijk ballonnen kapot schieten en verdient meer schoten door goed te presteren in de sportieve onderdelen die je tussendoor uitvoert. Ook is er een pleintje met winkeltjes waar je items voor je personage kunt halen, muziek uit de game kunt 'kopen' om naar te luisteren, trivia over de Olympische Spelen kunt lezen en meer van dat soort activiteiten om je tijd mee te verdoen. Allemaal leuk en aardig, maar als deze extraatjes er niet in hadden gezeten, zouden ze absoluut niet gemist worden.

De toevoeging van het Balance Board toont dat er best lol te beleven valt met het weegschaaltje. Helaas is deze toevoeging beperkt tot één modus, die ongelukkigerwijs maar met één speler te spelen is. Ze mogen op de cover dus zeggen dat je ermee kan spelen, maar daar is eigenlijk al alles mee gezegd. Jammer, want het (bob)sleetje rijden, op je kont of op je buik, wordt er wel wat spannender van. Om de beurt op de plank had een optie moeten zijn en met twee plankjes was helemaal leuk geweest, al is deze game ook weer niet zo bijzonder dat je er graag je Balance Board voor meeneemt naar je maat.

Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen is wat mooier en speelt soepeler dan het vorige deel. Vooral de droomevenementen, die je bijna het gevoel geven een echte Mario- of Sonic-game te spelen, zijn een welkome toevoeging. Alleen zul je dit spel vrij snel aangeleerd en uitgespeeld hebben. Maar als er dan geen tegenstand meer is van de computertegenstanders, kun je nog altijd wat echte mensen bellen. Met twee tot vier mensen kom je de dag wel door, aangezien je de sporten vrij snel in de vingers hebt, maar niet meteen topscores haalt. SEGA is er in ieder geval in geslaagd om genoeg te verbeteren en te veranderen aan de game, waardoor deze game zelfs voor bezitters van het vorige deel de moeite waard is.
7
70
Score: 70