1. Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2

De klassieker Dawn of the Dead wist het concept van de zombie-Apocalyps in een enkele zin samen te vatten: ‘’When hell is full, the dead will walk the earth. ‘’ Mocht deze dag ooit nog komen dan is het zeer belangrijk dat je als onbesmette ziel weet wat je moet doen: Jezelf tot op de tand bewapen en een groep van andere overlevenden opzoeken om gezamenlijk een veilige plek te vinden. Mocht je niet kunnen wachten tot de dag waarop deze ramp uitbreekt, of kun je wel wat oefening gebruiken, dan biedt de simulator van deze crisis; Left 4 Dead 2, uitkomst.

In dit tweede deel van Valve’s zombieshooter is de mysterieuze infectie die mensen in zombies verandert overgeslagen naar het broeierige zuiden van de Verenigde Staten. De vier nieuwe overlevenden van deze ramp, Nick, Rochelle, Coach en Ellis, moeten zich een weg banen door verlaten buitenwijken, zompige moerassen en leeggeroofde winkelcentra met een stel hijgende ondoden in hun nek. Om van het gespuis af te komen moet er vooral veel gevochten en geschoten worden met tal van gevarieerde wapens.

Boycot

Vol verbazing zag ik hoe duizenden gamers gezamenlijk besloten dat binnen een jaar een vervolg op Left 4 Dead uit te brengen een misdaad tegen de mensheid was. Waarom mogen games zoals FIFA en Call of Duty ieder jaar wel een vervolg krijgen terwijl dit voor Left 4 Dead niet aan de orde is? Het zal wellicht te maken met het feit dat Valve niet bepaald bekend staat om het snel achter elkaar uitbrengen van games, maar die boycot was een beetje overdreven.

Omdat eigenlijk alle vier de overlevenden gespeeld moeten worden door iemand van vlees en bloed, is online spelen erg belangrijk. Dit moet dan ook nog eens het liefst met een stel vrienden gebeuren waar je een beetje op kunt bouwen. Aan een einzelgänger, die honderden meters op de rest van de groep vooruit loopt, heb je bijvoorbeeld helemaal niets wanneer je geconfronteerd wordt met de Special Infected, een stel van uitzonderlijk gemuteerde zombies. De gevreesde Hunter, Smoker, Boomer, Witch en Tank uit het origineel maken hun rentree en worden bijgestaan door de Charger, Jockey en Spitter. De Charger is met zijn snelheid en gigantische arm een gevaar voor iedere speler die in zijn weg staat, terwijl de dwergachtige Jockey spelers bespringt en met zijn kleine postuur moeilijk te raken is. De Spitter, ten slotte, spuugt dodelijk brandend zuur waar je liever niet niet door geraakt wordt

Nog meer nieuwigheden zijn er te vinden in de vuurwapens, waarvan er in iedere categorie veel meer zijn. De echte vernieuwing zit hem in de mêleewapens, alledaagse spullen zoals honkbalknuppels, pannen en de klassieker in het genre; de kettingzaag die gebruikt kunnen worden om de ondoden af te slachten. Omdat de geweren deze keer wat minder kogels met zich meedragen kan zo’n handwapen in sommige situaties goed van pas komen. Kogels op? Meppen maar!

De overlevenden

Nick: een professionele oplichter en gokker die tijdens het uitbreken van de infectie eigenlijk helemaal niets meer te zoeken had in het zuiden. Dikke pech voor Nick dus.

Rochelle: een assistent van de plaatselijke nieuwsomroep die door de uitbraak ineens gebombardeerd werd als verslaggever. Rochelle is trouwens ook een groot fan van de band Depeche Mode.

Coach: een American Football-trainer op de plaatselijke high school met een beetje overgewicht. Dat is niet zo verrassend, Coach is namelijk dol op chocola.

Ellis: De jonge hond van het stel en in het dagelijks leven een doodgewone automonteur. Daarnaast vertelt hij graag sterke verhalen over zijn maat Keith.

Alle kleinere updates terzijde is de meest welkome vernieuwing te vinden in de vijf nieuwe campaigns die deze keer stukken afwisselender en duidelijker met elkaar verbonden zijn. De vier overlevenden, Nick, Rochelle Coach en Ellis komen in de ene na de andere extreme situatie terecht. Zo zoeken ze een weg door een brandend hotel of proberen ze zombieclowns van zich af te vechten in een spookachtig pretpark. De vijf campaigns bevatten veel meer unieke momenten. Zo is er de memorabele scène in het winkelcentrum waar er een raam ingeslagen moet worden waardoor vervolgens een alarm begint te loeien die alle aanwezige zombies attendeert op de aanwezigheid van de overlevenden. Deze stroom van rennende lijken houdt pas op wanneer er helemaal op de bovenste verdieping de knop van het alarm wordt omgezet.

Wanneer de hel losbreekt en je jouw teamgenoten kwijtraakt in de chaos, terwijl van alle kanten zombies komen aanrennen, is Left 4 Dead 2 op zijn allersterkst. Als in deze chaos de Special Infected ook nog eens opduiken is het feest compleet en sta je als speler soms voor de keus of je met gevaar voor eigen leven een andere overlevende helpt of je eigen hachje redt. Zulk soort situaties zijn vooral aanwezig in de finales van de vijf campaigns, waarin je onder andere stand moet houden in een verlaten villa totdat er hulp verschijnt of waarin je een kapotgebombardeerde brug oversteekt met de ondoden niet ver achter je. Hier komt een intensiteit bij kijken waar menig videogame jaloers op mag zijn, tot aan het allerlaatste moment zijn spelers hun leven niet zeker.

In iets meer dan een uurtje is de gemiddelde campaign te doorlopen maar dat wil nog niet zeggen dat je er vervolgens klaar mee bent. Iedere nieuwe speelbeurt ontvouwt zich namelijk gedeeltelijk anders. Zombies duiken op andere plekken op en er zijn andere routes in de levels te vinden. De speelduur wordt in theorie tot het oneindige opgerekt in de competitieve online multiplayer waarin er als Special Infected gespeeld kan worden terwijl een ander team de campaigns doorloopt. Natuurlijk keert ook de Horde-achtige Survival Mode terug die nog altijd het uiterste vraagt van je vaardigheden met een vuurwapen.

Nieuw zijn de Realism Mode en Scavenge. De eerste verwijdert onderdelen uit de coöperatieve campaign die het allemaal wat overzichtelijk houden. In deze stand word je niet meer op het scherm geattendeerd wanneer je teamgenoten gegrepen worden door Special Infected en zijn zombies stukken sterker geworden waardoor teamwork nog belangrijker wordt. Tot slot is er Scavenge, een lekker afwisselende multiplayeroptie waarin het ene team benzine moet verzamelen om extra tijd te winnen, terwijl het andere team als de Special Infected dit moet zien te voorkomen. Omdat deze speelstand ook prima gespeeld kan worden in kortere sessies hoef je niet steeds terug te komen naar de campaigns die al snel een uur van je tijd in beslag nemen.

Ongeacht in welke stand je speelt, je moet kunnen rekenen op je teamgenoten. Online spelen is daarom een must, want de computer als bondgenoot is zo nu en dan een waar drama. Een mens van vlees en bloed is, ondanks de menselijke foutjes die zo nu en dan nog wel eens voorkomen, stukken beter in situaties inschatten. Zo is het tijdens mijn avonturen met computergestuurde overlevers meer dan eens voorgekomen dat ik neergehaald was en teamlid A me doodleuk voorbij liep, zonder me te helpen, om vervolgens door een nieuwe golf zombies opgeslokt te worden. Eenzame spelers krijgen weinig van de échte ervaring mee wanneer er niet online wordt gespeeld.

9
Left 4 Dead 2 bouwt grandioos voort op de sterke fundamenten van het eerste deel en weet wederom te overtuigen als intens en spectaculair meesterwerk. Als de echte zombie-Apocalyps net zo leuk wordt als deze game, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
  • Scavenge mode
  • IJzersterke finales
  • Geweldige coöperatieve gameplay