Ratchet & Clank: A Crack in Time

Hoe zou het zijn om de laatste man ter wereld te zijn? Wat zou je elke dag doen? Zou je voor je grot een beetje voor je uitstaren, ben je wanhopig op zoek naar andere mensen of hang je jezelf op aan de eerste de beste boom? Natuurlijk zou het voor het laatste problematisch zijn als dezelfde rampspoed die jouw soortgenoten trof, ook alle bomen heeft uitgeroeid. Nouja, dan maar de mouwen opstropen en op zoek naar nieuw gezelschap, toch Ratchet?

Onze beroemde platformheld Ratchet is ervaringsdeskundige, want hij dacht de laatste overlever van het edele Lombax-ras te zijn. Door niet bij de pakken neer te gaan zitten wist hij zich gelukkig op een andere planeet aan te passen. Hij groeide daar zelfs uit tot een held en werd ook nog eens vrienden met Clank. En vriendschap, zo weten jullie vast wel, staat boven alles.

In Ratchet & Clank: A Crack in Time loopt dit hoofdthema als een rode draad door de game. Beide vrienden zijn na de wilde avonturen van het vorige deel van elkaar gescheiden. Clank bevindt zich in een futuristisch gebouw in het centrum van het universum en Ratchet bewijst dat hij een echte vriend is door naar hem op zoek te gaan. Voor het verhaal een interessant gegeven, maar uiteindelijk komt de splitsing vooral het spelplezier ten goede.

De Ryno 5

Iedere speler heeft zijn favoriete Ratchet & Clank-wapen. De een lacht zich kapot bij de Groovitrion, terwijl de ander dat niks vindt. Mijn favoriet is echter het absurd grote machinegeweer dat de naam Ryno draagt. In A Crack in Time krijgen we te maken met de Ryno 5 en daarmee kun je weer iedereen overhoop knallen!

Dit levert namelijk een bijzonder geslaagde wisselwerking tussen twee verschillende speelstijlen op. Het ene moment ben je met Ratchet als een idioot om je heen aan het schieten, het andere moment doe je het met Clank rustiger aan met verschillende tijdpuzzels. Dankzij een nieuwe speciale gave kan Clank een soort van bol schieten, waarbij de tijd in die bol een stuk langzamer gaat. Dit nieuwigheidje is ideaal voor puzzels, maar uiteraard ook zeer welkom in gevechten met kleine vijanden.

Toch zijn het vooral de opdrachten waarbij je door de tijd moet reizen die je lang bijblijven. Als de speler met Clank op een knop gaat staan, kan hij een ‘filmpje’ van zichzelf opnemen. Terwijl je dat doet, loop je naar een schakelaar, waardoor er een deur open gaat en je het filmpje afsluit. Nu ben je weer terug bij de eerste knop en speel je het juist opgenomen filmpje af, terwijl je met de ‘huidige’ Clank naar de deur toe rent. Die gaat open, omdat jouw filmversie die deur via de schakelaar opent. Het is echt heel erg leuk gedaan en vooral later in het spel moet je echt goed nadenken als je met vier of vijf verschillende soorten filmversies van Clank te maken hebt!

In tegenstelling tot de frisse ervaring die de levels met Clank bieden, kom je in levels met Ratchet vooral bekende kost tegen. Als Ratchet spring je van het ene platform naar het andere, gebruik je het exotische wapenarsenaal om vijanden af te knallen en verzamel je de welbekende bouten om nieuwe wapens te kopen. Enige vernieuwing is te vinden in de toevoeging van gadgets. Zo zul je na een paar uur spelen bijvoorbeeld de trotse bezitter worden van een paar ‘hooverboots’, waarmee je sneller kunt ‘rondzweven’ en via schansen op hoger gelegen platformen komt. Absoluut vermakelijk, maar tegelijkertijd kunnen we niet om het déjà-vu-gehalte heen. De structuur van de game is namelijk grotendeels onveranderd ten opzichte van eerdere delen uit de serie. Een breekpunt is dat absoluut niet, ik heb The Lion King ook dertig keer gezien, maar als klein minpuntje mag dit wel de boeken in gaan.

Ook de humor is redelijk hetzelfde gebleven, maar dat is juist weer een pluspunt. Er zijn lekker veel vreemde wezens en natuurlijk is Captain Quark van de partij. Deze zogenaamde superheld speelt een fantastische rol en eigenlijk zou er gewoon een standbeeld van deze knakker gemaakt moeten worden. Zijn oneliners zijn stuk voor stuk grappig, wat het verhaal lekker luchtig maakt. En laten we niet vergeten een traditie in stand te houden: bijna elke Ratchet & Clank-recensie bevat wel de naam Pixar en hoe cliché dat ook is, het klopt wel. De game ziet er namelijk prachtig en sfeervol uit.

Ratchet & Clank: A Crack in Time is een heerlijk platformspel geworden. Het uitgangspunt van de vriendschap tussen Ratchet en Clank levert een mooi avontuur op en tegelijkertijd zorgt de splitsing van de twee voor flink wat variatie in de levels. Uiteraard ziet de game er net als zijn voorgangers prachtig uit en ook steek ik mijn duim omhoog voor de heerlijke humor. De game voelt af en toe erg vertrouwd aan, maar dat maakt in dit geval geen moer uit. A Crack in Time is gewoon genieten, vandaar dat het dubbel jammer is dat de game redelijk snel voorbij is.

8
  • Humor
  • Prachtige, sfeervolle stijl