Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes

Star Wars is een zeer geplaagde serie, zowel op het gebied van de films als de spellen die gemaakt worden. De recentere filmtrilogie werd door de meeste fans minder goed ontvangen als de ‘oude trilogie’ en ook de games worden wisselend ontvangen. Titels als Knights of the Old Republic, The Force Unleashed en het wat oudere Rebel Assault werden redelijk tot goed ontvangen, terwijl bijvoorbeeld het recente Clone Wars Lightsaber Duels vrij matige cijfers toebedeeld kreeg. Nu heeft LucasArts een nieuw deel in deze serie uitgebracht, Republic Heroes. Drie keer raden in welke categorie deze game valt...

Voer voor Star Wars-fanaten, dat is Republic Heroes in ieder geval wel. Het spel zit namelijk vol met bekende figuren uit de Clone Wars animatieserie, wat ook niet zo gek is als je bedenkt dat dit spel qua verhaal tussen de verschillende seizoenen zou moeten passen. Je kunt met bekende figuren als Obi-Wan Kenobi en Anakin Skywalker spelen, maar ook met minder bekende, zoals wat andere Jedi's en verschillende Clone Troopers. Een van de positieve kanten van dit spel is dan ook dat dit allemaal goed bij de sfeer en verhaal van de animatieserie past. Ken je die niet, dan wordt het al wat lastiger, maar de fans van de serie zullen veel figuren en omgevingen herkennen.

Verreweg het grootste minpunt van Republic Heroes is de haperende gameplay. Deze is onder te verdelen in twee verschillende facetten: de Jedi’s en de robotachtige figuren. Als Jedi doe je eigenlijk niet veel meer dan rondlopen en alle vijanden die je tegenkomt een kopje kleiner maken. Nu hoeft dat niet meteen te betekenen dat iets repetitief is, want als alles lekker soepel loopt en voldoende uitdaging biedt is er niets aan de hand. Jammer genoeg is dat niet het geval in Republic Heroes, want de besturing stottert veel te vaak. Stel dat je een hele zwik aan vijanden op het scherm hebt, dan wil je het liefst in een vloeiende beweging die tegenstanders afmaken om een mooie combobonus op te bouwen, toch? Het spel werkt je in dat geval gewoon tegen, aangezien de vechtanimaties vaak ietwat vertraagd afspelen. Ook het schieten met bijvoorbeeld de Clone Troopers, het andere gameplay-aspect werkt vrij onnauwkeurig. Je gaat als een Pistolen Paultje tekeer in de hoop iets te raken, dan dat je daadwerkelijk goed kunt richten.

De levels zitten soms ook wat verwarrend in elkaar. In het begin krijg je een spinachtige baas voor je kiezen, waarbij je zijn poten vast moet zetten om daar vervolgens op te rennen en je een turret kapot moet maken. Klinkt simpel, maar ik kreeg het de eerste paar keer niet voor elkaar om bij die turret te komen. Ik heb voldoende ervaring met videogames om te weten wat ik moet doen, maar het spel maakte het me erg lastig om het uit te voeren. Niet duidelijk is op welk deel van de vastgezette poten je nu kunt staan en welke niet. Er zijn nog meer voorbeelden, die meestal te maken hebben met het niet goed kunnen zien wat je moet doen of waar je heen moet. Soms vloeien achtergrond en het daadwerkelijke level zo in elkaar over dat je geen idee hebt of je ergens op kunt staan of niet.

Niet online

Het overgrote deel van alle spellen die uitkomen voor de consoles hebben wel een online modus. Samen de levels uitspelen is vaak erg leuk en het zou ook bij Republic Heroes passen. Helaas heeft Krome Studios ervoor gekozen om deze online co-op multiplayer weg te laten. Erg jammer, want samen met een vriend online een spel uitspelen is in veel gevallen een leuke spelervaring. Je kunt het spel wel lokaal in co-op spelen, gek genoeg.

Het is soms lastig om te zien wat nu achtergrond en wat nu het gedeelte is waar je echt heen moet springen. Niet alleen het level design laat steken vallen en de camera compenseert ook niet echt. Als de camera in één van de hiervoor beschreven situaties nou mooi mee zou draaien, dan was er niets aan de hand geweest. Je krijgt dan een mooi overzicht van het level en gaan met de banaan! Helaas, het geval blijft stug hangen, waardoor je verder komt door veel trial and error. Lees je een negatieve ondertoon in deze recensie? Goed opgemerkt, want Republic Heroes is een spel wat in deze staat eigenlijk niet uitgebracht had mogen worden.

Star Wars: The Clone Wars – Republic Heroes is een matige game geworden die vol met fouten zit. De gameplay is herhalend en hapert af en toe behoorlijk, vaak blijft de camera hangen zodat je gewoon niet goed ziet waar je heen moet en soms heb je geen idee wat je nu precies moet doen in een bepaalde omgeving. Daartegenover staat nog wel dat de sfeer en het verhaal goed bij de bestaande tv-serie past. Star Wars is een van mijn favoriete filmseries ooit en er zijn ook echt goede spellen verschenen, maar Republic Heroes doet simpelweg teveel fout om ook maar een voldoende te scoren.

4-
  • Verhaal past goed
  • Het is Star Wars!