Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Het porten van games, het verloopt zelden feilloos. Meer dan eens heeft de ontwikkelaar er niet zoveel zin in en met alle technische mankementen van dien wordt een game op een andere spelcomputer uitgegeven, zonder dat er enige ziel en zaligheid in is gelegd. Zoiets kan Rockstar zich natuurlijk niet veroorloven, want de ogen van de wereld zijn gericht op het bedrijf dat keer op keer kwaliteit moet en weet te bieden.

Wanted

Het ‘wanted level’-systeem is anders dan wat we van andere GTA’s gewend zijn. In Chinatown Wars moet je politiewagens juist kapot beuken in plaats van proberen te ontsnappen! Pas wanneer er genoeg politiewagens zijn gemold, kun je veilig ontkomen. Ook een opmerkelijk detail is het feit dat Liberty City, in tegenstelling tot andere GTA's, vanaf het begin in zijn geheel toegankelijk is. Het eiland Alderney, dat in GTA IV ten westen van Liberty City ligt, ontbreekt echter.

Inhoudelijk is er niet of nauwelijks iets veranderd ten opzichte van de DS-versie. Je speelt nog steeds Huang Lee, een zoon van een triadesbaas die zijn relaxte leventje vaarwel kan zeggen wanneer zijn vader wordt vermoord. Met een erg speciaal zwaard, Yu Jian, reist hij vervolgens naar Liberty City om deze aan zijn oom te overhandigen. Een GTA-game zou geen GTA-game zijn als er niet iets goed fout gaat, en daarop is Chinatown Wars geen uitzondering. Na een warm onthaal laten een paar Koreanen Huang voor dood achter in een auto, dumpen hem in het water en nemen het zwaard mee.

Ontsnappen doe je vervolgens door de voorruit “in te tikken”. Bij de DS werd hierbij slim gebruik gemaakt van de touchscreen-mogelijkheden, maar bij gebrek aan een touchscreen en stylus heeft Rockstar besloten een Quick Time Event te gebruiken. Hoewel dit een leuke afwisseling is en er goed gebruik wordt gemaakt van de analoge stick en de schouderknoppen voelt het niet echt meer aan als een toevoeging. Dat is jammer, maar echt storen doet het niet.

Als Huang de naderende dood heeft overwonnen, is het tijd om het slechte nieuws te melden aan zijn oom, Kenny. Wu “Kenny” Lee wilde het zwaard overhandigen aan de grote baas Hsin Jaoming, om zijn plaats als opvolger vast te stellen. Na het verlies van het zwaard heeft Kenny echter zijn geloofwaardigheid verloren en volgt een verhaal vol verrassende twists, waarin Huang zich opwerkt in het criminele circuit en uiteindelijk wraak zal nemen op de moordenaar van zijn vader. Door de verhaalmissies één voor één af te werken kom je steeds dichter bij dit doel.

Het valt hierbij gelijk op dat je het verhaal een beetje met een korreltje zout moet nemen. De absurditeit en het sarcasme spatten er namelijk aan alle kanten vanaf. Het is heerlijk om te zien hoe Huang lekker de spot drijft met zijn oom en andere figuren die rechtstreeks uit een gesticht lijken te zijn ontsnapt. Mocht sarcasme jou niet liggen, dan raakt het verhaal kant noch wal. Maar dat het verhaal wat luchtiger en minder diepgaand is vergeleken met andere GTA’s is helemaal niet zo erg, want de gameplay blijft erg verslavend.

Dit komt mede door de gevarieerde verhaalmissies. Zo ben je de ene keer raceauto’s aan het saboteren om een hoge pief van de triade een race te laten winnen en mag je de andere keer met molotovcocktails auto’s vernielen. Het zijn de originele details en de minigames die ervoor zorgen dat geen enkele missie aanvoelt als een herhalingsoefening. De missie waarbij ik een ‘vriend’ van een hoog triadelid moest ontvoeren en levend moest afleveren staat me nog goed bij. Dat de beste man in een ambulance lag en nogal een zwak hart had maakte het er niet gemakkelijker op. Toen uiteindelijk bleek dat het triadelid zijn ‘vriend’ had laten ontvoeren om hem zelf te kunnen vermoorden, moest ik toch even grijnzen. Dit is nou typisch Grand Theft Auto. De missies hebben daarnaast met een gemiddelde speelduur van 5 á 10 minuten precies de juiste lengte, waardoor de verveling ver buiten de deur blijft.

Een leuke toevoeging in de vorm van een nieuw personage is journaliste Melanie Mallard. Haar motieven om criminele activiteiten te filmen voor een documentaire blijken niet zo gunstig voor de desbetreffende criminelen en dat zorgt voor een iets uitgebreidere verhaallijn met de nodige extra missies. Vooral de exclusieve missie “Factory Fun” zal een grote glimlach opleveren bij mensen die San Andreas hebben gespeeld. Zo weet Rockstar toch nog iets extra’s te brengen zonder dat het geforceerd aanvoelt.

Naast de nodige verhaalmissies, die je in zo’n acht uurtjes wel voltooid hebt, is er natuurlijk nog zat te doen. Zo kun je proberen geld te verdienen door een heleboel krasloten te kopen en prijzen te winnen (geen waterdichte methode helaas) of door mensen te tatoeëren. Maar het blijft het leukst als je drugs gaat dealen. Je krijgt regelmatig tips via de mail binnen van dealers die graag in willen kopen of iets in de aanbieding hebben. Als je dit goed in de gaten houdt, kun je leuke winsten maken. Met gebruik van het handige GPS-systeem ben je binnen no-time van de ene dealer bij de andere. Drugs dealen gaat echter niet zonder slag of stoot, want het gebeurt regelmatig dat je in een valstrik van de politie loopt. Maar ja, dat is een ‘risico van het vak’.

Als de hel dan losbreekt en het scherm zich vult met kleurrijke sirenes, schietgrage agenten en onschuldige omstanders valt het op hoe goed de game er uitziet en hoe vloeiend alles loopt. Op het grotere beeldscherm is sowieso meer zichtbaar dan op de DS, maar de gebouwen, wegen en bomen zijn haarscherp en zelfs reclameborden zijn goed leesbaar vanuit het 2D aanzicht. Daarnaast is de muziek geremixt en klinkt deze nu veel beter op de PSP.

Rockstar heeft duidelijk alles gegeven om met Chinatown Wars ook op de PSP de complete GTA-ervaring te brengen en is daarin absoluut geslaagd. Zo ziet de game er goed uit en brengen de extra missies net wat meer variatie. Dat het verhaal wat minder diepgang dan andere GTA-games heeft, wordt perfect verbloemd door de droge humor en het sarcasme van Huang. De minigames, hoewel redelijk goed uitgewerkt, zijn jammer genoeg niet echt van toegevoegde waarde door het ontbreken van een touchscreen. Maar doordat Rockstar de voordelen van de PSP goed heeft weten te benutten, heeft men met Chinatown Wars toch een regelrechte topper afgeleverd die je een behoorlijke tijd zoet zal houden.

9
  • Heerlijk sarcastische Huang…
  • Ziet er strak uit